На Заході словосполучення «ділова репутація» має цілком ринкову ціну і нерідко додає до капіталізації компанії мільярди доларів. У нас цього поки що тільки вчаться. Але процес усе ж таки пішов...
Влітку на українському нафторинку вийшов на поверхню скандал між найбільшим у країні виробником нафтопродуктів — ЗАТ «Укртатнафта» (Кременчуцький НПЗ) і донецьким ТОВ АЗС «УТН-Восток», яке управляє мережею автомобільних заправок у 13 регіонах країни.
Причина — порушення договору про бренд і підрив тієї самої ділової репутації.
Ще 2005 року два підприємства уклали між собою договір про те, що «УТН-Восток» продаватиме бензин під брендом «Укртатнафти». Наступні роки для кременчучців були нелегкими, тривав конфлікт із двома «протатарськими» офшорами, які намагалися забрати частину акцій комплексу. Події вилилися в сировинну блокаду підприємства. Проте «Укртатнафта» таки вистояла: з’явилися нові джерела ресурсів, ситуація стабілізувалася.
У компанії почали нарощувати обсяги випуску нафтопродуктів і подумувати над розширенням збутової мережі. Стали розбиратися з існуючою мережею. Отут і з’ясувалося, що частина заправок «Укртатнафти» з’явилися і працюють без найменшого узгодження з нею. І, що дуже сумно, 15 із 16 таких несанкціонованих заправок, тобто 94%, належали саме «УТН-Востоку».
Далі — більше. З’ясувалося, що формально дружня донецька мережа торгує під кременчуцьким брендом... бензином невідомого виробництва і невідомої якості. Чи може в такому разі ЗАТ гарантувати його якість — запитання риторичне. Чи хоче відповідати за його якість — очевидно, що ні.
З інших «особливостей роботи» донецьких трейдерів заслуговує на згадку той факт, що «УТН-Восток» самовільно призначило себе дилером «Укртатнафти». І на довершення, не змінюючи бренду, стало вести переговори про свій продаж прямому конкуренту «Укртатнафти».
Загалом ставлення до партнерства виявилося досить вільним. І це при тому, що сама «Укртатнафта» у повному обсязі виконувала свої зобов’язання за ліцензійним договором. В Україні, безсумнівно, неабиякий безлад, але тут його рівень явно зашкалював.
Спроба розрулити ситуацію, не виходячи на публічний рівень, провалилася, і ЗАТ оприлюднило свою позицію. Було заявлено, що «через систематичні порушення умов договору з боку ТОВ «УТН-Восток» взаємовідносини між компаніями фактично перейшли в площину протистояння та конфлікту. Такий стан справ є неприпустимим, оскільки дискредитує АТ «Укртатнафта» в очах споживачів. В існуючій ситуації і за явного небажання партнера дотримуватися всіх положень двосторонніх угод «Укртатнафта» заявляє про призупинення найближчим часом дії відповідного ліцензійного договору з ТОВ «УТН-Восток».
У відповідь «Укртатнафту» відразу обвинуватили... у рейдерській атаці.
Найцікавіше, що одночасно ТОВ «УТН-Восток» визнало факти самовільного використання бренду, скромно додавши, що... не змогло узгодити «зайві» заправки із «Укртатнафтою». Що не заважало використовувати їх без дозволу й надалі.
Більш того, ребрендинг побудованих без узгодження автозаправок виявився дуже своєрідним: на 15 «самовільних» станціях зняли вивіску «Укртатнафта» і встановили на це місце... смайлик. Вийшла прямо-таки усмішка долі. При цьому помаранчеве «укртатнафтівське» облицювання зберігалося.
Кременчучці, на жаль, гумору не оцінили. Господарський суд міста Києва такого оригінального трактування взаємодії партнерів теж чомусь не підтримав.
Сама «Укртатнафта» (43,54% якої належить державі) оцінила свої збитки у 13,3 млн. грн., котрі і збирається стягти з фактичного власника мережі «УТН-Восток» — ТОВ «Восток».
