Через півтора року після впровадження трійкою великих мобільних операторів України 3G-зв'язку середня місячна абонплата стала вищою, при цьому різко зріс інтернет-трафік, збільшилася кількість хвилин на інші мережі та міжнародні дзвінки.
"Починаючи з 2015-го, темпи зростання виручки операторів рік до року різко підвищувалися, від лічених відсотків на рік до 10–12%. Це стало результатом політики операторів, спрямованої на підвищення ARPU (дохідність з абонента. - Г.Б.). Поява 3G допомогла їм обґрунтувати нові тарифи і зростання абонентських витрат. Споживання послуг передачі даних зросло на десятки й сотні відсотків", - заявляє консультант телеком-компаній Роман Хімич.
При цьому середній показник ARPU у всіх операторів (включаючи "Інтертелеком"), які користуються мобільною передачею даних, за даними агентства Expert&Consulting, за рік зріс на 25,7% - з 17,5 до 22 грн. Але, з іншого боку, якщо розглядати всі лінійки тарифів, які істотно зросли, то виходить, що переважна більшість абонентів однаково продовжує користуватися мінімальними пакетами.
Перекоси усуваються
Відразу зазначимо, що 3G зв'язок трійки мобільних операторів ще не повністю покриває територію України, а точково - великі міста з передмістями плюс курорти. Ну й зі зрозумілих причин 3G зв'язок не розгортається в Криму, Донецьку і Луганську, але по наш бік фронту і в цих областях мережі будуються.
Скажу відразу, що в огляді я не аналізую пропозицій оператора "Інтертелеком", який надає 3G зв'язок у стандарті CDMA практично по всій Україні, оскільки ним здебільшого користуються для мобільної передачі даних, а також "Тримоб", бо він практично не розвивається, і його власник "Укртелеком" готує цього оператора до продажу.
Із зазначених вище причин, а також з огляду на уподобання місцевих абонентів, трійка операторів свої тарифи трохи видозмінює під конкретні області. На сайті "Київстар" тарифи в багатьох областях України узагалі задаються під кожний район, хоча насправді їх розбито на три зони.
"Для сучасної України характерні значні регіональні диспропорції. Середньодушовий дохід для міст-мільйонників і селищ відрізняється в рази. При цьому йдеться, на жаль, про населення не просто бідне, а, часто просто-таки злиденне, - зазначає Роман Хімич. - Тому поява спеціальних пропозицій видається закономірним кроком".
Крім того, історично так склалося, що "Київстару" надавали перевагу жителі західних областей, МТС - східних, а life:) - молодь. Після зміни бренду МТС на Vodafone, life:) - на lifecell та битви тарифів, яка після цього розгорілася, цілком можливо, що регіональні перекоси поступово усуватимуться. Та й lifecell перестає бути дешевим оператором, його власник Turkcell диктує вищі ціни. Здається, ситуація не зміниться, навіть якщо контроль над Turkcell захопить російська "Альфа-груп", що контролює і "Київстар".
Більше хвилин
Істотне зниження плати за міжоператорські з'єднання (інтерконект), ухвалене Національною комісією з регулювання зв'язку та інформатизації (НКРЗІ), спричинило збільшення хвилин дзвінків на інші мережі, причому повально в усіх операторів.
На сьогодні ставка інтерконекту становить 23 коп./хв., а з 1 січня 2017 р. за рішенням НКРЗІ знизиться до 15 коп./хв. Регулятор і надалі має намір знижувати ставку, щоб посилити конкуренцію між операторами і привести до уніфікації дзвінків.
Більша частина тарифів сьогодні містить включені безоплатні хвилини на інші мережі, після закінчення яких Vodafone і lifecell знімають по 50 коп. за хвилину, і лише "Київстар" розмежовує дзвінки на мобільні й фіксовані мережі. Так, вартість дзвінка "Київстар" - домашній телефон після закінчення пакетних хвилин для
передоплачених тарифів становитиме
1,5 грн, що в 6,5 разу перевищує ставку інтерконнекту, а з 1 січня й поготів збільшиться в десять разів.
Після чехарди з тарифами, що можна прослідкувати в таблиці, lifecell нещодавно запровадив тарифну лінійку з загальними хвилинами (750 на місяць) на всі мережі.
"Нові тарифи lifecell - справді радикальний крок. Дуже цікаво спостерігати за цим експериментом. Зокрема, чи не спіткає компанію різке зростання дзвінків на зовнішню мережу і чи не зазнає вона збитків через це, - каже Роман Хімич. - Якщо ці тарифи себе виправдають, ми будемо спостерігати поступовий вихід абонентів з локальних "гетто". Це процес, протилежний замиканню трафіка всередині мереж окремих операторів".
На думку експерта, результатом стане насамперед зменшення масштабів мультисимності. Тобто абоненти відмовлятимуться від кількох номерів на користь одного.
