UA / RU
Підтримати ZN.ua

Слідство ведуть... Замість підвищення мита Кабмін пропонує проводити антидемпінгові розслідування

Відразу про хороше: мита на імпортні автомобілі не запровадживатимуть. «Ми працюємо в рамках тих норм, які підписали під час вступу до СОТ, і не порушуватимемо їх...

Автор: Владислав Сурнін

Відразу про хороше: мита на імпортні автомобілі не запровадживатимуть. «Ми працюємо в рамках тих норм, які підписали під час вступу до СОТ, і не порушуватимемо їх. А серед головних умов — відмова від усіх загороджувальних мит», — заявив перший віце-прем’єр Олександр Турчинов. Пропозиція збільшити мита з 10% до 22% міститься в зареєстрованому 18 листопада в парламенті законопроекті «Про внесення змін до Закону України «Про Митний тариф» з метою поліпшення стану платіжного балансу України за умов світової фінансової кризи».

Відмова від введення мита не влаштувала український автопром. «Якщо мита не підвищать найближчим часом, українські підприємства зупиняться», — заявляв почесний президент корпорації «Укравто» Таріел Васадзе.

А замість того щоб підвищувати мита, Кабмін пропонує проводити антидемпінгові розслідування (які не суперечать правилам СОТ). У разі, якщо імпортер виставить ціну, меншу за собівартість, можна буде визначати штрафні санкції. «Коли буде доведено, що імпорт автомобілів, наприклад, з обсягом двигуна 1,5 літра, негативно впливає на виробництво Lanos, комісія матиме право розпочати антидемпінгове розслідування і запровадити спецмито або спецквоту на імпорт таких автомобілів на термін до 270 днів», — каже Олег Назаренко, генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів. «Утім, якщо в ході розслідування дані виробника не підтвердяться, імпортерам відшкодують збитки», — додає він.

Чи варто казати, що українські автовиробники вважають такі заходи не досить ефективними: докази про демпінг збираються протягом півроку, потім розглядається питання штрафних санкцій, а за цей строк український автопром може остаточно померти. Утім, чи є прямий зв’язок між імпортом і вітчизняним виробництвом? А чи на поточних зниженнях продажів і виробництва більше позначається криза — брак грошей у населення, неможливість отримання кредиту та стурбованість найближчим майбутнім? Адже зниження продажів (зважаючи на кількість білбордів і телевізійної реклами) торкнулося всіх продавців. А вже криза, вона така, їй байдуже, яка марка автомобіля та місце його складання. Тому небажанню споживачів вкладати фінанси в те, що з часом обов’язково подешевшає, протидіятиме бажання дилерів (які завчасно закупили автомобілі «на виріст») очистити заповнені склади бодай за мінімальною ціною. Отже, найшвидше така ситуація більш сприятлива для покупців, ніж для продавців і виробників.

За попередньою статистикою, у жовтні 2008 року автомобілів було куплено на 2% більше, ніж у жовтні 2007-го. І це при тому, що кредитні ставки з верес­ня істотно зросли (за даними «Prostobank.ua», ефективна ставка з кредиту на автомобіль становить 27,06% у гривнях і 20,18% у доларах), а отримати сам кредит дуже складно. За оцінками експертів, подальшого зростання продажів не слід очікувати. А на думку глави Fiat Серджіо Маркіоне, кризу переживуть лише автокомпанії, які виробляють понад 5,5 мільйона автомобілів на рік. До таких компаній нині належать: Toyota, General Motors, Volkswagen, Ford і Renault-Nissan. Для виживання компаніям доведеться об’єднуватися, вважає глава Fiat, яка до списку не ввійшла.

Схоже, у 2009 році на автомобільному ринку будуть великі зміни. Почекаємо?