Від ефективної роботи транспорту, зокрема водного, значною мірою залежить економіка держави, успішний розвиток її зовнішньоекономічних зв’язків. Але й стан транспортної галузі перебуває у прямій залежності від стабільності економічної ситуації в країні, обсягів промислового та сільськогосподарського виробництва, характеру транспортно-економічних зв’язків і змін товарної структури зовнішньої торгівлі. Минуле десятиліття це наочно продемонструвало. Якщо на початку 90-х вітчизняний вантажний флот налічував більш як 700 суден загальним тоннажем понад 4,5 млн. тонн, то на 2000 рік кількість державних вантажних суден скоротилася до 200 одиниць, а їх тоннаж — до 1 млн. тонн. Обсяги морських перевезень за цей період знизилися з 27 до 6,3 млн. тонн, а річкові становлять тепер 8,1 млн. тонн. Жвавий інтерес до семінару, проведеного «Укррічфлотом», значною мірою пояснюється величезним авторитетом цієї компанії, успіхи якої на загальному тлі стагнації й запустіння особливо вражають. Пройшовши з 1992 року тернистий шлях корпоратизації, приватизації та постприватизаційних заходів, компанія переконливо довела своє вміння працювати в жорстких ринкових умовах. Курс її акцій із року в рік підвищується, вони котируються на закордонних фондових біржах, значно перевищуючи котирування акцій інших українських компаній. Результати виробничо-економічної діяльності АСК «Укррічфлот» переконують у тому, що при вирішенні першочергових економічних завдань і проведенні стратегічних реформ, здатних оживити економіку України, зберігши гарантії забезпечення соціального захисту незаможних громадян, альтернативи приватизації держпідприємств не існує.
Прагнучи зміцнити власні позиції на міжнародному ринку вантажоперевезень, «Укррічфлот» постійно вдосконалюється, використовує досвід закордонних судноплавних компаній. Для цього він створює єдину вертикально інтегровану структуру, що забезпечує весь процес переміщення вантажів клієнтів за принципом «від дверей до дверей». Це передбачає комплексне обслуговування замовників (вантажо- і судновласників), куди входять пошук і експедирування вантажів, виробництво вантажно-розвантажувальних робіт у портах, одержання і збереження вантажів, фрахтування суден і безпосередньої доставки, агентування, бункерування, постачання й обслуговування флоту в портах, ремонт суден та багато іншого. — Тільки коли вітчизняні судноплавні компанії перетворяться на зразок західноєвропейських і американських фірм-конгломератів, — вважає президент АСК «Укррічфлот», — вони зможуть нарівні конкурувати із закордонними судновласниками. Якщо на Заході фірми ретельно оберігають свої ноу-хау і діляться ними лише за великі гроші, то семінар у Києві дав можливість його учасникам безкоштовно збагатитися найціннішим досвідом «Укррічфлоту», накопиченим за дев’ять років напруженої і продуктивної роботи. Втім, безкорисливість у бізнесі — поняття відносне. Власного інтересу організатори семінару не приховували, тим більше що він спільний як для окремих учасників бізнесу, так і в цілому для держави. Річ у тім, що АСК «Укррічфлот» бачить великі резерви в розвитку вітчизняного воднотранспортного бізнесу, але на шляху до їх реалізації стоїть сила-силенна складних перешкод, про які ще буде сказано нижче. Долати їх кожному окремо нераціонально. Набагато ефективніше — тісна взаємодія з партнерами за підтримки відповідних органів державного управління. Незаперечне й інше: співпраця має бути взаємовигідною, і добробут кожного окремого партнера перебуває в прямій залежності від результатів спільної діяльності. — Ми повинні міцно триматися за руки і чесно співпрацювати одне з одним, — заявив у привітанні учасникам міжнародного семінару Микола Славов. — Упевнений, що спільними зусиллями ми неодмінно переможемо в конкурентній боротьбі, завоюємо нові ринки збуту нашої продукції та послуг, зміцнимо свій рейтинг у прийдешньому XXI столітті! Формула успіху Зараз можна вже сміливо стверджувати, що компанія «Укррічфлот» має стабільну динаміку розвитку. За роки роботи в нових економічних і господарських умовах вона збільшила обсяги перевезення вантажів більш ніж удвічі. Зростання доходів у вільно конвертованій валюті перевищило 70 відсотків, курсова вартість акцій збільшилася вп’ятеро, а розмір дивідендів на акцію втричі перевищив її номінал. У складі АСК — понад 200 вантажних та пасажирських суден, страхова і брокерська компанії, портові й судноремонтні-суднобудівні підприємства. Свою діяльність «Укррічфлот» здійснює як на міжнародному, так і внутрішньому фрахтових ринках, виконуючи перевезення вантажів різноманітної номенклатури між морськими і річковими портами 35 країн Середземноморського, Чорноморського, Дунайського, Балтійського