UA / RU
Підтримати ZN.ua

Ще одна пробоїна у державному бюджеті

Щоб читач міг реально оцінити подарунок агресорові - втрати держбюджету, скористаємося цифрами, якими оперують автори свіжих даних про ринок азартних ігор в Україні (станом на вересень 2015 р.). "У розвинених країнах світу надходження від лотерейної діяльності становлять не менше 1-2% від дохідної частини бюджету. Оскільки у 2014 р. дохідна частина бюджету України сягала 487,5 млрд грн, такі надходження мали становити 5-10 млрд грн".

Автор: Рита Рєзнік

Недруги України домоглися свого - ринок лотереї розвалений

Щоб читач міг реально оцінити подарунок агресорові - втрати держбюджету, скористаємося цифрами, якими оперують автори свіжих даних про ринок азартних ігор в Україні (станом на вересень 2015 р.). "У розвинених країнах світу надходження від лотерейної діяльності становлять не менше 1-2% від дохідної частини бюджету. Оскільки у 2014 р. дохідна частина бюджету України сягала 487,5 млрд грн, такі надходження мали становити 5-10 млрд грн".

Оцінка, зрозуміло, досить груба. (Нинішню Україну з її проблемами на Сході, глибокою девальвацією гривні, гіперінфляцією та загальною кризою в економіці тільки з великою натяжкою можна називати країною, що розвивається.) Зате цифри об'єктивно відображають втрачений потенціал ще одного ринку, а отже перспективу, відібрану в усієї країни. Адже замість розваленого так нічого конкретно й не запропоновано. Відповідно, найближчим часом мова може йти не про надходження до держбюджету, а, швидше, про додаткові витрати на побудову нового ринку. І якщо на розвал знадобилося майже два роки, то можна уявити, скільки часу й коштів затребує створення нового проекту. Якщо це, звісно, передбачається. Відсутність конкретики створює враження, що повний розвал і є метою противників лотерейного ринку. А далі - вже проблеми держави. Кому це може бути вигідно?..

Кінець перехідного періоду

Тільки тепер, коли лежачий лотерейний ринок (єдиний вітчизняний ринок, чиїх представників включено у санкційний список РНБО) не по-християнському добивають, чиновники Мінфіну взялися за роботу, яку вони саботували з 2013 р., тобто за розробку ліцензійних умов для організації лотереї. Саме користуючись відсутністю цих ліцензійних умов, чиновники могли виставити перед громадськістю операторів лотерейного ринку злісними порушниками, які здійснюють свою діяльність без ліцензій.

При цьому перехідні положення спеціалізованого Закону "Про державні лотереї в Україні" від 06.09.2012 г. передбачили таку ситуацію. У ст. 15 значиться: "У разі відсутності нормативно-правових актів, необхідних для отримання нових ліцензій, оператори лотерей, які проводили діяльність із випуску та проведення державних лотерей до часу набрання чинності цим Законом на підставі виданих ліцензій, продовжують свою діяльність до отримання нових ліцензій, але не більше ніж на три місяці з часу набрання чинності зазначеними нормативно-правовими актами". І це дозволило залишатися лотерейникам у рамках закону. Але перехідні положення не могли тривати нескінченно в умовах безкарності чиновників, які вперто домагаються свого.

Ось що пише тимчасово в.о. міністра фінансів І.Уманський прем'єрові у своєму листі від 15 травня цього року: "28 травня 2015 р. набирає чинності новий Закон України "Про ліцензування видів господарської діяльності". Для виконання цього Закону Кабмін дорученням №13046/1/1-15 від 09.04.2015 г. зобов'язав Мінфін до 29 травня 2015 р. розробити нові ліцензійні умови проведення господарської діяльності з випуску та проведення лотерей, які передбачатимуть перелік документів, необхідних для проведення державних лотерей. Тобто Мінфін зобов'язаний буде видати нові ліцензії на проведення державних лотерей тільки ТОВ "М.С.Л.", ПП "Українська національна лотерея", ПАТ "Патріот".

Справді, як можна розробляти ліцензійні умови, якщо після цього треба буде видавати ліцензії (така вимога закону), що, своєю чергою, зніме всі підстави для пресингу діючих операторів лотереї, міркують у Мінфіні.

Ні, такого допустити не можна, доти, доки не скасуємо Закон "Про державні лотереї в Україні", замінивши його новим. Така дальша логіка листа стосовно лотерейників.

