UA / RU
Підтримати ZN.ua

«УКРРІЧФЛОТ» НА СТРАТЕГІЧНОМУ КУРСІ

Здається, зовсім недавно, у листопаді минулого року, акціонерна судноплавна компанія «Укррічфлот» відзначала свій десятирічний ювілей...

Автор: Олександр Артеменко

Здається, зовсім недавно, у листопаді минулого року, акціонерна судноплавна компанія «Укррічфлот» відзначала свій десятирічний ювілей. За цей час їй удалося довести свою спроможність навіть запеклим скептикам, ставши флагманом українського флоту, зайнявши важливе місце на міжнародному ринку перевезень, зміцнивши імідж України як морської держави. Досить сказати, що в даний час понад 50% морських перевезень країни здійснюється суднами цієї компанії. Їх можна зустріти в 40 країнах світу — на Дніпрі та Дунаї, у Середземному, Чорному та Азовському морях, на Балтиці та в Північному морі, біля європейського та африканського узбережжя Атлантики. В основі успішної роботи АСК «Укррічфлот» лежить, насамперед, корінне перетворення відносин власності на річковому транспорті, і нині модель її приватизації знаходить застосування на багатьох підприємствах інших галузей вітчизняної економіки.

Останніми днями квітня нинішнього року сталася чергова пам’ятна подія — десяті загальні збори акціонерів, присвячені результатам роботи АСК 2002 року.

Жорсткі умови конкуренції висувають дедалі нові й нові завдання, вимагаючи мобілізації матеріальних, трудових та інтелектуальних ресурсів. У зв’язку з цим торік фахівці «Укррічфлоту» розробили стратегічний план розвитку компанії на 2003—2010 роки, якому вона тепер неухильно слідує. Чітко сформульовано основні завдання на найближчі вісім років. Це — підвищення прибутковості, розширення ринків діяльності, систематичне поліпшення якості наданих послуг, зміцнення корпоративної керованості, розробка та забезпечення інвестиційних проектів. І хоча минулий рік виявився для АСК «Укррічфлот» досить складним, правління і фахівці компанії все-таки зуміли забезпечити виконання виробничо-фінансових показників бюджету, затвердженого попередніми зборами акціонерів.

Вантажним флотом було перевезено 6 млн. тонн різноманітних вантажів, що на 6% перевищило планове завдання і на 10% — рівень 2001 року. Відповідно й доходи зросли на 14%. Цьому сприяло зміцнення фрахтово-комерційної служби, робота якої була спрямована, насамперед, на залучення високотарифікованих вантажів і проведення гнучкої тарифної політики.

У торішню навігацію круїзним флотом компанії було перевезено 10 тис. туристів. І тут доходи перевершили рівень попереднього року на 12%. У цілому ж доходи АСК збільшились на 19%.

Будь-якому бюджету властива одна загальна особливість: крім дохідної частини, у нього є видаткова. А оскільки з березня минулого року ціни на нафтопродукти постійно зростали, досягнувши понад 250 доларів за тонну, «Укррічфлоту» замість запланованих 47 млн. гривень довелося витратити на 9 млн. більше. Адже на паливо припадає четверта частина всіх витрат...

Вплинути на ціни, що складаються на світовому ринку нафтопродуктів, компанія, звісно ж, не в змозі. Зате в її силах регулювати багато інших витрат. Так, із метою здешевлення вартості ремонту суден і завантаження філій АСК «Укррічфлот» практично весь свій флот ремонтувала на власних підприємствах. Лише два теплоходи відремонтовано на сторонніх заводах. Нарощувати обсяги ремонту на власних підприємствах і забезпечити їхнє стабільне фінансування дозволило відкриття кредитної лінії на ремонт флоту. Більш ніж півторарічна робота за умов нової системи фінансування ремонту довела її високу ефективність.

Забезпечили виконання своїх бюджетів і дочірні підприємства «Укррічфлоту» — Запорізький, Херсонський та Миколаївський річкові порти. Їхній валовий доход за підсумками року на 50% вище за рівень 2001 року і на 39% перевищив плановий показник.

Прибуток після сплати податків розподілили відповідно до бюджету, затвердженого дев’ятими зборами акціонерів, — на придбання цінних паперів і виплату дивідендів.

Як і раніше, пріоритетом свого розвитку АСК вважає будівництво нового флоту. Це єдиний поки що вітчизняний судновласник, який може собі дозволити подібне. Створена в структурі АСК «Укррічфлот» для реалізації інвестиційного проекту будівництва нових суден, холдингова компанія виконала завдання бюджету з усіх показників. Це дозволило протягом року своєчасно здійснювати всі платежі Європейському банку реконструкції та розвитку, а прибуток, що залишився, спрямовувати на формування резервів. Слід підкреслити, що за весь час дії кредитної угоди, а це понад сім років, «Укррічфлот» жодного разу не затримав платежів по кредиту та інших зобов’язаннях. Резерви, сформовані та постійно підтримувані за рахунок прибутку від експлуатації суден, гарантують виконання угоди з ЄБРР у випадку виникнення будь-яких непередбачених обставин і в майбутньому.

