UA / RU
Підтримати ZN.ua

Китайський авіалайнер вперше вилетів з КНР – чи замінить C919 Airbus або Boeing

Поки що реалістичним сценарієм є панування літака у внутрішніх перевезеннях

Китайський пасажирський літак який є прямим конкурентом європейського Airbus чи американського Boeing, виконав свій перший політ за межі Китаю. Літак із назвою C919 виготовлений і спроєктований “Корпорацією комерційних літаків Китаю” (COMAC) продемонстрований на Сінгапурському авіашоу, повідомляє Reuters.

Що це за літак і чому він може бути конкурентом для лайнерів зі США та Європи?

Китай вклав значні кошти в спробу проєктування та виготовлення літаків пасажирського спрямування, як і Airbus або Airbus Boeing. Проте анонсований Китаєм C919, як пасажирський лайнер для комерційних перевезень поки що сертифіковано лише в самому КНР. Перший із чотирьох нині виготовлених C919 почав курсувати за маршрутами China Eastern Airlines у 2023 році.

Читайте також: Інцидент з Boeing: слідчі заявили, що на заглушці дверей були відсутні болти

В Airbus і Boeing намагаються збільшити виробництво і подолати різноманітні кризові явища, зокрема щодо якості літаків та інвестиційного голоду. Водночас державний китайський проєкт COMAC отримує десятки мільярдів юанів, щоб за декілька років збільшити потужності виробництва C919. Паралельно з цим управління авіації Китаю повідомляє, що відновлює контакти для сертифікації C919 Агентством авіаційної безпеки Європейського Союзу (EASA). Ця сертифікація почалась ще у 2018 році, однак до цього часу не завершена.

С919 - для експансії на міжнародному рівні, чи для китайських внутрішніх перевезень?

За розмірами та потужністю, двомоторний вузькофюзеляжний авіалайнер C919 з  158-192 пасажирськими місцями є прямим конкурентом  Airbus A320neo та Boeing 737 MAX 8.

Читайте також: Внутрішні проблеми Boeing порушують баланс сил в авіації — FT

Більшість експертів поки що не вважають імовірним перетворення китайського лайнера на реального потужного конкурента американському та європейському виробнику. Проте COMAC спробує насамперед задовольнити китайський внутрішній ринок своїми літаками і у найближчі кілька років опанувати сертифікаційні дозволи для міжнародних перевезень. Однак всі експерти поки що не знають наскільки реалістичним є прогноз проходження дозвільної системи для європейського чи американського ринку, де є свої потужні виробники.

У 2023 році повідомлялось, що перший пасажирський літак китайського виробництва C919 здійснив свій рейс з Шанхаю до Пекіна. Літак побудований Китайською корпорацією комерційної авіації (Comac) з амбіцією подолати панування однопрохідних літаків Airbus і Boeing. Однак його виробництво значно залежить від західних компонентів, включно з двигунами та авіонікою. Компанія планує за п'ять років вийти на виробництво 150 літаків на рік. Наразі державна авіакомпанія China Eastern Airline замовила п'ять літаків. Президент Сі Цзіньпін, який кілька років тому сидів у кабіні макета C919, назвав цей проєкт «одним із найінноваційніших досягнень Китаю».