UA / RU
Підтримати ZN.ua

Справа на мільярд: чому "не діляться" лоцмани?

В Україні розгорається скандал навколо досить вузької і не всім відомої професії лоцмана. (Лоцман - капітан-судноводій, який добре знає берегову обстановку та місцевий фарватер і проводить по ньому морські або річкові судна.) Ситуація могла б залишитися непримітною, якби не загрожувала безпеці судноплавства через геть банальну причину - брак кадрів.

Автор: Ірина Марич

В Україні розгорається скандал навколо досить вузької і не всім відомої професії лоцмана. (Лоцман - капітан-судноводій, який добре знає берегову обстановку та місцевий фарватер і проводить по ньому морські або річкові судна.) Ситуація могла б залишитися непримітною, якби не загрожувала безпеці судноплавства через геть банальну причину - брак кадрів. Єдиний в Україні Центр підготовки лоцманів істотно звузив можливості їх навчання і стажування.

Стара зарплата нікого не цікавить

Асоціація лоцманів України в одному з листів до ВР озвучила цифру 36 млн дол. - дохід держави від діяльності "Дельта-Лоцман". Тобто мова майже про мільярд гривень - кругленьку суму як для структури зі штатом близько 200 осіб. Однак саме цей показник - причина обурення судновласників і стивідорів. В Україні й так найвищі портові платежі серед країн Чорноморського регіону, і плата за проведення суден не виняток. На думку експертів, якби з'явився ринок лоцманських послуг, їхня вартість була б помітно нижчою. Але така перспектива навряд чи влаштує монополію. За логікою, чиновники робитимуть усе, щоб зберегти свій статус-кво. Бо якщо на ринок вийдуть інші компанії, річка доходів "Дельта-Лоцмана" обміліє.

Є ще одна причина, через яку монополія повільно, але впевнено руйнується. Це самі лоцмани. До курсового стрибка 2014 р. у досвідченого профі зарплата була від 2,5 тис. дол. В умовах, коли долар коштує 26-27 грн, фактичний оклад упав втричі. "Мінімальна зарплата найгіршого капітана невеликого судна - не менше 2 тис. дол. Дохід лоцманської організації залишився таким же, оскільки він у валюті. Але люди, що працюють у "Дельта-Лоцман", одержують зарплату в гривні. У доларовому еквіваленті вони заробляють сьогодні 400-800 дол., - розповів голова Асоціації лоцманів Віктор Бездольний.

Керівник "Дельта-Лоцман" Олександр Голодницький у ЗМІ підтвердив факт відтоку кадрів і те, що колишній рівень зарплат у галузі залишається тільки в планах.

"Щеплення" від свободи

Судячи з усього, у лоцманській сфері є непогані аналітики, які цілком могли вгадати нинішню кадрову кризу. Яка ще причина могла змусити закласти пункт 7.20 у наказ №292 Мінінфраструктури, підписаний за президентства Януковича? Загалом потрібне положення про морських лоцманів несе в собі запобіжник від незадоволених. Згідно з документом лоцман, що звільняється, зобов'язаний здати посвідчення, що автоматично позбавляє його можливості працювати за фахом деінде. Наказ №292 явно суперечить ст. 43 Конституції: згідно з нею кожен громадянин має право на працю, яку він вільно обирає. "Це те саме, що у водія забрати права. Це - шантаж", - поскаржився лоцман Едуард Скляренко.

Вилученням посвідчень проблема в галузі не обмежується. Адже одержати їх повторно можна тільки через стажування в тій-таки компанії "Дельта-Лоцман". А тим часом єдиний Центр підготовки вже кілька місяців не стажує лоцманів, принаймні не всіх, стверджують екс-працівники "Дельта-Лоцман". У компанії ж запевняють, що навчальний процес триває, і підготовку нині проходять два стажисти. Колишні співробітники монополіста зазначають, що навчання насправді недоступне для тих, кому не по дорозі з "Дельта-Лоцман".

Та ринок лоцманських послуг в Україні все ж таки відбувся. У приватну компанію "Навір-Сервіс" уже влаштувалися колишні фахівці "Дельта-Лоцман". Діло за малим - видати їм нові посвідчення або повернути старі. Однак і тут жорсткий заслін: немає стажування - немає нового посвідчення. У результаті фахівці, які пропрацювали в одному порту десятки років, позбавлені права на працю хитросплетінням відомчих інструкцій. Проте лоцмани вважають, що лібералізації галузі вже не зупинити, і сподіваються на Мінінфраструктури. Кажуть, там готують альтернативну кваліфікаційну комісію, яка прийме іспити, після чого "Укртрансбезпека" видасть тим, хто звільнився, нові посвідчення. Цікавий факт: як тільки стало відомо про альтернативну комісію, міністрові інфраструктури надійшов лист від нібито обурених лоцманів, що вимагають покласти край "непорозумінню". Серед аргументів - світовий досвід, а також прогнози негативного впливу приватних лоцманських компаній на безпеку судноплавства. Журналістам низки видань вдалося з'ясувати пікантний момент: "лоцманську" скаргу до МІУ підписали працівники "Дельта-Лоцман" в добровільно-примусовому порядку.

