19 грудня керівництво Луганської області звітувало перед ЗМІ про виконану 2000 року роботу й обговорювало плани на наступний рік. На прес-конференції оприлюднили низку ініціатив Луганської облдержадміністрації. Очікується, що до кінця січня вони будуть конкретизовані в рамках програми діяльності, що й визначить розвиток Луганської області на 2001 рік.
Ще три роки тому показники соціально-економічного розвитку області не були блискучими на тлі інших регіонів України. По-перше, в області складна демографічна ситуація. Луганщині належить четверте місце в Україні за кількістю пенсіонерів: на 1000 жителів області їх припадає 323. При цьому рівень зайнятості населення області віком від 15 до 70 років становить 55,6% (у середньому по Україні — 62,8%).
По-друге, доходи населення були відносно низькими через заборгованість із зарплат у вугільній галузі, на підприємствах якої зайнято 36% працюючих області. Ще 33% трудяться в металургії та металообробці — галузях, небезпечних для здоров’я і де тривалий час допускалися значні заборгованості із зарплат.
Стан бюджету Луганської області ускладнювався й тим, що через традиційно високий травматизм на шахтах тут живе багато інвалідів, які потребують медикаментів, інвалідних візків, слухових апаратів та іншого спеціального обладнання.
Крім того, через реструктуризацію вугільної галузі в області вивільняється 23,1 тис. чоловік. Вони мають отримати регресні виплати, а завдання влади — працевлаштувати всіх цих людей на нових місцях.
Ця непроста ситуація вимагала від луганської влади дій.
Процес пішов
Облдержадміністрація розпочала зміни в області три роки тому. 1999 року було досягнуто 10- відсоткового зростання промислового виробництва, збільшилися зарплати і знижено заборгованість із соцвиплат. За 11 місяців 2000 року зростання промислового виробництва становило 30%, а за два роки — 42%. 10 із 15 галузей промисловості, наявних в області, збільшили темпи зростання виробництва. У паливній галузі зафіксовано зростання на 62,4%, у чорній металургії — на 17,7, хімії та нафтохімії — на 20,1%. У деревообробній і целюлозно-паперовій промисловості темпи виробництва зросли вдвічі, порівняно з аналогічним періодом торік, у харчовій — на 31,5%, у легкій і скляній промисловості — на 47 і 25,8% відповідно. За темпами зростання виробництва Луганська область випереджає інші регіони зі схожою структурою промисловості.
Економічне зростання — поняття абстрактне і прямо проявляється хіба що у звітності статистичних відомств. Громадяни можуть відчути його на собі лише опосередковано — через збільшення соціальної допомоги, зростання заробітної плати й розширення виробництва товарів та обсягів надання послуг.
Економічне зростання Луганщини дозволило владі виконати бюджет по доходах і видатках на 100% у грошовій формі. Завдяки збалансованому бюджету вдалося погасити борги перед бюджетниками і з фінансування соціальних виплат. Пожвавлення економіки позначилося і на зростанні середніх зарплат на 16%. При цьому офіційні доходи на душу населення збільшилися на 51%.
Зараз в області створено ділову атмосферу з плідною співпрацею різних гілок влади, підприємницького корпусу, громадськості, що й стало точкою відліку зростання регіону.
Поступово відбувається детінізація економіки Луганської області. Це найчастіше не добровільний процес, і перехід бізнесу в офіційний сектор здійснюється під тиском влади та силових органів. Торік від легалізації тіньового бізнесу бюджет додатково отримав близько 62 млн. грн.
На Луганщині триває боротьба влади зі злочинними формуваннями, а формувань — із владою. 2000 року в області зірвали кілька спроб нелегального ввезення великих партій алкоголю. Повернуто в держвласність пакет акцій «Луганськобленерго». Після цього в центральних ЗМІ з’явилася серія матеріалів, де критикується політика керівництва регіону, а також пред’являється низка обвинувачень у корупції. Як зазначає глава Луганської обладміністрації Олександр Єфремов, «ми розуміємо, що активні дії з легалізації економіки і припинення корупційної діяльності викликатимуть протидію з боку тих груп і осіб, незаконні інтереси яких ми ущемляємо».
На прес-конференції в Луганську зазначалося, що головний результат виконаної 2000 року роботи — зниження соціальної напруги, і насамперед у шахтарських регіонах.
Ініціативи зростання
Обласна влада не ідеалізує ситуацію і зазначає, що на сьогодні розв’язано далеко не всі проблеми. Безумовно, більшої уваги потребує розвиток приватного сектора економіки регіону та мовної політики, окремо стоять не до кінця розв’язані проблеми реструктуризації вугільної промисловості регіону.
Адміністрація Луганської області виступила з низкою ініціатив на 2001 рік, уже проголошених «ініціативами зростання».
— Наше завдання полягає в тому, щоб утримати і на значний період забезпечити умови для стабільного економічного зростання. Чим більшим буде валовий внутрішній продукт області, тим більшим буде бюджет регіону і реальні доходи громадян, — сказав Олександр Єфремов.
На прес-конференції було заявлено про необхідність інтенсифікувати процес банкрутства стосовно найбільш нерентабельних підприємств області, припинити участь бюджету в негрошових комерційних операціях, проводити активнішу презентацію підприємств та інвестиційних проектів області як в Україні, так і за кордоном. Не менш важливим керівництво області вважає сприяння активній і прозорій приватизації значних підприємств.
Область також включилася в обговорення бюджету-2002 і принципів його формування. 12 грудня в Луганську відбулося засідання всеукраїнської асоціації «Бюджет», на якому обговорювалися проблеми й завдання вдосконалення міжбюджетних відносин при формуванні Державного бюджету України на 2002 рік. Ініціатором заходу виступила влада Луганщини, а участь у ньому взяли представники восьми областей. Більшість ініціатив у бюджетній сфері спрямовано на гармонізацію відносин центрального і місцевих бюджетів. Оскільки Державний бюджет на 2001 рік уже прийнято Верховної Радою, слід заздалегідь подумати про рік 2002.
Виголошені на прес-конференції ініціативи поки що певною мірою декларативні. Конкретизація їх очікується наприкінці січня, коли керівництво області вийде з чітким планом дій на 2001 рік. До його обговорення залучать представників громадськості, ділових кіл та незалежних експертів.
План дій луганської влади буде прийнято до кінця січня, після чого влада має намір щокварталу звітувати про його виконання й обговорювати необхідні корективи. За словами Олександра Єфремова, в облдержадміністрації свідомо уникають прийняття ще однієї програми розвитку на п’ять або десять років. Як свідчить досвід, каже пан Єфремов, такі програми потім не виконуються і не враховують змін реальної ситуації.