UA / RU
Підтримати ZN.ua

Якість вища, ціна — нижча. Громадськість має намір розрубати житлово-комунальний вузол із допомогою кондомініуму

А разом з тим... підірвати основи монополізму в житлово-комунальному господарстві й навіть приборкати корупцію у цій специфічній галузі...

Автор: Віктор Власов

А разом з тим... підірвати основи монополізму в житлово-комунальному господарстві й навіть приборкати корупцію у цій специфічній галузі. Круглий стіл, організований в «Українському домі» Комунікаційною групою ESG й Інститутом місцевого розвитку, так і називався «Дорожня карта» ЖКГ: як перемогти монополізм і корупцію у галузі». До того ж шляхи реалізації своїх намірів громадські організації приховувати не стали — за круглий стіл запросили мерів міст, представників ЗМІ, Міністерства з питань ЖКГ, державних адміністрацій, бізнес-структур і навіть управлінь ЖКГ. Оприлюднили також проект звернення громадських організацій до Кабінету міністрів.

Системна криза загострюється

Віктор Матчук
Учасники круглого столу доповнили міністра наявною у них інформацією. Виявляється, де-не-де жеки перетворилися на основу бізнесу місцевої влади. Сюди сходяться і перерозподіляються грошові потоки, що надходять як від держави, так і від мешканців міст. Крім того, при жеках створюються приватні компанії, які використовують їхній кадровий і інші ресурси. Якщо це справді так, то цілком зрозуміло, чому так важко впроваджується реформа в комунальній сфері, чому в ній мало прозорості.

Своїми спостереженнями поділився й голова Рівненської ОДА Віктор Матчук:

— Колись у селах казали: «Хіба ж ми проти колгоспу? За. Тільки не в нашому селі». Приблизно те ж саме — з реформою ЖКГ. У житті це відбувається так. На місцях беруть обгрунтування, їдуть у Кабмін, вибивають якнайбільше коштів, щоб убухати їх у відповідні структури. На запитання про існування корупції можу сказати: якщо корупція є в Україні, то як її не може бути в одній окремо взятій галузі?

Розлад зупинять кондомініуми?

Громадськість відмовляється бути стороннім спостерігачем за процесами, що відбуваються у комунальній сфері. Вона хоче активно брати участь у цих процесах, хоче одержати якісні послуги, які відповідають установленим тарифам. Більш того, вона вже сама пропонує шляхи розв’язання кризи.

— На ринку ЖК-послуг разом з природними діють штучні монополії. Контроль за діяльністю перших – обов’язок держави, а штучні найчастіше співпрацюють із місцевою владою, яка підтримує їх. Інтересом влади стає повний контроль над грошовими потоками в цій сфері. Це й призвело до кризи ЖКГ, заручником якої став кінцевий споживач, — підкреслив у своєму виступі Владислав Протас. — Споживачі роз’єднані й стикаються із комунальниками на правах прохача, не маючи можливості вибирати. В умовах монополії споживач позбавлений гарантії, що з підвищенням тарифів автоматично підвищується якість наданих послуг. Так буде продовжуватися доти, доки не буде сформовано ринок ЖКГ. Потрібна нова методика управління ЖКГ без штучних монополій, але з розвиненим ринком послуг. Нині така система існує — це система кондомініумів. Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) — одна з форм кондомініуму. Чому ОСББ? Голови ОСББ, на відміну від начальників жеків, обираються на зборах і відповідають перед мешканцями будинку. Якщо будинок не буде мати власника, він розвалиться, попри євроремонти в окремих квартирах. Держава має створити для ОСББ сприятливе правове, економічне й ринкове середовище. Цим шляхом пішла Європа, за нею пішли країни Балтії й Росія.

Микола Толмачов
Якщо в сфері дії природних монополій (постачання тепла, води, газу, електроенергії) практично неможливо щось принципово змінити для створення конкуренції (не проводити ж в один будинок кілька водопроводів), то в середовищі штучних монополій зміни назріли. Утримання житла і території навколо будинків у належному стані, ремонт ліфтів, сантехнічні послуги... можуть і мають надаватися за законами конкуренції. Сформувати потрібний ряд послуг і вибрати конкретних виконавців або постачальників цих послуг зможе власник житла або товариство таких власників. Бізнес, напевне, вже не тільки готовий надавати такі послуги, але й набув у цьому деякого досвіду. Вже з’явилися приватні жеки. Та й забудовники житла (у засіданні круглого столу брали участь представники компаній «Київ Житло-Інвест» і
«Т.М.М.».) часу даремно не гають.

От тільки бізнес не має наміру працювати собі на збиток. Принаймні якийсь тривалий проміжок часу. Щоб приватні компанії пішли в комунальну сферу, їм потрібна хоча б маленька, нехай регульована, але рентабельність.

— У нас є понад десятилітній досвід експлуатації — перший будинок ми здали 1996 року. Сьогодні в управлінні компанії перебуває близько 120 тис. кв. м площ. Є власне управління з експлуатації, — розповідає Микола Толмачов, генеральний директор компанії «Т.М.М.». — Але держава не повинна усуватися від цього процесу. Створення ОСББ — це прекрасно, але без держдопомоги шлях досить ризикований.

Ініціатива знизу — робота слугам народу

Думки, досвід і пропозиції понад 50 учасників круглого столу трансформувалися у проекті звернення до Кабінету міністрів, де перераховано основні заходи, які сприяють подоланню монополізму й корупції у сфері ЖКГ. Серед уже традиційних вимог — удосконалення законодавчої бази, впровадження прозорої й економічно обгрунтованої тарифної системи — є й оригінальні рішення. Наприк­лад, пропонується підтримати ініціативу громадської організації «Союз власників житла України» зі створення незалежного регулятора на ринку комунальних послуг. Передбачається, що новий державний орган зможе зменшити апетити влади на місцях і ліквідувати там основи поширення корупції й зловживань.

Пропонується також розробити дієвий механізм моніторингу й суспільної експертизи використання коштів у сфері ЖКГ на місцевому рівні, зокрема підтримати ініціативу Житомирського обласного центру молодіжних ініціатив і закріпити права громадян нормативно-правовим документом — Положенням про суспільний аудит ЖКГ.

Природно, центром, навколо якого обертаються усі інші пропозиції, став пункт звернення про розвиток нових ринкових інститутів, у якому сконцентровано вимоги громадської організації «Харків’янин» про підтримку інституту ОСББ органами центральної й місцевої влади.

Перехід до системи ОСББ дасть усьому житлово-комунальному господарству України такі переваги:

1. Поява власника, який бере участь у прийнятті рішень щодо благоустрою будинку й території навколо нього;

2. Відмова від примусової тарифної політики й можливість обирати потрібний пакет житлово-комунальних послуг;

3. Створення ринку комунальних послуг на основі появи нової споживчої ніші ЖКГ (співвласників багатоквартирних будинків), без домінування штучних монополістів;

4. Формування нової споживчої культури в сфері житлово-комунальних послуг.

Таким чином, розробка й впровадження прозорої системи ОСББ при взаємодії влади й громадських організацій дозволить продуктивніше реформувати галузь.