Іноземний досвід

А що ж світовий досвід, на який посилаються противники конкуренції? Як з'ясувалося, за кордоном є безліч прикладів як повністю державного управління лоцманською сферою, так і варіантів суто приватних. Капітана будь-якого судна передусім турбує не форма організації лоцманської служби, а досвід її працівників, упевнений старший викладач Київської державної академії водного транспорту Володимир Шаповалов. Він навів яскравий приклад: "Був випадок у Бразилії. Приїжджає лоцман, увесь такий у білому костюмі, з золотими нашивками. І з ним якийсь старий босоніж. І несподівано з'ясовується, що це старий заводить судно в порт, а виряджений лоцман - усього лише перекладач. У старого, може, й освіти ніякої немає, зате величезний досвід проведень".

"За 20 років роботи капітаном у морі, я мав справу з різними лоцманськими компаніями - як приватними, так і державними. Що якісніші послуги надає компанія, то більший попит має", - запевнив лоцман Сергій Денисенко.

Повністю державні лоцманські послуги є в Естонії, Литві, Фінляндії, Франції, Греції, Кіпрі, Італії, Норвегії, Швеції. Тільки приватні - в Австралії, Іспанії, Болгарії, Румунії, Хорватії, Словенії та багатьох інших. Змішані - в Данії, Великій Британії, Бельгії, Росії, Латвії. Тож жодного "світового стандарту" немає - все залежить від місцевих умов. Три спроби Єврокомісії уніфікувати підходи до лоцманських послуг у країнах ЄС у 2003, 2006 і 2013 рр. провалилися. Тобто форми власності для лоцманських компаній, яку б визнавали у світі як однозначнонайліпшу, немає. Проте в Україні намагаються зберегти державний формат, що вкрай незручно для судновласників і приватних стивідорів. Останні змушені ходити кланятися до монополіста. Знаючи гонор українських чиновників, а також їхні вимоги, що виходять іноді за межі будь-якого здорового глузду, можна зрозуміти капітанів і приватних портовиків. Ніхто ж не хоче, щоб проведення судна затрималося з "об'єктивних" причин, а вантаж завис на рейді, що обійдеться чималим збитком.

Лоцмани столичного Печерська

Експерти галузі запевняють: Україні доведеться відкрити ринок лоцманських послуг. Розвиток морських перевезень потребує суднопроведення вищої якості за нижчу ціну. Отже, потрібно мати більше добре підготовлених фахівців. Володимир Шаповалов вважає, що в умовах монополії Україна наживе дефіцит кадрів. "Для підготовки лоцмана потрібно щонайменше 10 років. Потрібен досвід, навчанням цього не візьмеш. Потрібно міняти законодавство. Створювати районні комісії, щоб були фахівці, які прийматимуть іспити. Сьогодні, крім "Дельта-Лоцман", ніде пройти стажування", - зазначив він.

До речі днями знайшлася ще одна приватна лоцманська компанія. Що цікаво - зареєстрована вона на столичному Печерську, в житловому будинку на вул. Кіквідзе. Із серпня 2016 р. "Марін порт сервіс" пропонує послуги з проведення суден. На жаль, із новоявленими лоцманами вдалося зв'язатися лише один раз. Юрист компанії, що підняв слухавку, підтвердив її профіль і те, що очолює фірму якийсь Сергій Філоненко. Однак довідавшись, що телефонують журналісти, попросив надіслати письмове звернення і більше на дзвінки не відповідав. Дізнатися, хто відкрив морський бізнес у центрі столиці, вдалося в Асоціації лоцманів. Її голова Віктор Бездольний повідомив, що "Марін порт сервіс" - це протеже самої "верхівки" лоцманської галузі. "Я зустрічався з усіма ними. Запитував директора "Марін порт сервіс": "Як ви збираєтеся працювати? Ви знаєте, що є такі-то й такі-то конвенції?" Він мені відповів: "Навіщо ви мені все це розповідаєте? Я нагорі все погодив, отримав добро. Мені дають цей кусок". - "Хто за вами стоїть?" - запитую. А він тільки мовчачи показав угору, - розповів Бездольний. За його словами, нова компанія намагається перехопити державних лоцманів у різних портах і має в цьому повне сприяння чиновників. В "Дельта-Лоцман" оминули запитання редакції, чи працюють її колишні лоцмани в "Марін порт сервіс". Запевнили лише в тому, що не володіють такою інформацією. Чиновники не захотіли також прояснити й інше - чи можуть співробітники "Дельта-Лоцман" працевлаштовуватися за сумісництвом у приватній структурі.

У цьому світлі припинення стажування лоцманів для інших компаній набуває нового сенсу. Замість звичних для будь-якої державної монополії бардаку й відсутності порядку в цьому випадку ситуація виглядає як саботування розвитку ринку і створення максимального сприяння "пільговому" клієнту. Це вже має привернути увагу Антимонопольного комітету.

Експерти упевнені: поява ще одного приватника цілком може бути планом "Б" для людей, що контролюють нинішнього монополіста. Усвідомлюючи, що галузь так чи інакше буде реформовано, чиновники можуть бронювати місця для своїх, уже приватних структур. Так це чи ні, покаже найближча перспектива. Зокрема - чи поновить стажування "Дельта - Лоцман"? Чи надаватимуть послуги всім фахівцям, чи таки вибірково - лише з певних компаній?