UA / RU
Підтримати ZN.ua

«ТЕМНИЙ» СЕГМЕНТ ПИВНОГО РИНКУ

Пивовари готуються до нового сезону, старанно приховуючи один від одного плани і обережно оцінюючи перспективи розвитку ринку в нинішньому році...

Автор: Оксана Макаренко

Пивовари готуються до нового сезону, старанно приховуючи один від одного плани і обережно оцінюючи перспективи розвитку ринку в нинішньому році. Незважаючи на негативне ставлення до підвищення з 1 січня акцизу на пиво (із 21 до 23 копійок за літр), броварники все ж прогнозують зростання ринку на 7—10%, підвищення культури споживання цього напою, а також очікують відчутних змін у структурі виробництва. Зокрема, на їхню думку, в пивному сезоні-2003 спостерігатиметься зростання виробництва темного пива, розвиток пшеничних сортів, а також безалкогольного напрямку.

Буде потрібно на 10% пива більше

Микола Сичевський, директор компанії «Укрпиво», що об’єднує великих пивовиробників, стверджує, що в нинішньому сезоні виробництво пива зростатиме й надалі; воно може збільшитися на 7% (до 160 млн. дал) у порівнянні з 2001 роком. З думкою пана Сичевського основні гравці ринку в принципі згодні. Щоправда, при цьому компанія «Оболонь» (Київ), яка контролює понад 24% ринку, прогнозує, що споживання бурштинового напою може збільшитися навіть більше — на 10—12%. Саме таку оцінку сезонного приросту дав її почесний президент Олександр Слободян.

Конкуренти з «ВВН-Україна» дещо скромніші у своїх оцінках. «Очікуване зростання — 7—10%. Вважаємо, що протягом кількох років Україна може реально вийти на поточні показники Росії», — запевнив помічник генерального директора з комунікації та інформації Ігор Товкач. Він уточнив, що їхні прогнози базуються на поліпшенні економічних показників і зростанні купівельної спроможності населення. На думку фахівців компанії, в Україні зростає культура споживання пива, що також сприяє збільшенню продажів продукції і росту ринку в цілому.

Продажі темного зростають,
хоча карамельний солод не виробляється

Проте питання полягає не стільки в абсолютній точності визначення відсотків зростання ринку, скільки в тому, кому саме ці відсотки дістануться. А головне, чим у нинішньому сезоні будуть завойовувати споживача. На думку заступника директора компанії «Укрпиво» Галини Коренькової, на тлі конкуренції, яка посилюється, виробники намагатимуться привабити споживача чимось винятковим, незвичним. Зокрема, вона припустила, що нинішнього року багато заводів почнуть розвивати виробництво й асортимент темних сортів. За словами пані Коренькової, результати роботи галузі в 2002 році свідчать про тенденцію зростання попиту на темне пиво. Виробники дуже добре про це знають і, природно, врахують цей факт.

Щоправда, представники великих компаній, які визначають політику на ринку, насторожено сприйняли заяву про розвиток темних сортів, відзначаючи, що сегмент є дуже специфічним. Так, у загальній структурі споживання відсоток продажів темних сортів зараз не перевищує 10—15%.

Водночас оператори ринку не виключають розвитку цього сегмента при виконанні низки умов: оригінальний рецепт продукту, потужна рекламна підтримка. «Якщо споживачеві не запропонують якесь оригінальне темне пиво, яке кардинально відрізнятиметься смаком від сортів, наявних нині (як, наприклад, «Гіннесс»), якщо під цей продукт не буде запланована масштабна й ефективна маркетингова програма, то малоймовірно, що в найближчому майбутньому ситуація зміниться», — вважає пан Товкач.

З іншого боку, учасники ринку відзначають, що розвиток темних сортів пива стримується ще одним істотним чинником. На внутрішньому ринку відсутнє виробництво так званого карамельного солоду. «Темне пиво — спеціальний сегмент. Темний колір надає карамельний солод, який в Україні не виробляється. Тож можна сказати, що всі сорти темного пива роблять на основі якісної імпортної сировини», — сказала операційний аналітик компанії Sun Interbrew Україна Лариса Попій.

Темне пиво має досить багато прихильників, і їхнє число, безумовно, буде зростати, але поступово, непомітно, тому що, на відміну від світлих сортів, темне пиво не втамовує спрагу.

На підтримку перспективи розвитку цього сегмента виступають представники Державного департаменту продовольства. По-перше, вони впевнено прогнозують збільшення імпорту карамельного солоду. По-друге, запевняють, що якщо вдасться пролобіювати в парламенті пільги на солодовий імпорт, тоді сегмент темного пива почне розкручуватися досить активно. На їхню думку, попит на темне пиво, незважаючи на те, що багато хто називає його жіночим напоєм, існує і має досить стійку тенденцію до зростання.

Пиво з пшенички

Імпорт солоду зростатиме ще й тому, що паралельно з темним пивом має розвиватися, на думку броварників, напрямок пшеничного пива. Пшеничний солод в Україні, як і карамельний, не виробляють.

Першими пшеничне пиво у свій портфель брендів занесла донецька компанія «Сармат». Торік запустила пиво з пшеничного солоду і Sun Interbrew Україна, презентувавши «Чернігівське біле».

Стовідсотково український виробник — «Оболонь» теж виношує плани запустити пшеничний сорт. За словами почесного президента ЗАТ «Оболонь» Олександра Слободяна, компанія планує до кінця червня на своєму заводі у Фастові налагодити випуск пшеничного пива. При цьому оболонці наполягають на тому, що фастівський завод — єдиний в Україні, який має необхідне устаткування для випуску пшеничного пива з дотриманням технології.

Щоб ранком із ясною головою

Ще один, за прогнозами, перспективний напрямок — так зване безалкогольне пиво, яке слугує непоганим доповненням асортименту багатьох компаній.

Зокрема, восени 2002 року Sun Interbrew Україна, що розвиває «Рогань безалкогольне», почала випускати на своєму заводі в Харкові міжнародну марку пива «Stella Artois безалкогольне». Генеральний директор компанії Людмила Наконечна твердить, що сегмент безалкогольних сортів буде стрімко зростати, тому компанія хоче зайняти тут свою нішу. «Нове покоління прагне добре проводити вільний час, але так, аби вранці з тверезою головою приступити до бізнесу. Саме цей сектор буде розвиватися», — переконана пані Наконечна.

* * *

Крім проблем сировини, учасникам пивного ринку докучає факт обмежених потужностей у розпал сезону — у травні-серпні, особливо коли літо сухе й спекотне. В міру своїх фінансових можливостей учасники ринку намагаються вирішити це питання. Хтось будує заводи, хтось купує підприємства на периферії, а хтось виношує план купівлі великого заводу в центральній області.

Підготовка до нового сезону — в розпалі.

Довідка

2002 року виробництво пива в Україні склало 149,78 млн. дал, що на 14,8%, або на 19,335 млн. дал більше, ніж 2001 року.

П’ятірку найбільших виробників складають завод «Оболонь» (Київ); компанія Sun Interbrew Україна, що володіє пивзаводами «Рогань» (Харків), «Десна» (Чернігів) і «Янтар» (Миколаїв); компанія BBH із підприємствами «Славутич» (Запоріжжя) і Львівською броварнею; «Сармат» (Донецьк) із виробництвами «Крим» (Сімферополь), «Полтавапиво», «Луганськпиво», київським пивзаводом №1 і Дніпропетровським пивзаводом.

Ємність ринку пива спеціалісти оцінюють у 145 млн. дал у рік.