Відновлення флоту йде успішно. У листопаді 2002 року АСК отримала вже шосте нове судно — «Володимир Українець», а теплохід «Олексій Дідківський» буде прийнятий в експлуатацію до кінця червня. Він завершить серію із семи суден типу «Десна» сумарним дедвейтом близько 27 тис. тонн. Та для зміцнення позицій на міжнародному фрахтовому ринку потрібне дедалі радикальніше поповнення тоннажу. Є два шляхи вирішення цієї проблеми: збільшувати кількість суден, які будуються, чи нарощувати їхню вантажопідйомність. Природно, що другий шлях менш витратний. Тому після завершення будівництва серії суден типу «Десна» і відповідно до стратегічного плану свого розвитку на 2002—2010 рр. «Укррічфлот» має намір перейти до будівництва суден дедвейтом 6—6,5 тисячі тонн. Таку вантажопідйомність вибрали після всебічного аналізу фрахтового ринку.

На початку минулого року оголосили тендер серед вітчизняних і закордонних судноверфей на розміщення замовлення на будівництво згаданих суден. Результати стали втішними для українських суднобудівників. Як повідомив акціонерам президент АСК «Укррічфлот» Микола Славов, перевагу було віддано Миколаївському суднобудівному заводу. Нині він належить голландській корпорації «Дамен Груп», проте виконання цього проекту дозволяє створити нові робочі місця для українських громадян і сприятиме відродженню вітчизняної суднобудівної промисловості. З заводом уже підписано контракт на будівництво перших чотирьох багатоцільових суден типу «Буг» дедвейтом 6300 тонн кожне, що повністю відповідає передовим технологіям морського бізнесу. Надалі передбачається збільшення серії цих суден до 10 одиниць.

Підписанню контракту передувала велика робота з вибору оптимальних характеристик суден, комплектувального устаткування для них, узгодження вартості, термінів постачання та гарантій фінансування. Постачання першого теплоходу нової серії очікується в четвертому кварталі наступного року, інші сходитимуть зі стапелів з інтервалом у три-чотири місяці.

І цього разу, фінансування будівництва нових суден провадитиметься за рахунок кредиту Європейського банку реконструкції та розвитку й власні кошти АСК. Проект фінансування був схвалений кредитною радою директорів ЄБРР, і 16 квітня в Лондоні відбулася церемонія підписання кредитної угоди. Таким чином, до кінця 2005 року флот компанії поповниться 11 новими високоавтоматизованими суднами сумарним дедвейтом близько 52 тисячі тонн. А 2006—2007 рр. буде побудовано ще шість теплоходів серії «Буг».

2002 року правління АСК «Укррічфлот» сконцентрувало свою увагу на стратегії розвитку компанії, виконанні рішень, прийнятих на дев’ятих загальних зборах акціонерів. На засіданнях правління, у тому числі спільних із членами спостережної ради та ревізійної комісії, розглядалися питання фінансової та комерційної діяльності, забезпечення вантажної бази, ремонту та технічного стану суден, будівництва нового флоту, безпеки судноводіння і мореплавання. Та головними незмінно залишалися питання корпоративного розвитку АСК, оптимізації її структури, реалізації інвестиційної та дивідендної політики. Адже як стратегію розвитку обрано курс на побудову вертикально інтегрованої компанії холдингового типу, конкурентоспроможної на ринках річкового й морського бізнесу.

Корпоративна керованість особливо важлива на етапі нагромадження капіталу, під час дії кредитних угод. Жодний банк не надасть кредитів компанії, яку можуть скупити сумнівні фінансові структури, що за умов перехідної економіки, властивих нині для України, цілком ймовірно. Та поставлені на торішніх загальних зборах акціонерів завдання з запобігання такої загрози на ринку цінних паперів виконані, і нині компанія надійно захищена від зазіхань ззовні.

Не менш важливим етапом побудови корпоративної структури стала діяльність з освоєння нетрадиційних для АСК «Укррічфлот» ринків: експедирування вантажів, фрахтування й оренда стороннього флоту.

Створене торік для роботи на цих напрямах ЗАТ «Трудовий колектив АСК «Укррічфлот» значною мірою сприяло освоєнню нових вантажопотоків і поліпшенню вантажної бази компанії. У планах на найближче майбутнє — експедирування через її структури всіх вантажів, що проходять через річкові порти середнього і нижнього Дніпра.

Орендованими суднами, що перебувають під управлінням ЗАТ «Трудовий колектив АСК «Укррічфлот», торік перевезено понад 170 тис. тонн вантажів. Ще 110 тис. було перевезено стороннім флотом, зафрахтованим фахівцями фрахтового відділу ЗАТ. Вперше в практиці компанії було експедирувано 150 тис. тонн зовнішньоторговельних вантажів.

