UA / RU
Підтримати ZN.ua

Справжній національний проект «Нібулона»

Інвестпроект лідера українського аграрного ринку з відродження Дніпра та Південного Бугу як транспортних артерій, високо оцінений урядом, невдовзі отримає статус національного

Автор: Ігор Бєлєнко

Раннього липневого ранку на березі тихої гавані Переяслав-Хмельницького річкового порту по-святковому неспокійно. Око тішить урочисто прикрашена пристань, у веселих бризках фонтана вже бавиться дітвора, а проміння ранкового сонця грайливо переливається відблисками на дахах красеня елеватора. Його ось-ось мають ввести в експлуатацію високі гості. Ще навесні тут стояла забута Богом пустка, і лише річкові крани, розмірено поскрипуючи, діставали з Дніпра ковші піску. Відтепер на цьому місці буде перший у Київській області і вже десятий в Україні перевантажувальний термінал сільгосппідприємства «Нібулон» - частина воістину загальнонаціонального інвестпроекту з відродження судноплавства по ключових річках країни.

«Нібулон» веде в Європу

Прем’єр-міністр Микола Азаров у супроводі губернатора Київської області Анатолія Присяжнюка та генерального директора ТОВ СП «Нібулон», Героя України Олексія Вадатурського заходять на прохідну перевантажувального термінала. Фотографії на стендах уздовж дороги підтверджують: усього кілька місяців тому на цьому місці були майже піскові дюни. Тепер новою дорогою низки вантажівок привозять і відвантажують сюди зерно з навколишніх сіл. Гості проходять до причалу, - тут пришвартований новенький суперсучасний буксир, який супроводжуватиме вервечки несамохідних суден «Нібулона» вниз по Дніпру. Саме його Микола Азаров та Олексій Вадатурський зовсім недавно заклали на миколаївському заводі «Океан». Звідси, з найпівнічнішого річкового термінала компанії до найпівденнішого річкового елеватора під Новою Каховкою - майже 700 км, а до експортного комплексу в Миколаєві - майже 800 км по воді. Минаючи ще вісім таких самих причалів, зерно Київщини і сусідніх областей, які не мають виходу до Дніпра, тепер транспортуватиметься найбільш екологічно чистим і найдешевшим транспортом, розвантажуючи залізниці та автомагістралі.

Виступаючи перед жителями села Чирського, на території якого побудований термінал, перед будівельниками, послами іноземних держав і представниками міжнародних фінансових організацій, котрі довгі роки фінансують проекти «Нібулона», прем’єр не приховує емоцій: «Те, як працює ця компанія, - це наш загальний стратегічний напрям розвитку і аграрного сектору, і транспортних магістралей, і дуже добре, що наші інтереси тут збігаються». «Ми багато говоримо, що ми рухаємося в Європу. Ось це наш реальний рух на найпередовіші позиції. Практичний крок у цьому напрямку. Я подякував генеральному директорові компанії за найголовніше - за його стратегічне мислення, перспективний підхід. Він вкладає зароблені гроші в розвиток
своєї компанії, а отже - і нашої країни», - додасть він пізніше, спілкуючись із журналістами.

За словами глави уряду, дуже важливою складовою загальнонаціонального проекту є відродження Дніпра та Південного Бугу як судноплавних артерій. «Наша мрія - відновити Дніпро як наймогутнішу транспортну артерію: розвантажити наші автошляхи, розвантажити залізничний транспорт, перевозити сипучі вантажі найдешевшим транспортом - річковим. Ми зараз вкладаємо великі гроші в ремонт наших доріг. А уявіть: 150 тисяч таких вантажівок проїде нашими дорогами, що від них залишиться?», - заявив прем’єр. Він запевнив Олексія Вадатурського, що уряд підтримує проект, а наступного року виділить і фінансування на проведення днопоглиблювальних робіт та розчищення русла Дніпра з метою поліпшення умов для судноплавства. Вони доповнять ті
5 млн. євро, які вже до кінця поточного року планує витратити на днопоглиблювальні роботи сам «Нібулон». «Нам необхідно об’єднати зусилля держави і всіх компаній, котрі зацікавлені в розвитку таких інвестпроектів як відродження Дніпра», - підкреслив Микола Азаров.

