UA / RU
Підтримати ZN.ua

Страхування XXI століття, або Про Тенденції розвитку страхового ринку України

Щоб прорватися Український страховий ринок — один із найперспективніших із погляду потенціалу розвитку...

Автор: Ольга Сіренко

Щоб прорватися

Український страховий ринок — один із найперспективніших із погляду потенціалу розвитку. Страхуванням як фінансовою послугою сьогодні користується незначна частина населення. Точних даних про затребуваність страхових послуг в Україні немає. За оцінками окремих експертів, покриття страхового поля в Україні становить 3—5%, тоді як у країнах Західної Європи — понад 96%.

Така низька популярність страхування у населення пояснюється недовірою до цієї фінансової послуги, а також дуже низьким рівнем знань про неї. Щоб залучити пересічного українця до лав страхувальників, страховим компаніям потрібно діяти в двох напрямах — надавати послуги високої якості та активно популяризувати їх серед населення.

Акцент на якості

Сьогодні, в умовах високої конкурентності страхового ринку, намітилися позитивні тенденції в розвитку сервісної складової страхової послуги. Вже нікого не здивуєш контакт-центрами, котрі обслуговують клієнтів цілодобово, електронними калькуляторами для розрахунку страхових платежів на сайтах компаній, інтернет-продажем страхових продуктів із сьомої ранку й у вихідні дні. Чимало страховиків мають розгалужену агентську мережу, службу аварійних комісарів і асистуючі компанії.

Як забезпечити страхову послугу високої якості? По-перше, шляхом постійного вдосконалення класичних страхових продуктів із метою залучити клієнта і запропонувати договір страхування, котрий підходить саме йому. По-друге, постійно поліпшуючи сервісну складову страхової послуги.

Сьогодні страхові компанії йдуть шляхом розширення маркетингового оточення своїх продуктів. Адже вигадати щось нове на цьому ринку майже нереально. «Страхування — дуже давня послуга, тому знайти новий страховий продукт, який відрізнятиметься від пропозицій конкурентів, дуже складно. Тенденції, що спостерігаються сьогодні, — це поліпшення якості страхової послуги, збільшення частки сервісної складової, — переконаний голова правління «Служби страхування 611» Юрій Калениченко. — Так, наприклад, наша компанія наголошує на якості комунікацій із клієнтами і швидкості виплат при настанні страхового випадку».

Скорочення штатів

Коли страхові компанії перестануть «розмножуватися»? Запитання, що хвилює нині насамперед самих страховиків. Сьогодні в Україні зареєстровано 482 страхові компанії. Це явно заважає ринку: компаніям важко виділити свої переваги серед численних колег, а споживачу складно зробити вибір, яка з пропозицій підійде саме йому.

В існуючій системі реєстрації та обліку страхових компаній страхувальнику не розібратися, хто зі страховиків працює реально, а хто тільки існує на папері. Серед працюючих явно виділилася десятка лідерів, котрі займають 40% ринку. Є також компанії, створені з метою оптимізації бізнесу засновників. Чимало компаній афілійовані з банками та ФПГ.

Така кількість страхових компаній — це багато чи мало для України? Скажімо, в Польщі, котра за страховими платежами і якістю страхових послуг істотно випереджає нашу країну, їх 64, в Угорщині — 26, у Молдові — 33, у Білорусі — 22, у Грузії — 15, у Вірменії — 13. І тільки в Росії з усіх країн східноєвропейського регіону на початок року було зареєстровано 918 страхових компаній — то й масштаби ж країни зовсім інші!

«Деякі страховики прогнозують зменшення кількості страхових компаній в Україні до 50 уже через три-п’ять років, — каже голова правління «Служби страхування 611» Юрій Калениченко. — Я не думаю, що такий темп змін на ринку буде можливий, але тенденція до укрупнення гравців страхового бізнесу очевидна».

Укрупнення фінансів

Переділ і укрупнення страхового ринку будуть зумовлені і діями держави. Проект нової редакції закону «Про страхування» уже потрапив у стіни Верховної Ради. Відповідно до документа, удвічі підвищуються вимоги до мінімального розміру статутного фонду страховиків: для ризикових компаній — до 2 млн. євро, для компаній зі страхування життя — до 3 млн. євро. Ухвалення закону ускладнить життя дрібним страховикам і зробить дорожчим створення нових компаній.

Експерти вважають, що збільшення статутних фондів, з одного боку, адаптує українське фінансове законодавство до європейських стандартів, а з іншого — стане бар’єром для створення так званих кептивних страхових компаній, оскільки в законопроекті прописана вимога оплачувати їхній статутний фонд одразу при реєстрації, не використовуючи кредитних коштів. До речі, у Казахстані, де на початку 90-х років минулого століття було підвищено вимоги до капіталізації і фінансової стійкості страховиків, близько половини компаній закрилося.

