Сучасне життя цікаве не лише позитивними змінами, які відбуваються в ньому, зокрема й у правовій сфері, а й досить курйозними ситуаціями, одну з яких і пропоную увазі читачів.
Свого часу, а саме 27 листопада 1998 року, філія УМГ «Черкаситрансгаз» дочірньої компанії «Укртрансгаз» (НАК «Нафтогаз України») передала Черкаському обласному управлінню з будівництва, ремонту й експлуатації автомобільних шляхів «Облавтошлях» вексель у рахунок оплати заборгованості по фонду утримання автомобільних шляхів. При цьому вартість векселя була чималенька, навіть у державних масштабах — 9 532 677 грн. 20 коп. Така точність у вказанні вартості векселя необхідна для отримання об’єктивної інформації та з причин, зазначених далі.
Черкаське управління «Облавтошлях» тривалий час протримало згаданий вексель, хоча мало реальну можливість, пред’явивши вексель до сплати, отримати кошти й використовувати їх на будівництво та ремонт автомобільних шляхів. Усім добре відомо, в якому стані перебувають вітчизняні автодороги, і вкладання коштів у їхнє будівництво й ремонт просто необхідна справа. У цьому до того ж виявляється турбота як про громадян, так і благоустрій населених пунктів, безпеку руху. Однак замість досягнення таких благородних цілей черкаський «Облавтошлях» 31 травня 2001 року за договором №5-06 продає зазначений вексель (зауважимо, йдеться фактично про державні гроші) приватному підприємству — ТОВ «Віадук-А» лише... за 200 грн.!!!
При цьому «Облавтошлях» фактично ігнорує предмет своєї основної діяльності з ремонту й будівництву автодоріг і займається не притаманною йому діяльністю — продажем цінних паперів, ущемляючи громадські й держінтереси.
ТОВ «Віадук-А», не довго думаючи (адже витрачено лише 200 грн.), вирішило за придбаним векселем одержати кошти вже в розмірі 9 532 677, 2 грн. і в такий спосіб отримати прибуток у розмірі 9 532 477 грн. 20 коп. Неважко підрахувати, що доход від цієї угоди в 47 663 рази перевищує витрати, й за досягненням економічного ефекту «Віадук-А» може претендувати на те, щоб його було занесено до Книги рекордів Гіннесса. Було вжито певних заходів — звернення з позовом до суду про стягнення 9 532 677, 2 грн. із ДК «Укртрансгаз» (котра входить до складу НАК «Нафтогаз України»). Фактично виникла ситуація, коли державі заподіяно збитків продажем згаданого вище векселя, який ніким не відшкодовано, і значні державні кошти переходять за абсолютно умовну ціну в руки приватного підприємства «Віадук-А».
Здавалося б, справедливість має восторжествувати і втрата державою такої значної суми не може залишитися непоміченою й повинна викликати відповідну реакцію органів, котрі захищають інтереси держави. І спочатку реакція правоохоронних органів мала адекватний виниклій ситуації характер, було розпочато певні дії, цілком логічні. Так, 21 жовтня 2002 року прокуратура Придніпровського району Черкас порушила кримінальну справу за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами Черкаського обласного управління з будівництва, ремонту й експлуатації автомобільних доріг «Облавтошлях» за ознаками злочину, передбаченого ч.2 ст.364 Кримінального кодексу України.
Проте згодом ситуація набула зовсім незрозумілого характеру. 18 липня 2003 року з невідомих причин старший слідчий прокуратури Придніпровського району м.Черкас ухвалив постанову про припинення згаданої кримінальної справи, порушеної на підставі п.2. ст.6 Кримінально-процесуального кодексу України. (Для інформації: у даному пункті передбачено припинення кримінальної справи за відсутністю в діях складу злочину.) Таким чином, виходячи з цієї постанови, кожне приватне підприємство може, домовившись із посадовими особами держпідприємств, котрі розпоряджаються бюджетними коштами, викупити за мінімальну ціну право на отримання державних коштів в особливо великих розмірах. У розрахунок зовсім не береться те, що держава зазнає значних збитків. Природно, за таких обставин у жодної держави не вистачить бюджетних коштів на задоволення навіть необхідних потреб, а окремі особи збагачуватимуться за рахунок держави на цілком законних підставах.
Для того, аби якось виправити сформовану ситуацію й фактично захистити державні інтереси, ДК «Укртрансгаз» надсилає 3 вересня 2003 року заяву на ім’я генерального прокурора України С.Піскуна.
У даному документі міститься прохання про скасування постанови старшого слідчого прокуратури Придніпровського району м. Черкаси про припинення кримінальної справи, порушеної за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами Черкаського обласного управління з будівництва, ремонту й експлуатації автомобільних доріг «Облавтошлях» і поновлення розслідування за цією справою.
10 жовтня 2003 року на адресу керівництва «Укртрансгазу» надійшла відповідь, тільки не з Генпрокуратури України, а від прокуратури Черкаської області. У ній зазначено: рішення про припинення кримінальної справи прийнято законно й обгрунтовано, підстав для його скасування немає.
Навіть за таких обставин ДК «Укртрансгаз» сподівається на позитивний фінал у справі й захисті інтересів державного підприємства як із боку органів, котрі здійснюють нагляд за дотриманням законності, так і судових органів. Тривалий час у провадженні Господарського суду Києва перебуває справа за позовом «Віадук-А» до ДК «Укртрансгаз» про стягнення 9 532 677,2 грн. Сподіваємося, суд всебічно й об’єктивно розбереться в даному спірному питанні й винесе рішення, яке не суперечитиме інтересам держави, а отже, й інтересам усіх громадян України.