Половина допомоги держави

Захоплюватися главі уряду справді є чим. Будівництво одного такого термінала, як у Переяслав-Хмельницькому районі, - це близько 20 млн. дол. інвестицій у новітні технології зберігання та сушки зерна, в елеваторні потужності, яких так бракує селянам, котрі у зв’язку з цим змушені продавати свій товар прямо з поля. Завдяки проекту компанії у країні з’явилося 1,7 млн. тонн нових елеваторних потужностей. Це робочі місця для півтори тисячі будівельників на кожному об’єкті, сотень людей як на суші, так і на власному флоті компанії. Щорічно він перевозитиме тільки з одного цього комплексу, який з півночі замикає ланцюжок із дев’яти дніпровських терміналів, до 250 тис. тонн зерна. Усього ж після завершення реалізації інвестпроекту компанії флот «Нібулона» має перевезти до
3 млн. тонн зерна по Дніпру і Південному Бугу, вивільнивши 46 тис. вагонів «Укрзалізниці» або 120 тис. вантажівок, які тільки розбивають українські дороги.

Завдяки реалізації проекту істотно виграють аграрії. По-перше, для них поліпшується логістика доставки зерна на елеватор. У деяких випадках шлях від поля до сховища або річкового термінала скорочується в рази. А це значна економія витрат на пальне. По-друге, підприємства «Нібулона» пропонують фермерам підвищені ціни за їхнє зерно. Наприклад, у філіалі «Переяславський» його можна буде здати за справедливою ціною, а отже - дорожче, ніж на сусідніх приймальних пунктах. Сукупний ефект від переваг, які отримають аграрії, співпрацюючи з «Нібулоном», за розрахунками експертів галузі, становитиме не менше 4 млрд. грн. на рік. Для порівняння: загальний обсяг фінансової підтримки сільськогосподарської галузі, закладений у бюджеті на 2012 рік, становить близько 10 млрд. грн. Таким чином, тільки «Нібулон» завдяки своїй невтомній роботі забезпечує селянам додатково майже половину обсягу держдопомоги.

Неймовірно важливий і той факт, що селяни отримають можливість співпрацювати з найвідомішою міжнародною компанією, через яку Україна як один із грандів світового зернового ринку впливає на планетарний баланс продовольства. Як зазначила в.о. економічного радника Посольства США в Україні Елізабет Хорст, масштабні проекти «Нібулона» - приклад того, як багато Українська держава може дати світові напередодні глобальних викликів світової продовольчої кризи. Голова Ради підприємців при Кабміні, президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко нагадав, що Олексія Вадатурського нинішнього року висунуто кандидатом на Всесвітню продовольчу премію. Ця нагорода шанується в усьому світі і є своєрідним аналогом Нобелівської премії в аграрній сфері.

І, звісно ж, мешканці Чирського, як і мешканці багатьох інших сіл та селищ, у яких уже не перший рік працює «Нібулон», самі відчують, що таке справжній «нібулонівський» стандарт соціальної відповідальності. У розмові з кореспондентом Гайшинський сільський голова Олександр Тур, під юрисдикцією якого тепер перебуватиме новий термінал у Переяслав-Хмельницькій гавані, світиться від щастя: «Дякувати Богу, що у нас з’явився такий інвестор! Коли ми вперше з Олексієм Опанасовичем Вадатурським обговорювали, як будемо співпрацювати у розвитку села та громади, він мені сам сказав: «Знаєте, мені не потрібно нагадувати, що треба зробити в селі. Я сам знаю, з чого почати». Ще до початку будівництва термінала він особисто заходив у школу, оглядав дитсадок, шляхи. І сам приймав рішення, у що вкласти гроші. У результаті ми отримали понад півмільйона гривень на газифікацію школи, реконструкцію її фасаду, комп’ютерні класи, укомплектований дитячий садок. Розпочали ремонт відразу чотирьох доріг, одна з яких веде до старовинної церкви IX-X століть». Також було виділено гроші на купівлю автомобілів для районної станції швидкої допомоги та райуправління МВС. Крім місцевих селян, результати соціальної роботи «Нібулона» зможуть помітити всі водії, котрі їхатимуть із Переяслава у бік Черкас або в зворотному напрямку. Мабуть, уперше за всю свою історію кількаметровий відтинок дороги на під’їздах до Переяслав-Хмельницької окружної не тільки був якісно відремонтований, а й отримав освітлення.