Втім, деякі експерти до цих очікувань ставляться скептично. Вони впевнені, що нові вимоги не стануть чистилищем для кептивних страхових компаній. Адже для більшості з них 2—3 млн. євро для оплати статутного фонду — це не ті гроші, що змусять піти зі страхового бізнесу. Закриються або будуть продані тільки найслабші кептивні компанії.

Страхова модернізація — в інтересах клієнта

Сьогодні на страховому ринку України намітилися тенденції до використання сучасних технологій у сфері організації управління бізнесом, а також нових інформаційних технологій. Досвід роботи показав, що купівля страхових компаній як клієнтських баз, серйозні інвестиції в бізнес і чималі бюджети на просування продукції — це ще не все, щоб стати лідером ринку. Менеджмент компаній і власники усвідомлюють, що структури їхніх компаній громіздкі та некеровані, що настав час змінювати культуру управління — впроваджувати в роботу нові стандарти, автоматизувати процеси. Та ще не всі розуміють, як це зробити.

У сфері менеджменту великі страховики з іноземним капіталом, та й невеличкі вітчизняні компанії вже почали впроваджувати процесно-орієнтовані підходи до управління. «Завдяки впровадженню інноваційних технологій в управління, зменшенню втрат у процесах, оптимізації роботи страхової компанії, системній роботі з навчання персоналу і підвищення корпоративної культури можна досягти серйозного поліпшення якості послуг, надаваних клієнту, — вважає голова правління «Служби страхування 611» Юрій Калениченко. — І головне — істотно прискорити виплати при настанні страхового випадку. У нас це робиться за три-п’ять днів після формування його доказової бази».

Актуальною для страхового ринку є і проблема обміну інформацією між страховими компаніями, держструктурами та професійними об’єднаннями страховиків. Такий обмін життєво необхідний для запобігання фактам шахрайства з боку страхувальників і для поліпшення якості обслуговування клієнтів, особливо у разі ДТП. Без оперативних достовірних даних про результати роботи страховиків загалом дуже складно приймати ефективні рішення.

Якість обміну інформацією можна поліпшити за допомогою впровадження технологій управління інформаційними потоками. Над створенням необхідної законодавчої та нормативної бази страховики й держава працюватимуть разом — відповідну пропозицію вже спрямовано до Кабінету міністрів. Зокрема, пропонується розширити права та можливості страховика на отримання інформації, пов’язаної з предметом договору страхування та розслідуванням страхового випадку. А також посилити відповідальність за шахрайство в сфері страхування.

Страховий ринок виграє, якщо його учасники використовуватимуть єдині бази даних, в яких не дублюватиметься інформація, а обмін нею буде оперативним і без викривлень.

Рік нинішній, як і попередній

У цілому темпи розвитку страхового ринку 2008 року відповідатимуть темпам 2007-го. За прогнозами агентства «Кредит-Рейтинг», 2008 року на першу двадцятку припадатиме не менш як половина страхового ринку. Нереалізований потенціал ринку зумовить подальше входження в нього іноземних інвесторів, хоча й не так активно, як це було 2007 року.

Що стосується розвитку ринку, то, на думку експертів, він буде не менш активним, аніж у попередні роки. Зростання зборів страхових платежів очікується на рівні 30%. Страховики зберуть
20—22,5 млрд. грн., у тому числі в «класичному» сегменті — близько 9,5 млрд. грн.

Як і раніше, ринок страхових послуг істотно залежатиме від обсягів авто- та іпотечного кредитування. Банки активно сприятимуть продажам тих страхових продуктів, які пов’язані з кредитуванням. Класичне банківське страхування, так званий bankassurance — коли банк повноцінно виконує функцію страхового агента, — в Україні тільки починає формуватися.

За прогнозами експертів, низький рівень знань про фінансову послугу і відсутність стимулів у населення до страхування призведе, зокрема, до того, що страховики цього року отримають не більш як
15—20% платежів на добровільній основі. Решта — частка так званого обов’язкового страхування при здійсненні інших операцій.

Більшість страховиків сходяться на думці, що 2008 року страхові тарифи підвищуватимуться. Особливо в сегменті автострахування, що зумовлено зростанням цін на послуги СТО і запчастини, а також великою кількістю ДТП через відсутність у більшості автолюбителів необхідного досвіду водіння. Підвищенню тарифів сприятиме і зростання комісійної винагороди банків, при яких акредитовані страхові компанії.

У населення цьогоріч, за оцінками експертів, як і раніше, найбільший попит матиме страхування машин, квартир, і тільки потім — здоров’я та життя.

Ліцензія Державної комісії з регулювання ринків
фінансових послуг України, серія АВ,
№299399, 299407, 299408, 299409
від 29.01.07