й інших басейнів Світового океану. Минулий рік запам’ятався судновласникам безпрецедентним подорожчанням палива. Порівняно з 1999 роком, ціна підскочила втричі, сягнувши 370 доларів США за тонну. Але і в таких умовах керівництво та фахівці «Укррічфлоту» зуміли забезпечити все необхідне для перевиконання планових завдань, подальшої активізації господарської діяльності. Сьогодні це найбільш процвітаюче судноплавне підприємство України, на частку якого припадає 40 відсотків загального обсягу перевезень вантажів усім морським і річковим транспортом країни. Зараз АСК «Укррічфлот» — єдиний в Україні судновласник, що будує нові судна для поповнення власного флоту. Вже реалізовано довгостроковий проект будівництва п’яти теплоходів за рахунок кредиту Європейського банку реконструкції та розвитку, отриманого прямо, без гарантій держави. За час дії цієї кредитної угоди компанія жодного разу не порушила жодного з її положень і не затримала оплати по кредиту. Євробанк оцінив надійність такого клієнта і в жовтні минулого року підписав із ним другу угоду про виділення додаткового кредиту на будівництво ще двох суден. Усього ж до 2004 року за рахунок кредитів ЄБРР, інших іноземних банків, а також за власні кошти «Укррічфлот» планує побудувати 12 нових теплоходів. Це забезпечить компанії конкурентоздатність на світовому фрахтовому ринку, як мінімум, до 2015 року. Нові судна чудово себе зарекомендували, вони успішно експлуатуються портами України та країн Середземного моря, Балтійського й Північного морів, відвідують порти атлантичного узбережжя Європи й Африки. Комерційний, фінансовий і технічний менеджмент нових і заставних суден, за рішенням Євробанку, здійснюється безпосередньо фахівцями «Укррічфлоту». Причому всі судна плавають під українським прапором, що дозволяє уникнути сумнівних фінансових операцій. Претензії та пропозиції Високий рівень господарської діяльності АСК «Укррічфлот» свідчить про багатий практичний досвід спеціалістів компанії. У чому ж вони вбачають причини зниження конкурентоздатності вітчизняного торгового флоту? Насамперед у тому, що нерегульована лібералізація морської транспортної сфери в зовнішній торгівлі позбавила українських судновласників національної квоти морських зовнішньоторговельних перевезень, внаслідок чого вони виявилися аутсайдерами на світовому ринку транспортних послуг. Втрачено значну частину вантажної бази, традиційні ринки збуту транспортних послуг. До цього слід додати вимушений вихід з лінійного бізнесу, старіння флоту, зростання цін на паливо, високі збори в портах. А головне — відсутність державної судноплавної політики і підтримки національних судновласників інвестиціями, субсидіями й дотаціями, непомірний податковий прес, недосконалість митної політики, монополізація ринку транспортних послуг іноземними конкурентами, непродуманість транспортних умов зовнішньоторговельних контрактів з погляду захисту державних інтересів, незадовільне нормативно-правове забезпечення діяльності флоту, нерішучість при проведенні приватизації підприємств галузі. Припинення наскрізного судноплавства на югославській ділянці Дунаю призвело до повної втрати навігації на середній і верхній ділянках цієї водної магістралі і значного посилення конкуренції на нижньому Дунаї. Тут особливо болісно дається взнаки відсутність скоординованих дій українських судновласників, що призводить до падіння фрахтових ставок, втрати вантажної бази і нерегулярності розрахунків клієнтури за виконані перевезення. Крім того, уже довгі роки не відновляється стабільне й безпечне судноплавство через канал Прорва, що з’єднує українську ділянку Дунаю на Килійському гирлі з Чорним морем. Фінансове становище багатьох судноплавних компаній значно ускладнила постанова Кабінету міністрів України від 25 квітня 2000 року, відповідно до якої скасовано національний режим при нарахуванні корабельного збору, в результаті чого ставка за цей збір зросла на 19 відсотків. Виконуючи умови країн Євросоюзу, Україна все ж не повинна забувати про національного судновласника. Адже в портах Туреччини, наприклад, своїм судновласникам держава надає 70-відсоткову знижку на причальний збір, 55-відсоткову — на послуги лоцманів та буксирів, 65-відсоткову — при здаванні сміття й одержанні питної води. Перелік чинників, що стримують розвиток вітчизняного вантажного судноплавства, а також ефективних заходів з їх усунення було відбито в Декларації учасників міжнародного семінару в АСК «Укррічфлот». Слід гадати, що уряд України врахує цей документ і активніше сприятиме стійкому прогресу у сфері морського і річкового транспорту. Адже від цього значною мірою залежить успішне проведення реформ у нашій державі. |