Сьогодні горілка є одним із найпопулярніших напоїв у світі, поступово витісняючи такі популярні раніше види міцного алкоголю, як, наприклад, віскі. Так, у Британії протягом останнього року продажі горілки зросли на 11%, на загальну суму 747 мільйонів фунтів стерлінгів. Причому горілка популярна в усьому світі як у чистому вигляді, так і в основі коктейлів. Чим популярніша горілка, тим більше її марок з’являється на полицях магазинів і тим легше помилитися з вибором. З огляду на велику популярність цього напою у споживачів, фахівці столичного Інституту споживчих експертиз спільно з УкрНДІ «Ресурс» та Українським науково-дослідним інститутом спирту і біотехнології продовольчих продуктів провели споживчу експертизу ряду українських і зарубіжних горілок.
У тесті взяла участь українська горілка, а також «іноземці» (Absolut, Smirnoff, Finlandia, Tanqueray Sterling). Усі протестовані продукти були закуплені в торговельній мережі Києва.
Дослідження проводили у два етапи — спочатку визначався переможець української групи, потім його ж порівнювали з закордонними горілками. Оцінки виставлялися за такими параметрами: органолептика (смак, колір, запах, аромат), фізико-хімічні показники (міцність, вміст альдегідів, сивушних олій і метилового спирту), оцінка захищеності від фальсифікації (дизайн пляшки, етикетки; наявність і зручність користування дозатором тощо) й на наявність необхідної споживачеві текстової інформації. Крім того, було проведено закриту дегустацію професійною дегустаційною комісією, а також пробантами, тобто звичайними споживачами.
Фізико-хімічні показники
«Біла» горілка підрозділяється на два види — класична й особлива. Горілка проходить обробку адсорбентом (активованим вугіллям) і фільтрується. При цьому рідина має бути прозорою, без осадів і видимих домішок.
У лабораторії фахівці насамперед перевірили фізико-хімічні властивості зразків, що проходили тестування, а саме: міцність, вміст сивушних олій і альдегідів. Міцність усіх «учасників» виявилася ідентичною зазначеній на етикетках — 40%. Сивушні олії, попри те, що вони повсюди застосовуються в харчовій і парфумерній промисловості, — дуже небажаний гість в алкогольних напоях: вони псують смак і до того ж призводять до виникнення побічних синдромів вранці. Альдегіди теж шкідливі — якщо їх багато, в напої проявляються гіркість і різкий запах. На щастя, всі випробувані з честю витримали тест, і жоден зразок не вийшов за рамки дозволеного.
Органолептична оцінка (смак, колір, аромат)
Найважливіший етап тестування — проведення органолептичних випробувань. Дегустація проводилася в закритому режимі (експерти не бачили, яку марку горілки вони коштують) у три етапи. Такий складний процес виставляння органолептичних оцінок обумовлений крайньою важливістю цих оцінок для всього дослідження, а також для більшої об’єктивності. Тому дегустували горілку звичайні споживачі (пробанти), комісія з професійних експертів-дегустаторів, а також журналісти з численних ЗМІ, які були присутні на прес-конференції, присвяченій результатам тесту. Оцінки виставлялися за 10-бальною шкалою, за підсумками дегустації обчислювалося середнє арифметичне значення для кожної представленої горілки. У підсумку, найбільшу кількість сумарних балів набрала українська горілка «Хортиця», випередивши, таким чином, не тільки вітчизняні напої, а й такі відомі елітні бренди, як Absolut і Smirnoff. За словами Юрія Чернобривця, директора Інституту споживчих експертиз, «можна стверджувати, що сьогодні «Хортиця» має ідеальне співвідношення ціни та якості на українському ринку. Лідер дослідження продемонстрував чудові показники, збалансований м’який горілчаний смак, що свідчить про те, що в основі горілки — найкращий спирт класу «Люкс» і кришталево чиста вода, яка зберегла свої природні властивості».
Також це свідчить про дуже скрупульозне дотримання прийнятого в сучасному алкогольному виробництві технологічного режиму виробництва напоїв.
Упаковка і маркування
Горілка — один із небагатьох продуктів українського виробництва, в якому практично ідеальне поєднання упаковки й маркування. Однаково гарний вигляд мають і прозорі пляшки, і рифлені, і з біло-мутного скла. На етикетках є вся необхідна споживачеві інформація, зокрема про склад горілки, тип спирту і т.п. Що стосується захисту від підробок — тут теж усе на найвищому рівні. Більшість ємностей обладнані дозаторами, є термознаки, етикетки зроблено на найвищому поліграфічному рівні із захисними нанесеннями.
Ціна і якість
Ціна продукту для пересічного українського споживача має велике значення. Саме тому вітчизняні виробники, незважаючи на зовнішні чинники, намагаються тримати вартість горілки невисокою. Крім того, велика конкуренція призводить до того, що всі горілки коштують приблизно однаково. Але чи є сенс, вибираючи горілку, орієнтуватися лише на ціну? Дослідження Інституту споживчих експертиз однозначно довело — ні. На думку експертів, у цьому плані українські виробники повністю перевершують закордонних колег. Експерти радять: щоб бути впевненим у власному виборі, слід довіряти результатам професійних експертиз. Не варто орієнтуватися виключно на ціну, бо часто дорожнеча ще не гарантує якості. Тому дані Київського незалежного «Інституту споживчих експертиз» будуть корисні всім, хто хоче отримати якість за хорошою ціною.