Хоча, здавалося б, є свіжий закон від 2012 г, який відповідає практиці країн - членів ЄС, що підтверджено висновками Європейської асоціації державних і тото-лотерей (AELLE). Може, саме це й не подобається чиновникам, котрі віддають перевагу неєвропейським підходам у своїй роботі. Якщо не подобається, то доробіть закон, удоскональте його так, щоб держава отримувала у бюджет саме 5-10 млрд грн щорічно. Чим не завдання для державних мужів? Навіщо ж усе рубати з плеча, знищуючи власноруч бюджетні надходження? Чи йдеться не про державні, а про інші інтереси?

Пас на агресора

У чиїх інтересах зафіксувати ще одну пробоїну в держбюджеті України, замість забезпечення достойних надходжень? Нагадаємо, що зі Сходу на нас тисне не тільки військова агресія, а й економічна. Днями ЗМІ вкотре повідомили очевидне - Росія вирішила запровадити економічні санкції проти України. Це станеться з 1 січня 2016 р. Про це у Facebook написав прем'єр-міністр РФ Дмитро Медведєв.

Нагадаємо про цитату на початку статті, яка промовисто свідчить про потенціал лотереї, її можливості наповнювати держбюджет. Додамо також, що з правильною організацією процесу доходи скарбниці можуть бути і значно вищими за вказані. Приклади такого у світі є. Так, в Австралії доходи держбюджету від лотереї посідають п'яте місце.

Зазначимо також, що після набрання чинності європейським по суті Законом "Про державні лотереї в Україні" від 06.09.2012 г. надходження до держбюджету стали відчутно зростати. Експерти обґрунтовано вважали, що ми стоїмо на порозі прориву в наповненні бюджету. При цьому ліцензії, що закінчилися у 2013 р., Мінфін зразка Януковича продовжив на рік. І, швидше за все, у 2014 р. питання ліцензування було б вирішене: прагматична система Януковича-Азарова вміла домовлятися з бізнесом з урахуванням своїх інтересів.

Дивно, але націлений угору ринок торпедували відразу після перемоги Революції Гідності. Ліцензії операторів закінчилися в період з 23 лютого по 30 березня 2014 р., і їх більше не продовжували. Хоч і Рахункова палата України, і Мінюст офіційно відзначали ліцензійну бездіяльність Мінфіну.

Замість наповнення держбюджету почалася кампанія з несправедливого обвинувачення операторів лотерей у монополізмі, діяльності з простроченими ліцензіями. Одночасно розігрувалася русофобська карта. Кампанія, як відомо, закінчилася тим, що до санкційного списку РНБО потрапили два найбільших, зокрема найбільший в Україні оператор державних лотерей "М.С.Л." із 45-річною історією та понад 20-річним членством у Європейській асоціації лотерей.

Таким чином, не вийшло "закатати" лотерейників банальними обвинуваченнями в діяльності з простроченою ліцензією. То не втратили нагоду обвинуватити їх у:

1) загрозі національним інтересам України, національному суверенітетові й територіальній цілісності країни;

2) сприянні терористичній діяльності і порушенні прав та свобод людини і громадянина;

3) діяльності, що призводить до окупації території, експропріації або обмеження прав власності, створення умов втрати майна та перешкоджання динамічному розвитку України.

Русофобія зробила свою справу. Справжнім власником "М.С.Л." є Evolot Limited; у неї, своєю чергою, є два власники - Mixalene Holdings co. Limited і Guepard Limited, кінцевими бенефіціарами яких є, відповідно, кіпріот і українець. Проте недруги використовують будь-яку можливість очорнити діяльність компанії, назвавши її проросійською. При цьому посилаються на російський Forbes, упереджено замовчуючи очевидне: дані наведені за 2012 р., який "М.С.Л." (за інформацією тієї ж публікації Forbes) закінчила зі збитками. Водночас заплющують очі на десяток успішних промислових українських компаній (про них ідеться у тому ж таки огляді Forbes), які перебувають у власності російських олігархів. Що, прибутки, зароблені цими підприємствами, не працюють на РФ?

Отож, якби не війна на Сході України, перехідний період, передбачений законом про лотерею, тривав би далі, і лотерейники працювали б, попри чиновницькі палиці в їхніх колесах. Правила гри на ринку міг законним чином змінити тільки парламент.