Суд також заборонив ТОВ «УТН-Восток» «здійснювати продаж палива і товарів, а також надавати послуги» на території автозаправних станцій, які працюють із використанням приналежних ЗАТ «Укртатнафта» товарних знаків». Це стосується всіх АЗС компанії, експлуатованих в Україні, а їх більш як сотня.
Як захід забезпечення суд наклав арешт на все нерухоме майно фактичного власника мережі заправок — ТОВ «Восток» (м. Київ) і заборонив змінювати склад акціонерів ТОВ «УТН-Восток». Існували побоювання, що «виконання позитивного для ЗАТ «Укртатнафта» рішення суду по суті може бути ускладнене або стане неможливим у результаті дій відповідача ТОВ «УТН-Восток».
Цікаво, але структура реальних кінцевих власників нафтозаправників — офшор на офшорі сидить і офшором поганяє. Причому з кожним роком їх дедалі більше.
Побоювання цілком підтвердилися: рішення суду ніхто й не збирається виконувати. Більше того, виявляється, що за бренд зараз не платять. Цитуємо начальника юридичної служби «УТН-Восток»: «Укртатнафта» відмовляється підписувати останній додаток до ліцензійного договору, унаслідок чого «УТН-Восток» не може переказати їй усю необхідну відповідно до договору суму за використання бренду».
Загалом, за версією донецьких нафтотрейдерів, скрізь винні власники торгової марки.
У прес-службі «Укртатнафти» у відповідь іронічно поцікавилися: які злі сили змусили «УТН-Восток» незаконно використовувати товарний знак «Укртатнафти» на 15 не внесених у договір заправках і «хто провокував їх продавати під нашою маркою паливо невідомих виробників і невідомої якості, присвоювати собі статус наших дилерів?».
Примітно, що при заявлених величезних сумах можливих втрат ідея виплати штрафу не розглядається. Що й не дивно — попри ухвали суду, заправки й надалі чудово працюють якщо не під чужим брендом, то у впізнаваних корпоративних кольорах «Укртатнафти».
Замість демонтажу всієї «укртатнафтівської» символіки «УТН-Восток» обмежилося обіцянкою замінити її власним брендом. У перспективі. Колись. Поспішати «УТН-Восток» поки що нікуди, про жодне реальне забезпечення заборони торгівлі під чужою торговою маркою не йдеться...
Цікаво, але при цьому дончани самі звернулися до господарського суду із вимогою розірвати ліцензійний договір із «Укртатнафтою» на використання її бренду на своїх АЗС. І як це співвідноситься з продовженням роботи в помаранчевих кольорах «Укртатнафти», попри діючу вже місяць ухвалу суду?
Одночасно «УТН-Восток» заявляє, що вже одержало рішення суду про зняття арешту з більшості заправок — тобто про можливість і далі вільно робити на них що завгодно. Реально ж мова йде лише про касаційну скаргу «УТН-Восток», яка перебуває на розгляді. При цьому обох ухвал Господарського суду м. Києва від 22 вересня ц.р. ніхто не скасовував, і вони досі є чинними. На жаль, тільки формально…
Спроба «Укртатнафти» домогтися від відділу Державної виконавчої служби в Донецькій області відкриття виконавчого провадження завершилася нічим. І це попри те, що, за законодавством, строк виконання рішень госпсудів настає з наступного дня після вступу рішень у законну силу. Однак у держвиконавців Донецької області, вочевидь, своє розуміння Закону України «Про виконавчу службу»: із моменту винесення ухвали суду минув уже місяць, а виконавче провадження досі не відкрите.
Поки що єдиною держструктурою, котра почала щось реально робити, виявилося Полтавське обласне відділення Антимонопольного комітету. Наприкінці вересня воно порушило проти «УТН-Восток» справу за ознаками недобросовісної конкуренції. Як з’ясували полтавські антимонопольники, «УТН-Восток» використовувало для товарів і послуг знак компанії «Укртатнафта» із порушенням умов ліцензійного договору з нею. У повідомленні зазначається, що такі дії оператора ринку нафтопродуктів можуть ввести в оману споживачів, і відділення АМКУ проводить розслідування.
За іронією долі, суд цю ситуацію вже розслідував. Його ухвали ігноруються. Може, антимонопольному поталанить більше?