UA / RU
Підтримати ZN.ua

Щоб антимонопольний не дрімав

Торік Антимонопольний комітет припинив 3971 порушення конкурентного законодавства, що на 22% більше, ніж у 2008 році...

Автор: Тетяна Перепаденко
Торік Антимонопольний комітет припинив 3971 порушення конкурентного законодавства, що на 22% більше, ніж у 2008 році. Фахівці відомства поклали край 1502 монопольним зловживанням, 608 антиконкурентним змовам, 734 антиконкурентним діям органів влади, виявили 180 випадків недобросовісної конкуренції. Але, як мовиться, довершеність не має меж…

Прямий економічний ефект від припинення комітетом цих порушень збільшився у 2009 році на 77% і становить 149 млн. грн. Споживачам компенсували шкоду, заподіяну суб’єктами господарювання, на суму 11 млн. грн. Цю статистику оприлюднив виконувач обов’язків голови Антимонопольного комітету Олександр Мельниченко, звітуючи про роботу відомства на його розширеному засіданні.

Істотне зростання порушень високопосадовець пов’язав із тим, що чимало підприємців вирішили скористатися складною економічною ситуацією. Однак їхні сподівання на те, що в умовах кризи та політичної нестабільності комітет не впорається з поставленим перед ним завданням, не справдилися. Фахівці відомства отримали і опрацювали понад 6 тис. звернень, що на 48% більше, ніж торік. Переважну більшість порушень вони припинили, захистивши вітчизняних споживачів та добросовісних підприємців навіть у таких складних умовах.

Найбільше зловживань контролери зафіксували на ринках нафтопродуктів, агропромислового комплексу, фармацевтики, транспортних перевезень та у сфері державних закупівель, де було розглянуто 56 справ, що майже удвічі більше, ніж 2008 року. Порушників тендерних процедур оштрафували на понад 2 млн. грн. Загальна ж сума штрафів, застосованих комітетом, становить 289,6 млн. грн., тоді як 2008 року вона сягнула лише 13,3 млн. грн. Відповідно, й сума сплачених до державного бюджету штрафів перевищила позаторішні показники.

Тобто за весь час існування комітету найбільші санкції ним застосовувалися саме у 2009 році. Зокрема до реалізаторів авіапального за монопольні зловживання в аеропорту «Бориспіль». Рішення підтвердили суди різних інстанцій, включно з Вищим господарським судом України, який виніс свій вердикт щодо окремих із оштрафованих підприємств. Загалом, за словами О.Мельниченка, на ринках нафтопродуктів комітет припинив порушення з боку 62 підприємств, на ринках природного газу — 25 суб’єктів господарювання.

А ще завдяки втручанню Антимонопольного комітету знижено: вартість проїзду в міському транспорті Києва, тариф за користування дротовим радіо, ціни на скраплений газ, «протигрипозні» лікарські засоби, медичні препарати і продукти харчування. Лише на ринку фармацевтики під час епідемії грипу було проведено 259 перевірок, внаслідок чого до відповідальності притягнули керівництво 95 аптекарських мереж, оштрафувавши на понад 500 тис. грн. Поплатилися й спекулянти, які гріли руки на продажу лимонів та часнику. За дев’ятьма справами накладено штрафи на загальну суму 170,4 тис. грн.

У нинішньому році пріоритетними напрямами діяльності Антимонопольного комітету залишатимуться стратегічні ринки пального та природного газу, продуктів харчування, зв’язку, телекомунікацій, транспорту, державних закупівель, освіти, охорони здоров’я, лікарських засобів, реклами.

Оцінюючи роботу Антимонопольного комітету, начальник Управління стратегії реформування відносин власності та регуляторної політики Кабінету міністрів Василь Струк сказав, що не було такого випадку, аби якесь збурення на ринках не викликало адекватної реакції з боку цього відомства. Однак наголосив: на окремих ринках деякі порушення повторюються щороку. Це свідчить про те, що там є якісь системні вади. Тому, працюючи із суб’єктами цих ринків, треба усувати не тільки наслідки їхньої діяльності, а й причини, які призводять до зловживань. Такі ринки треба системно аналізувати, інакше деформацій на них не усунути.

Голова Третейської палати Віктор Самохвалов закцентував увагу на професіоналізмі фахівців Антимонопольного комітету, які не тільки карали, а й дали значну кількість рекомендацій, унеможливлюючи порушення, що, з точки зору права, свідчить про формування інституту суспільної юрисдикції.

А президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко наголосив на важливості залучення комітетом професійних об’єднань та громадських організацій до вирішення завдань, які стосуються різних сфер бізнесу та суспільства.

Експерти Організації Економічного Співробітництва та Розвитку (OECD) також позитивно оцінили діяльність комітету і стан конкурентного законодавства та конкурентної політики України в цілому.

А ось в інформації, яку поширила прес-служба Рахункової палати, йдеться про те, що «Антимонопольний комітет не виконує в повному обсязі основні завдання, визначені Законом «Про Антимонопольний комітет України», що є наслідком неефективної системи управління його діяльністю. Аналіз даних, що характеризують ефективність контролю за недобросовісною конкуренцією, відсутній. Соціально-економічний ефект від вжитих заходів до порушників конкурентних вимог комітетом не оцінюється. Висновки про причини порушень не формулюються. Не проводяться й дослідження стану конкуренції на соціально важливих ринках». Тож колегія Рахункової палати зробила висновок, «що у 2008—2009 роках Комітет не забезпечив ефективного використання коштів за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері конкурентної політики, контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції».

З такою оцінкою не погодилися не тільки в Антимонопольному комітеті, де вважають заяву Рахункової палати «політично заангажованою». Присутній на розширеному засіданні президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко заявив, що «перевірка здійснювалася через призму політичних інтересів». І це тоді, коли «існує нагальна потреба сприяти зміцненню економіки держави з використанням політично незаангажованих органів — таких як Антимонопольний комітет».

Підтримав колегу й голова Третейської палати Віктор Самохвалов, який вважає що «різні мотивації політичних сил, як правило, не є перепоною для Антимонопольного комітету в реалізації його стратегічних і тактичних завдань». Правник переконаний, що для з’ясування питання необхідно провести спільне засідання Рахункової палати і АМКУ.