Агресорові не потрібна сильна Україна з потужними бюджетними джерелами, він зацікавлений у тому, щоб у "бандерівців" усе було якнайгірше. І не може чекати, коли ринок продемонструє свій потенціал, посиливши Україну. Йому не потрібні зміни або вдосконалення українського ринку. Його завдання - просто знищити цей ринок. Тим більше що в РФ знають: український ринок лотереї значно перевершував російський своїми економічними характеристиками (в перерахунку на душу населення) - прибутковістю для держбюджету, масовістю гравців, густотою мереж розповсюдження, структурою бізнесу... Тому не випадково паралельно у РФ переформатовують власний ринок лотереї для його посилення.

Тобто виходить, на догоду агресорові наша країна одним махом зруйнувала власний ринок лотереї синхронно з посиленням російського. Усе це поглиблюється парадоксом, який полягає в тому, що розвалено ринок, ненависний агресорові, під приводом боротьби з цим-таки агресором.

Довільне тлумачення

Зумисне чи мимоволі допомагали руйнувати лотерейний ринок і ті, хто вводив в оману прем'єра, міністрів та їхніх заступників. Не виключено, що робили це свідомо, адже з часів Азарова-Януковича середня ланка Мінфіну мало змінилася, а проблеми на ринку почалися саме навесні 2014-го.

Інакше як могло статися, що Мінфін своїм листом №31-13040-03-2/9515 від 26 березня 2013 р. констатував: "…у зв'язку з відсутністю нормативно-правових актів, необхідних для видачі нових ліцензій, оператори державних лотерей ТОВ "М.С.Л.", ПП "УНЛ", ПАТ "Патріот" і ПАТ "Ощадбанк" мають право на продовження діяльності з випуску і проведення лотерей після закінчення терміну дії ліцензії відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 15 Закону України "Про державні лотереї в Україні". А тим часом 14.12.2014 г. у відповіді на запит Вінницького МВ УМВС заступник міністра фінансів В.Лісовенко повідомляє, що термін дії ліцензії на діяльність із випуску та проведення лотерей закінчився в першому кварталі 2014 р., замовчуючи той факт, що оператори законно продовжують свою діяльність до отримання нових ліцензій відповідно до профільного закону про лотерею. Натомість автор листа посилається на норми законів, які передбачають заборону діяльності без ліцензії.

На жаль, таких відповідей, поданих в органи МВС, було дуже багато і з різними підписами, і можна собі уявити, скільки проблем це принесло операторам та розповсюджувачам лотерей, які наприкінці минулого року пережили кампанію МВС із припинення нелегальної діяльності на гральному ринку. Адже замість того, щоб на етапі перевірок органами МВС зняти претензії до легальних учасників ринку, їх доводили до суду. Тільки там розкривалася підступність роз'яснювальних листів. І таких судів було сотні по всій країні.

Ще приклад, без якого загальна картина чиновницької поведінки була б неповною. Принаймні на автора, впевненого в тому, що він живе у правовій державі, цей приклад справив враження. У листі міністра Мінфіну Олександра Шлапака №31-14040-13-5/21123 від 14.08.2014 г. особисто міністрові внутрішніх справ Арсену Авакову значиться таке.

"На сьогодні термін дії ліцензій зазначених операторів державних лотерей закінчився, але, користуючись нормами ст. 15 Закону України "Про державні лотереї в Україні", ці суб'єкти продовжують випускати й проводити лотереї без ліцензії".

Далі в листі майже на всю сторінку викладається лікнеп про ліцензування, мабуть мало цікавий міністрові МВС. А закінчується лист проханням… покарати. Ось тільки за що й на якій підставі - не зовсім зрозуміло. Ну хіба що в суворій невідповідності до чинного закону.

"Враховуючи викладене, прошу вас у рамках повноважень вжити відповідних заходів із притягнення органами внутрішніх справ до відповідальності суб'єктів господарської діяльності, які здійснюють діяльність із випуску та проведення лотерей без ліцензій".

Такий лист - подарунок для агресора й удар по бюджетові. Міністрові все-таки не завадило б читати, що він підписує. А не сліпо довіряти авторам таких опусів - підлеглим, багатьох із яких годилося б оперативно "люструвати", а не утримувати за державний кошт для гальмування ринкових реформи. Можливо, саме з цієї причини корабель реформ усе ще стоїть на старті, хоча дров уже наламали чимало…