Щоб підготувати гідну відповідь, Vodafone нещодавно запустив "Зимову акцію" - збільшив у 1,5–2 рази кількість безоплатних хвилин на зовнішні мережі. Чекаємо гідної відповіді й від "Київстару".
Море гігабайт
Із запуском 3G мереж оператори продовжують нарощувати трафік, що позначається й на тарифах, у яких вже не зупиняються перед гігабайтами. Причому хороша швидкість передачі даних дає змогу впроваджувати нові сервіси, про які раніше або мріяли, або впроваджували з обережністю, наприклад мобільне телебачення і відео за запитом. Не кажучи вже про музику, яку можна слухати практично не замислюючись про трафік.
А соціальні мережі та картографічні сервіси взагалі в пакетах операторів пропонуються безоплатно. Із цього приводу в Vodafone вважають, що у перспективі зв'язок узагалі має бути безоплатним для абонента. "Його повинні оплачувати сервіси. Така парадигма й такі тенденції складаються у світовому телекомі", - заявила генеральний директор "Vodafone Україна" Ольга Устинова.
Уже сьогодні 3G мережі, за її словами, перетравлюють будь-які сервіси і справляються з навантаженнями, а що вже казати, коли буде впроваджено LTE (4G).
У свою чергу "Київстар", використовуючи свою перевагу як одного з великих провайдерів фіксованого Інтернету, нещодавно запустив пропозицію "Разом вигідніше", яка передбачає знижку на послуги при одночасній оплаті мобільного зв'язку, широкосмугового доступу і ТБ.
"FMC (Fixed Mobile Convergence. - Г.Б.) - це єдиний рахунок за різні послуги, у нашому випадку - за мобільний зв'язок, Інтернет і Домашнє ТБ. Навіщо це абонентам? Оплачувати три послуги за одним рахунком - швидко і просто. І вигідно - знижка до 50%", - ділиться думкою на своїй сторінці у Facebook президент "Київстару" Петро Чернишов.
Що ж, це цілком очікуваний крок, бо дасть змогу принадити мобільних абонентів оператора, щоб вони користувалися домашнім Інтернетом і навпаки.Думаю, що й самі абоненти вже відверто зачекалися знижок за використання всіх послуг. Так, бонуси, які раніше нараховувалися за користування домашнім Інтернетом, тепер анулюються. Доведеться перейти на пропозицію "Усі разом".
"Напередодні різдвяно-новорічних свят "три кити" мобільного зв'язку в Україні трохи підметушилися, щоб принадити абонентів-новачків зимовими акціями. Пропонуються непогані асортименти диверсифікованих (для планшетів, смартфонів, ноутбуків і навіть девайсів з модної нині сфери "Інтернету речей") 3G сервісів", - зазначає експерт HiTech.Expert Олександр Левшин.
"Закордон нам допоможе"
Водночас і міжнародний зв'язок став набагато доступнішим після того, як рік тому Vodafone вийшов з новою тарифікацією - вартість дзвінка в 62 країни знизилася на 64%. При цьому й зв'язок у роумінгу в 16 країнах Європи почав надаватися за тарифами майже як в Україні.
За рік абоненти оператора стали дзвонити за кордоном у 6,8 разу більше, відправляти в 6,7 разу більше SMS, і в
128 разів зросло споживання інтернет-трафіка. Сьогодні можна замовити послугу "Роумінг як удома" на сім днів залежно від тарифного плану: наприклад, в Red S отримати за 100 грн - 100 хвилин дзвінків, 100 МБ Інтернету і 100 SMS.
Тим часом і в "Київстарі" споживання мобільного Інтернету за кордоном у жовтні 2016 р. порівняно з тим самим місяцем минулого року зросло у 20 разів, голосових послуг - у 4 рази, а от SMS залишилося на тому самому рівні. Оператор надає відразу по 15 хвилин на день у деяких країнах за
30 грн, а в інших - за 60 грн. Точно так само окремо можна замовити Інтернет (100 МБ - 35/60 грн) і SMS (25 штук за 25 грн).
У lifecell принципи тарифікації в роумінгу залишилися колишніми, хоча й з різноманітними знижками, за винятком перебування в Туреччині, де дається п'ять хвилин за 15 грн на день плюс дарується 50 МБ. Так само можна придбати ще
50 МБ за додаткові 15 грн.
"Повністю переглянуто відносини з роумінговими партнерами. Весь ринок мобільного зв'язку пішов у цьому напрямку. Якщо раніше люди боялися вмикати свої телефони або шукали Wi-Fi, щоб увімкнути передачу даних, то тепер вони сміливо користуються зв'язком. Українці цього настільки очікували, що відразу ж значно зросло споживання", - наголосила Ольга Устинова.
Звичайно, вигідні умови для абонентів наявні далеко не в усіх країнах, але упор робиться насамперед на країнах Європи, на США й Канаді, тобто тих країнах, куди наші співвітчизники їздять найбільше і де місцеві регулятори максимально усунули бар'єри для міжоператорських з'єднань. Отже, Захід з нами.