Щоб зменшити забруднення атмосфери у великих містах, не перетворитися на звалище старих автомобілів, не залежати від імпортних енергоносіїв, які переважно йдуть із країни-агресора, поповнюючи її скарбницю, Україні конче потрібно терміново прийняти програму створення й розвитку власної індустрії електромобілів для масового споживача.
Усі передумови для цього є. Існує бодай почасти живий вітчизняний автопром, є власні заводи, що виробляють автомобілі, створено прототип електромобіля, у цій сфері працює багато фахівців, які пропонують усе нові й нові розробки. І, нарешті, більшість населення досі залишається "безкінною".
Рух згори
Втішно, що й у владі починають розуміти необхідність переходу на екологічний транспорт. Так, під час круглого столу, ініційованого Мінінфраструктури наприкінці грудня, зазначалося, що для популяризації екотранспорту слід скасувати ПДВ, акцизний і пенсійний збори під час реєстрації електромобілів, а також субсидіювати покупців. Це допоможе знизити вартість електромобілів на 21,6%.
Таким чином, до 2020 р. частка електромобілів має зрости до 15% у загальному обсязі продажів авто, заявив міністр інфраструктури Володимир Омелян.
Законодавці цілком могли б підтримати вітчизняний автопром, ухваливши програму створення екологічного українського електромобіля на базі того ж ЗАЗ чи "Богдана". Для цього потрібно забезпечити субсидування виробництва і/або податкові канікули хоча б на п'ять років. Таким чином вдалося б знизити вартість такого авто, як мінімум, удвічі.
Та поки що у Верховній Раді виникла думка пересадити депутатів на електрокари. Машини планують купувати у три етапи, починаючи з 2018 р. За перші два роки планується придбати 10 машин, а в 2020-2021 рр. - 27. Після цього почнеться масова закупівля електромобілів для депутатів. Усього попередньо планується придбати 100 електрокарів Nissan Leaf на суму 81,5 млн грн. Нагадаємо, що зараз ця модель є однією з порівняно "найдешевших", - одна машинка коштує від 0,5 млн грн.
Нині на балансі парламентської автобази перебувають 172 транспортних засоби, і щорічно на її функціонування витрачаються 50 млн грн, із яких третина йде на пально-мастильні матеріали, а значна частина коштів викидається на ремонт і обслуговування авто.
Тим часом зарядка електромобілів практично нічого не варта, порівняно з традиційним пальним. Для Nissan Leaf можна відштовхуватися від ціни 5 грн на 100 км. Та й обслуговування електромобіля коштує дешевше.
Вітчизняна база
Попри тяжку економічну ситуацію в країні, за даними асоціації "Укравтопром", продажі нових автомобілів у 2016 р. зросли, порівняно з попереднім роком, на 41%. Тобто навіть після серпневої лібералізації імпорту вживаних автомобілів споживачі орієнтуються на купівлю нових авто.
Звісно, найбільше купують іномарки. За даними "Укравтопрому", лідирує Toyota з показником 7668 проданих авто за рік, що на 56% більше, ніж у 2015 р. На другому місці - Renault з результатом 6389 авто, що на 52% більше, ніж у 2015-му. Третє місце в Volkswagen - 5001 продаж (+117%).
Але в десятку потрапив і ЗАЗ, якому вдалося продати 2758 автомобілів. "Запорізький автомобілебудівний завод" - єдине в Україні підприємство, що має повний цикл виробництва легковиків. При цьому завод орієнтується на випуск автомобілів класу C, тобто недорогих моделей.
Нині підприємство випускає десяток різних моделей легкових автомобілів ціною від 180 тис. грн, і за відправну точку для створення електромобіля можна взяти кожну з них.
ЗАЗ співпрацює з лідерами світового автомобілебудування: Adam Opel, Daimler AG, GM DAT, ВАЗ, ТАТА, Сhery, КІА й цілком може домовитися з китайськими виробниками про поставки батарей та окремих вузлів до налагодження їх виробництва на одному з заводів України.
Тим часом навесні 2016 р. було представлено концепт першого українського електромобіля Synchronous, розробленого компанією Electric Marathon International спільно з дизайнерським бюро Skyrye з Києва та інжиніринговою компанією Eco-Factor з Одеси. Зарядну станцію для моделі спеціально розробила фірма E-Line з Дніпра.
Synchronous створювався як міське таксі, шаттл для готелів або екскурсійної машини. Корпус прототипу виготовлено зі склопластику. Машину укомплектовано камерою заднього огляду, кондиціонером із автономним живленням від сонячних батарей на даху та мультимедійною системою. Салон розрахований на шість людей, водійська кабіна відгороджена від пасажирського салону скляною перегородкою.
Як бачимо, необхідна база для налагодження виробництва електромобілів в Україні є.
Китайський досвід
За приклад для наслідування можна взяти китайський досвід. Завдяки державній підтримці КНР вийшла в лідери з виробництва електромобілів у світі. У 2016 р. було продано понад 350 тис. машин, а їх загальна кількість перевищила 650 тис., тоді як у США їх налічується 560 тис., а у всій Європі - 630 тис.
У Китаї нині випускається 70 моделей електрокарів, а на частку місцевих виробників припадає до 95% китайського ринку електромобілів. Популярні в китайців невеликі й недорогі моделі із запасом ходу без підзарядки від 150 до 260 км.
Із липня 2016 р. на електромобілі в Китаї почали пересаджувати таксистів. А в серпні компанія BYD представила 26 моделей повністю електрифікованих сміттєвозів. Очікується, що до кінця 2017 р. електричними будуть усі сміттєвози в країні.
Програма підтримки екологічних автомобілів у Китаї діє з 2015 р., і відразу ж за рік продажі електромобілів та гібридних авто зросли вчетверо. У 2016 р. продажі зросли ще на 60%. Купуючи гібриди й електромобілі, китайці отримували урядові субсидії в розмірі 100 тис. юанів, але, правда, в січні бонусну систему для покупців частково обмежать. У бочці меду, як кажуть, не обійшлося без ложки дьогтю. Держава виявила факти обману з боку деяких компаній та маніпуляції даними з метою отримання державних коштів.
Схожа програма діє і в Німеччині, де покупці електромобілів отримують премію на суму 4 тис. євро, а гібридних авто - на 3 тис.
Створити власний електромобіль вирішили і в Білорусі, де за розробку візьметься Об'єднаний інститут машинобудування Національної академії наук. Новий автомобіль побудують на базі Geely SC7, що випускається в Білорусі. Тим часом основні компоненти силової установки, такі як мотор і батареї, буде розроблено силами місцевих фахівців. Випуск планується розпочати вже цього року.
А ось у Норвегії планують прийняти законопроект, який заборонятиме використання в країні автомобілів із бензиновими та дизельними двигунами, починаючи з 2025 р. Уже тепер власників електрокарів звільняють від податку з купівлі й реєстрації, вони можуть користуватися безплатною мережею зарядних станцій, а також їздити по виділених смугах для громадського транспорту і безплатно паркуватися.
І це, завважте, у країні - одному з найбільших експортерів газу та нафти. Правда, там думають про виснаження запасів природної сировини й готуються до переходу на електрику.
А вже в Україні й сам Бог велів відмовитися від нафти і газу якнайшвидше. Обидва види сировини надходять із Росії, навіть якщо й через треті країни. Тому питання стоїть не тільки в екологічній площині, а й у площині економічної безпеки.