UA / RU
Підтримати ZN.ua

Позапланова виїзна перевірка

Доводиться визнати, що охочих створювати додану вартість у країні стає дедалі менше, а ось відбирати й перерозподіляти створене кимсь — хоч греблю гати...

Автор: Андрій Лазаренко

Доводиться визнати, що охочих створювати додану вартість у країні стає дедалі менше, а ось відбирати й перерозподіляти створене кимсь — хоч греблю гати. На кожну виготовлену копійку на вітчизняному підприємстві полюють десятки контрольних органів. За їхньою кількістю ми давно вже «попереду планети всієї». Головне, що й перспективи в цій справі не тішать. І численні редакції горезвісного Податкового кодексу це підтверджують.

Природно, найболючіші й найбільш непередбачувані — перевірки податкової служби. Представники цього контрольного органу часто так «активно» користуються наданими їм правами, що своїми діями нерідко зазіхають на права та законні інтереси платників податків. І все ж їхні повноваження планують розширити. Звісно, президент заявив, що текст буде допрацьований і зауваження враховані, але, на думку експертів, ідеться лише про стратагему «жертвуємо сливою, щоб врятувати персик». Тобто «на прохання громадськості» буде прибрано нечисленні положення, які не змінять суті документа.

Чи треба пояснювати комусь, що стоїть за текстом: «періодичність проведення документальних виїзних позапланових перевірок не обмежується»? Але ж наділення податкових органів такими правами, як вилучення оригіналів первинних документів, проведення опитувань фізичних осіб, обстеження житла і т.п., потребує адекватного посилення системи контролю за законним використанням їх усередині самої податкової служби, чого в запропонованому проекті немає. Хочеться сподіватися, що автори остаточної версії податкової конституції країни зрозуміють: переведення відносин між державою та платниками податків у площину протистояння врешті-решт не вигідне нікому.

А платникам податків нагадаємо, що працівники державної податкової служби можуть розпочати перевірку тільки за наявності належних підстав для її проведення, а також за умови надання платникові податків направлення на перевірку, в якому зазначається дата його видачі, назва органу державної податкової служби, мета, вид перевірки (планова чи позапланова), підстави, дата початку й дата закінчення перевірки, посади, звання та прізвища посадових осіб органу державної податкової служби, які проводитимуть перевірку. Направлення на перевірку дійсне за умови наявності підпису керівника органу державної податкової служби, скріпленого печаткою органу державної податкової служби.

Для проведення позапланової перевірки необхідна копія наказу керівника податкового органу, в якому зазначаються підстави проведення позапланової виїзної перевірки, дата її початку й дата завершення.

Неподання зазначених документів платникові податків або їх надання з порушенням вимог, встановлених нормами закону, є підставою для недопущення посадових осіб органу державної податкової служби до проведення планової чи позапланової виїзної перевірки.

Також слід зазначити, що проведення перевірок органами державної податкової служби не повинно порушувати нормального режиму роботи платників податків.

Якщо ж внаслідок порушення працівниками податкової служби прав платників податків, а також вимог, встановлених законами України щодо проведення перевірок, платникові податків завдано шкоди, він має право звернутися до суду із заявою про відшкодування такої шкоди. При цьому суб’єкти малого підприємництва звільняються від сплати державного збору. А працівники органів державної податкової служби несуть матеріальну відповідальність за шкоду, завдану незаконними діями чи бездіяльністю...