Дедалі більшого значення в діяльності «Укррічфлоту» набувають її дочірні підприємства. На торішніх загальних зборах акціонерів було прийнято стратегічно важливе рішення про приєднання ВАТ «Дніпропетровський річковий порт» до АСК. Проте це складна процедура, яка вимагає вирішення багатьох нелегких питань. Тільки узгодження цього кроку з Антимонопольним комітетом України забрало понад дев’ять місяців. А тим часом окремі комерційні структури не залишали спроб поглинути це підприємство, вдаючись до відомих в таких випадках «технологій». Величезні зусилля доклали колектив та акціонери порту, а також фахівці АСК «Укррічфлот» для реалізації наміченого. Нині в порту практично повністю завершений процес обміну його акцій на письмові зобов’язання АСК про видачу її акцій додаткової емісії.

Щоб повністю відповідати сучасним вимогам морського бізнесу, в АСК «Укррічфлот» із 1 січня 2002 року створено нову корпоративну та організаційну структуру, пов’язану насамперед із упровадженням системи бюджетування управління грошовими потоками та матеріальним стимулюванням плавскладу і менеджменту. Перший рік роботи показав ефективність такої системи. Безпосередній зв’язок між розміром заробітної плати та результатами праці дозволив перевиконати планові завдання по доходах і поліпшити фінансове становище компанії порівняно з минулим роком. Річний план доходів від перевезень вантажів був виконаний уже до 7 грудня, а за результатами фінансово закінчених 2002 року рейсів немає жодного збитково працюючого судна.

Контроль за виконанням кожного рейсу здійснювався паралельно менеджерською групою та екіпажем судна, що дозволяло в оперативному порядку усувати всі недоліки. Щомісячна розробка бюджетів руху коштів дозволила контролювати грошові потоки компанії та раціонально використовувати її фінансові ресурси.

Фахівці АСК продовжують удосконалювати показники, за виконання яких провадиться стимулювання працівників. Сьогодні особливо актуальною є економія паливно-мастильних матеріалів. Тому для працівників менеджментських груп і командного складу флоту поставлено додаткову умову заохочення — відсутність перевитрати нафтопродуктів. З метою підвищення матеріальної зацікавленості в поліпшенні результатів роботи плавскладу виплата бонусів поширюється на всіх членів екіпажів суден. Введено також положення про заохочення і відповідальність промислових підрозділів АСК «Укррічфлот» за дотримання планових термінів і якісне виконання судноремонтних робіт.

Якщо говорити про перспективи розвитку АСК «Укррічфлот» 2003-го, слід врахувати, що й цього разу її очікують серйозні випробування. Фінансовий рік очікується нелегким, насамперед через несприятливі метеорологічні умови. Навігація на Дніпрі відкрилася на місяць пізніше, ніж звичайно. Триває зростання цін на паливно-мастильні матеріали. До цього варто додати напруженість вантажної бази, нестабільність фрахтового ринку, виведення значної кількості суден з експлуатації згідно з п’ятирічним циклом планових ремонтів, витрати на їхнє проведення. Необхідно шукати альтернативні металолому вантажопотоки в зв’язку з запровадженням ліцензування на його експорт з України.

Велику увагу потрібно приділити залученню до перевезень експортних вантажів українських виробників металопродукції, вугілля, коксу, феросплавів, вишуковувати оптимальні, конкурентоспроможні порівняно з залізничним транспортом варіанти їхньої доставки у вітчизняні порти з подальшим перевезенням суднами компанії. Необхідно також розвивати перевезення зерна, максимально використовуючи для цього спеціалізовані зернові комплекси Херсонського, Миколаївського та Дніпропетровського річкових портів. Залучати до перевезення через українські порти транзитні вантажі з Росії, Білорусії та інших країн, зміцнювати позиції на ринку перевезення лісу та деревини на порти Туреччини, формувати систему конкурентоспроможних наскрізних тарифів для експортно-імпортних вантажів...

Як і раніше, гострою залишається проблема відновлення регулярного судноплавства Дунаєм. Та й розвиток дунайських перевезень потрібно не випускати з уваги, з огляду на відкриття судноплавства та поновлення компанією перевезень вище Югославії на угорські та австрійські порти. Тут основу перевезень мають становити вугілля, кокс, добрива й залізорудна сировина.

Останнім часом АСК «Укррічфлот» зміцнює свої позиції на фрахтовому ринку басейну Азовського моря, і є всі підстави прогнозувати зростання перевезень у цьому регіоні.

Так, рік буде нелегкий. Та фахівцями компанії розроблено організаційно-технічні заходи, спрямовані на підвищення ефективності роботи як АСК у цілому, так і всіх її структурних підрозділів. А своє вміння долати труднощі річковики вже неодноразово показували. Можна бути впевненими, що й цього разу вони виконають завдання і забезпечать запланований на 2003 рік консолідований чистий прибуток, що піде на виплату дивідендів акціонерам, зміцнення корпоративних прав «Укррічфлоту» і будівництво нового флоту.