UA / RU
Підтримати ZN.ua

Пожертвувавши прибутком. Спеціалізований і мережний роздріб переманив покупців автошин з автобазарів у магазини

За підсумками 2007 року Україна посіла сьоме місце в Європі за обсягом продажу нових автомобілів і перше місце у світі за динамікою зростання парку...

Автор: Артур Федорчук

За підсумками 2007 року Україна посіла сьоме місце в Європі за обсягом продажу нових автомобілів і перше місце у світі за динамікою зростання парку. Автопарк тільки легкових автомобілів зріс у нашій країні до 9 млн. штук. Відповідно, із невеличким запізненням, розвивається і ринок автомобільних шин. Сьогодні його обсяг оцінюється приблизно в 11—12 млн. одиниць на рік. З них 6—7 млн. одиниць щороку продаваної гуми — шини для легковиків. У грошовому вираженні, за різними оцінками, обсяг ринку 2007 р. становив 2,5—3 млрд. грн. При цьому щорічне зростання ринку автогуми спеціалісти оцінюють на рівні 10—15%.

Розвиток ринку відбувається в двох напрямах: у кількісному аспекті й у бік цивілізованості. Останній обставині сприяє як активність офіційних імпортерів, так і заходи з боротьби з контрабандою. За останні роки спеціалізованому і мережному роздробу вдалося переманити покупців з автобазарів у магазини. При цьому прибутковістю бізнесу довелося пожертвувати. Якщо раніше торговельна націнка становила 30—40%, то нині вона скоротилася до 5—10%. Дилери починають робити ставку не лише на продаж, а й на сервіс, відкриваючи шиномонтажні станції, у місцях роздрібної торгівлі пропонуючи послуги зі зберігання гуми та ін. Усе це створює умови для формування цивілізованої структури дистрибуції шин і приходу на ринок великих системних гравців.

Наші шини

Шинні заводи, як вітчизняні, так і російські, у плані модернізації помітно відстають через тенденції глобалізації та велику інвестиційну складову нової продукції не встигають за вимогами ринку насамперед технологічно. Українським заводам «Росава» (Біла Церква) і «Дніпрошина» (Дніпропетровськ) належить сьогодні 50—60% вітчизняного ринку шин. За даними Держкомстату, торік загальний обсяг їхнього виробництва становив 5,8 млн. штук. У нижніх цінових сегментах, а також у секторі вантажного і спецтранспорту їхня частка, як і раніше, близько 90%. З продукції найближчих сусідів досі серйозно представлені російські шини заводів «Амтел-Поволжье» (Кіров) і «Нижнекамскшина», а також білоруські, вироблені «Белшиною».

Вітчизняні шини все ще цілком задовольняють власників ВАЗів, «Таврій», старих і навіть деяких нових іномарок. Донедавна покришками «Росави» комплектували нові Lanos, Opel Astra та деякі інші автомобілі вітчизняного складання. Проте останнім часом розміри дисків нових модифікацій автомобілів збільшуються. Наприклад, якщо раніше Chevrolet Aveo комплектувався 13-дюймовими дисками, то нині більшість моделей уже мають 14-дюймові, які передбачають дорожчу гуму. До аналогічних наслідків призвела і мода на низький профіль. Крім того, з кожним роком зростає відсоток споживачів, котрі купують зимові шини. Вітчизняна продукція в цьому секторі має дуже слабкі позиції і помалу поступається іноземній, зберігаючи свою частку лише в сегменті спецтехніки і вантажівок.

Мода та пріоритети

Структура попиту в нашій країні в останні роки змінюється дуже швидко. Збільшується обсяг продажу дорожчих автомобілів, що, відповідно, призводить до зміщення попиту у бік збільшення середнього діаметра шин та від дешевших шинних брендів до якісніших шин середнього і дорогого цінових сегментів. Автолюбителі готові платити гроші за якісніший товар, думаючи і про безпеку на дорозі. На перший план виходять не лише ціна чи максимальний пробіг, а й такі характеристики, як високе зчеплення, економічність, малошумність, стійкість до аквапланування тощо.

Більше того, поступово змінюється і структура попиту на різні типи гуми: профільні дилери констатують зміщення у бік шин великих діаметрів (від 13—14 до 16—18 дюймів), зниження профілю шин (від 65 мм до 55 мм, 50 мм і нижче) і значне зростання покупок високошвидкісної гуми.

В Україну надходять шини з безліччю магістральних рисунків. Однак актуальність їхньої купівлі досить сумнівна. Адже призначені вони для їзди по магістралях західного типу. Тобто йдеться про якісний, дуже гладкий і низькоабразивний асфальт, значна (у кілька сотень кілометрів) протяжність шляху, повороти великого радіуса, які можна проходити на високій швидкості. В Україні такого не буває, тут дороги з посереднім або поганим покриттям, їзда в умовах частих гальмувань, крутих і численних поворотів. Українським водіям радше потрібні регіональні моделі шин, із потужними, масивними рисунками і спеціальним складом гумової суміші, які допоможуть істотно підвищити строк експлуатації.