Губернатори написали, Азаров погодився

Свій унікальний патріотичний проект із відродження Дніпра та Південного Бугу як судноплавних артерій країни «Нібулон» реалізує без фінансової допомоги з боку держави. Це особливо відзначив Микола Азаров під час урочистостей, присвячених відкриттю термінала в Переяслав-Хмельницькому районі. «Прикметно, що ця компанія мало що просить від держави, а спирається на власні сили. Це дає можливість вкладати у соціальний розвиток, у тому числі й села», - заявив глава уряду.

Не покладатися на пільги і преференції від держави, а чесно вести чистий бізнес, побудований не тільки на власному підприємницькому чутті, а й на професійних управлінських якостях, - одне з ключових кредо Олексія Вадатурського. Такий підхід цінують українські і міжнародні партнери компанії - Світовий банк, Міжнародна фінансова корпорація, ЄБРР, Укрексімбанк, Датський експортно-кредитний фонд, Експортно-кредитний банк США, уряду США, Швейцарії, Нідерландів, Швеції, Данії, які працюють із підприємством через відповідні експортно-кредитні агентства. Як сумлінний і при цьому найбільший в аграрній галузі платник податків, реалізовуючи нестандартні підходи у веденні бізнесу і демонструючи прозорість фінансових потоків, «Нібулон» - завжди бажаний клієнт для провідних фінансових інститутів світу.

Виступаючи на церемонії відкриття термінала в Чирському, голова представництва Міжнародної фінансової корпорації в Україні Олена Волошина зазначила, що «Нібулон» - одна з найбільш прогресивних компаній в Україні, з амбіційною
командою, «яка ставить цілі і їх досягає». «Це компанія, яка створює позитивний імідж українського бізнесу за кордоном. І будь-який банк може з повним правом пишатися тим, що його клієнтом є «Нібулон», - зазначила вона. Як стало відомо тут-таки, під час заходу, компанія отримала черговий вагомий кредит довіри від західних фінансистів. Заступник директора ЄБРР в Україні Грем Хатчісон оголосив, що буквально днями рада директорів банку ухвалила рішення про виділення «Нібулону» чергової кредитної лінії на суму 130 млн. дол.

За словами посла Швейцарії в Україні Крістіана Шененбергера, робота компанії є показовим прикладом успішного бізнесу, який приносить у країну валюту, платить усі податки і при цьому ще й займається далекосяжними стратегічними проектами. «Мені було приємно почути, що стратегії уряду і «Нібулона» у питаннях інвестклімату і розвитку агросектору збігаються. Сподіватимемося, що слова прем’єра про поліпшення інвестклімату дуже скоро наповняться справами», - заявив посол, виступаючи на церемонії відкриття термінала в Чирському.

Але як така потужна компанія, що реалізує інвестпроекти в Україні на загальну суму майже 0,5 млрд. дол., може обходитися без підтримки держави? Невже настільки масштабне будівництво проходить чисто й гладко? На регіональному рівні - так, особливо в Київській, Херсонській і Полтавській областях, де компанія працює активніше, ніж в інших регіонах. Губернатори цих регіонів Анатолій Присяжнюк, Микола Костяк та Олександр Удовиченко створили унікальні умови для інвестицій на своїх територіях, завдяки яким будівництво об’єктів «Нібулона» відбувається в максимально стислі терміни. Яскравим свідченням такої турботи про залучення грошей і технологій у розвиток аграрної інфраструктури у довірених їм регіонах є підхід до видачі дозвільних документів для роботи елеваторних комплексів. Так, Анатолій Присяжнюк вручив Олексію Вадатурському декларацію про готовність об’єкта до експлуатації в Чирському прямо на сцені під час церемонії відкриття об’єкта. Тоді як законодавство дає чиновникам кілька місяців, щоб перекидати підприємця з кабінету в кабінет, вимагати сотні непотрібних довідок для видачі такого документа.

Причина створення губернаторами всіх необхідних умов для «Нібулона» досить проста: прихід такого брендового інвестора в область відразу привертає увагу інших компаній. Це своєрідний сигнал про можливість плідної співпраці, зацікавленість керівництва регіону в створенні нових робочих місць, у вищих цінах на зерно для селян, в економії грошей на ремонті шляхів, які будуть розвантажені завдяки водним перевезенням.

Саме усвідомлюючи всі переваги, які дає спільна робота з «Нібулоном», А.Присяжнюк, М.Костяк та О.Удовиченко пішли на безпрецедентний крок і написали лист прем’єр-міністрові Миколі Азарову про надання патріотичному проектові з відродження Дніпра і Південного Бугу як транспортних артерій України статусу національного проекту. «Проект «Нібулона» може стати важливою складовою реформування національної транспортної інфраструктури і ще більше інтегрувати Україну в систему європейських транспортних коридорів», - зазначають у листі губернатори.

Символічно, що саме в день відкриття десятого річкового перевантажувального термінала в Чирському Герой України Олексій Вадатурський передав лист Миколі Азарову. Прем’єр підтримав це звернення глав областей і пообіцяв, що дасть відповідні доручення розглянути питання у найбільш стислий термін.

Тут особливо важливо розуміти, що статус національного проекту потрібен компанії не для отримання державного фінансування або держгарантій. На них «Нібулон» ніколи не претендував і претендувати не планує, - для західних інвесторів слово Олексія Вадатурського має досить велику вагу, щоб замінити держгарантії. Значно більше потрібна моральна підтримка і захист від бюрократів всеукраїнського рівня. Саме вони (на відміну від місцевої влади, які в основному створює для бізнесу сприятливий клімат) найчастіше вставляють палиці в колеса навіть такому масштабному і важливому для української економіки бізнесу, як «Нібулон».

У зв’язку з цим «нібулонівці», аграрії та селяни, які були присутні на святі, дуже зраділи, коли прем’єр щиро заявив, що пишається роботою компанії. «Від уряду вам велике спасибі. Ми врахуємо всі ті зауваження, які ви зробили. Ми чудово розуміємо, що робота з дерегуляції, яку веде уряд, потребує постійної енергії, втручання з боку прем’єра. Повірте, що цю роботу ми проводитимемо й далі», - сказав, звертаючись до Олексія Вадатурського, Микола Азаров. Жителі села Чирське, як і всі українські аграрії, котрі працюють із «Нібулоном», щиро розраховують, що ці слова втіляться у справи.

Коментарі

Анатолій ПРИСЯЖНЮК, голова Київської облдержадміністрації:

- Для Київської області «Нібулон» - це надійний діловий партнер. Для нас це вже не перший елеватор, побудований компанією. 1 грудня 2011 року ми відкрили ще один комплекс у Денихівці Тетіївського району, також зведений за рекордних три місяці. Ми створимо максимально комфортні умови, щоб компанія Олексія Вадатурського побудувала в нашій області ще як мінімум два таких об’єкти на воді. Це наше вітчизняне підприємство, патріот нашої держави. І зрозуміло, що я підтримував, підтримую і буду підтримувати «Нібулон», а також докладатиму всіх зусиль, аби вся Київщина розвивалася таким самим шляхом.

Олексій ВАДАТУРСЬКИЙ, Герой України, генеральний директор ТОВ СП «Нібулон»:

- Я глибоко вдячний і прем’єр-міністру, і главам адміністрацій, які підтримали нашу ініціативу зробити проект з відродження Дніпра та Південного Бугу, а також із розвитку інфраструктури зернового ринку, національним. Я звернувся до Миколи Яновича з пропозицією, аби Кабінет міністрів узяв під патронат процес відродження Дніпра, надав повну підтримку, і спільно ми відродимо Дніпро. Наша компанія у змозі це зробити. Нам потрібно допомогти, щоб було менше бюрократичних перепон. Наша компанія справді є лідером зі сплати податків в агросекторі, лідером у будівництві суден, будівництві причальних споруд - побудували кілометр причальних споруд. Якщо зібрати всі судна у вервечку, то вийде 3 км свого флоту. Ми не говоримо про залучення інвестицій, ми їх залучаємо. Ми робимо все, щоб Україна була не країною біля моря, а морською державою! Ми будуємо флот з українського металу, і під українським регістром і прапором ходять наші судна. Ми сьогодні не говоримо про імідж України, ми створюємо його. Нам не потрібні гроші або пільги від держави. Але це велика моральна підтримка, яка істотно послабить бюрократію і допоможе нам інтенсивніше інвестувати в нові робочі місця, у нову інфраструктуру для всього сільського господарства, у нові економічні досягнення для всієї України.