Шинна трійка

На світовому ринку основну частку утримують три найбільші виробники, котрі вже об’єднали десятки брендів і управляють шинними заводами в більшості країн світу. Це французька Michelin, японська Bridgestone і американська компанія Goodyear. Сьогодні близько 60% світового ринку автомобільних шин належать саме цій трійці: із 70 млрд. дол. щорічного обороту світового ринку автопокришок (1,3 млрд. штук) на Goodyear і її дочірні бренди припадає близько 18 млрд. дол., на Bridgestone та Michelin — по 14 млрд. дол.

В Україні частка трійки лідерів поки не дуже висока, але приріст ринку відбувається багато в чому за рахунок найбільших світових виробників. Ряд виробників, які планують амбітний вихід на наш ринок, має для України спеціальні ціни, котрі за деякими позиціями нижчі від європейських. Однак такі виробники, як Michelin, Goodyear, Bridgestone, Pirelli, тримають європейські ціни.

«Сірий» і «білий» імпорт

В Україні ситуація на ринку шин, як, утім, на кожному швидко зростаючому, але остаточно не сформованому ринку, ніколи не була простою. Тривалий час ринок автошин був представлений безліччю малих компаній — реалізаторів шинної продукції, котрі забезпечували лише найбільш затребуваний його сектор, який поєднує найбільший попит і низьку ціну. Дотепер українському покупцеві не надається увесь асортимент існуючої у світі продукції, оскільки на вітчизняний ринок реалізатори везуть лише той товар, який набув найбільшого попиту.

Триває наплив імпортних шин за «сірими» схемами. Сьогодні, за приблизними оцінками спеціалістів, 60—80% імпортних шин в Україні мають тіньовий характер. А кілька років тому майже 90—95% гуми іноземного виробництва завозили в Україну, минаючи офіційне оформлення.

Головні конкуренти вітчизняних виробників — імпортні покришки середнього цінового сегмента, котрі всього на 100—150 грн. дорожчі і з кожним роком відвойовують у них ринок. Це польська Debica, фінська Nokian, чеська Barum, словацька Matador. Приблизно 30—40% у сегменті легкових авто з ними ділять найбільші світові виробники, представлені в преміум-класі, — французька Michelin, німецька Continental (Barum, Semperit, Gislaved і ін.), японська Bridgestone і американська компанія Goodyear Dunlop Tires (бренди GoodYear, Fulda, Kelly і Sava).

Крім того, нині спостерігається помітний приріст імпорту з Кореї, Китаю та Японії, насамперед таких корейських брендів, як Kumho, Hankook і Nexen. Одним із найдинамічніших шинних брендів в Україні є японська компанія Toyo Tires, що свідчить про велику лояльність споживачів до цієї торгової марки. Водночас стрімко набирає частку на ринку фінська Nokian — за рахунок активної підтримки роздрібних операторів і наявності власних складів в Україні. У цілому на українському ринку сьогодні можна знайти понад 25 різних торгових марок.

Системні гравці

Ситуація, що створилася на вітчизняному ринку автомобільних шин, свідчить про давно назрілу потребу приходу великих системних трейдерів. Багато в чому знакові й обнадійливі зміни відбулися на початку цього року. Аналітики ринку великі надії покладають на істотне посилення лідируючих позицій шинного дистриб’ютора №1 українського ринку легкових шин — компанії «Автоленд-Дніпро» як універсального продавця шин, котрий відповідає сучасним вимогам. У лютому нинішнього року відбулося істотне збільшення статутного фонду компанії і входження в її менеджмент відразу двох найдосвідченіших гравців шинного ринку. Пост президента компанії «Автоленд-Дніпро» посів засновник і керівник групи компаній «Інвельта-Техноопторг» Олег Жмуро, а до складу правління компанії «Автоленд» увійшов власник відомої на півдні України трейдерської шинної компанії «Акумшина» Анатолій Чихун.

Компанія сьогодні представлена в усіх регіонах України, має сім базових філій, сім оптових складів і потужну мережу дилерів. Магазини розташовані в Дніпропетровську, Харкові, Херсоні, Запоріжжі, тобто точки роздрібного продажу охоплюють південний схід, а дилери присутні практично в усіх містах України.

Вже укладено угоди з Nokian і проведено ребрендинг низки магазинів компанії «Автоленд-Дніпро» під марку «Vianor» — бренд торгової мережі Nokian, мережа магазинів якої управляється за єдиним стандартом і розвивається в Скандинавії, Росії, а тепер і в Україні. Крім того, вагомі інвестиції компанія вкладає в магазини під власним брендом «Автоленд», інтернет-продаж й інші канали роздрібного продажу.

Коментар спеціаліста

Олег Жмуро, президент компанії «Автоленд-Дніпро»

— В Україні почалося формування цивілізованої структури дистрибуції шин. Звісно, точиться боротьба за ринок. На жаль, основною конкурентною перевагою багатьох компаній є низька ціна. Буквально одиниці з них готові до цивілізованих методів конкуренції, більшість не прагнуть розвивати бренди, вкладати гроші в рекламу та просування. Значно простіше знизити ціну і продати дешевше. Але такі методи конкуренції призводять тільки до зменшення прибутковості бізнесу для всіх гравців ринку. Природно, ситуація буде змінюватися, це лише справа часу.