UA / RU
Підтримати ZN.ua

Пильнуй і оком, і вухом

Українські мобільні оператори всіляко намагаються змінювати умови надання послуг для збільшення надходжень.

Автор: Герман Богапов

DT.UA вже інформувало читачів про перехід улітку минулого року операторів мобільного зв'язку з місячної тарифікації на 4-тижневу.

Стосувалося це практично всіх без винятку пакетів передоплаченого зв'язку. Телеком-компанії постійно граються з тарифами таким чином, щоб абонент платив більше, іноді навіть не підозрюючи про це.

Не думай про секунди...

Згадаймо хоча б ставлення операторів до посекундних інтервалів тарифікації. Річ у тому, що згідно зі встановленими рекомендаціями в Україні має здійснюватися посекундна оплата розмов, але компанії давно перейшли на похвилинну оплату. Точніше, вони, зазвичай, надають певну кількість безоплатних хвилин, а після їх використання знімають гроші за кожну хвилину. Наприклад, "Київстар" так описує на сайті особливості тарифікації: "Вартість першої секунди кожної хвилини розмови дорівнює вказаній вартості хвилини. Вартість усіх наступних секунд указаної хвилини в межах розмови включено у вартість такої першої секунди розмови". Оцініть красу гри. Це якщо ви біжите на певну дистанцію, подолали перший метр і кажете: "Я вже пробіг 1 км, тому що перший метр рахується як 1 км. А всі наступні метри вже зараховано під час подолання першого метра".

Та, виявляється, цю махінацію операторам уже давно пробачили, хоча справа Антимонопольного комітету проти lifecell тягнеться вже два роки.

"Вважаю за необхідне прокоментувати останні статті, які стосуються судового оскарження компанією "Лайфселл" рішення АМКУ про закриття справи №130-26.13/45-18 (фактично про відмову в задоволенні вимог "Лайфселл"), - повідомила на своїй сторінці у Фейсбуку уповноважена АМКУ Марія Процишин. - Передусім нагадаю, що "Лайфселл" судиться з нами досі і в справі про посекундну тарифікацію (наприклад, КС, на який було накладено штраф за ідентичне порушення, вже програв суд і сплатив штраф) - провадження досі тривають через експертизи, про які клопотав "Лайфселл". Тобто, по суті, компанія не вважає порушенням інформування споживачів про те, що тарифікація "посекундна", при цьому знімаючи плату в першу секунду вартість повної хвилини. Однак ніхто не може поставити під сумнів законне право оператора звертатися до суду".

Співробітниця АМКУ нагадує, що провадження у справі триває понад два роки, було задоволено понад 10 клопотань сторін із проханням надати додатковий час для аргументації. Заявник неодноразово змінював прохальну частину своєї заяви і зрештою заявив про необхідність цінового регулювання пропозицій своїх конкурентів, зберігаючи вільне ціноутворення для себе. Заявник у рамках заяви говорить про необхідність знизити тарифи конкурента, хоча паралельно компанія веде мову про низьку вартість послуг мобільного зв'язку в Україні, що підтверджується їхніми діями для підвищення вартості тарифних планів.

Однак регулятор звертає увагу передусім на "неправильну комунікацію", а не на фактичну похвилинну тарифікацію.

"Щодо посекундної тарифікації. Важливо розуміти, що справу порушено за Законом "Про захист від недобросовісної конкуренції". Ми визнали порушення в способі комунікації, тобто в адекватності інформування споживачів. Якщо оператор просто каже, що тарифікація "посекундна", то це означає, що абонент має право сподіватися, що якщо він поговорить 20 секунд, то заплатить 20 коп. (умовно, якщо хвилина коштує 60 коп.), - коментує для DT.UA Марія Процишин. - Тепер вони вже не кажуть, що "тарифікація посекундна".

Зараз вони кажуть, що в них у першу секунду знімається вартість хвилини, тобто фактично похвилинна тарифікація. Неправди - "посекундна тарифікація" - не пишуть. Ми не можемо їм вказувати, як писати. Можемо тільки штрафувати за відверті порушення".

Оператори упевнені у своїй правоті, що вони можуть брати плату й за хвилину. "У точності з вимогами законодавства тарифікується відповідна одиниця тривалості послуги. Інформація про порядок тарифікації повідомляється абонентам у всіх каналах комунікацій, у тому числі на офіційному сайті компанії та в рекламних матеріалах у доступній і зрозумілій формі", - прокоментували ситуацію з посекундною тарифікацією в "Київстарі".

Абонплата чи пакет

Ще мобільні оператори маніпулюють поняттям абонентської плати. Їм дуже хочеться говорити, що користувачі не платять абонплату як таку, а витрачають пакети послуг, і за них платять гроші. Хоча кожен тверезомислячий може цілком логічно розсудити, що ці поняття в цьому випадку є практично синонімами або взаємодоповнювальними. Як кажуть, хоч верть-круть, хоч круть-верть. Пакет передбачає певний набір послуг, за який і треба сплачувати ту саму абонплату. Але, звичайно, бувають додаткові набори послуг, за які знову ж таки стягується додаткова плата.

А ось що пояснюють із цього приводу мобільні оператори.

"Відповідно до Закону "Про телекомунікації", "абонентна плата - це фіксований платіж, який може встановлювати оператор телекомунікацій для абонента за доступ на постійній основі до своєї телекомунікаційної мережі незалежно від факту отримання послуг". Тобто, заплативши абонентну плату, абонент отримує лише доступ до телекомунікаційної мережі (наприклад, можливість отримувати дзвінки, повідомлення тощо), а не самі телекомунікаційні послуги. Зазвичай після сплати абонентної плати абонент має додатково вносити кошти, щоб здійснити дзвінки, отримати доступ до мережі Інтернет тощо.

Водночас пакет послуг - це певний обсяг визначених оператором телекомунікаційних послуг абонентові для користування на певний період за умови сплати таким абонентом його вартості. Тобто, сплачуючи вартість пакета послуг, на відміну від абонплати абонент відразу отримує певний обсяг телекомунікаційних послуг, який може використати протягом певного періоду без додаткової сплати коштів", - прокоментували в lifecell.

"Тарифікація дзвінків здійснюється відповідно до вимог Закону "Про телекомунікації" та "Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг". "Київстар" надає клієнтам різні опції для вибору тарифних пропозицій. У більшості тарифних планів "Київстару" встановлено фіксовану плату за пакети послуг з необмеженим обсягом трафіку - дзвінки всередині мережі, послуги передачі мобільних даних тощо. Також є тарифи, де враховується тривалість послуги", - відповіли в "Київстарі".

Антимонопольний проти

Антимонопольний комітет розглядає справу про використання мобільними операторами "Київстар", Vodafone і lifecell розрахункового періоду в чотири тижні, який вони встановили у своїх тарифних планах. Перші слухання у справі поділено на два блоки: порушення ст. 15-1 (некоректна комунікація) і ст. 1 (неправомірність встановлення 4-тижневого розрахункового періоду) Закону "Про захист від недобросовісної конкуренції". Про це також повідомила уповноважена АМКУ Марія Процишин.

"Знову ж таки зазначу: моя позиція залишилася незмінною. Я глибоко переконана, що споживачеві для того, щоб мати можливість порівняти ціни й прийняти рішення щодо вигіднішого для нього тарифного плану, треба мати єдиний розрахунковий період - місяць. Так само як вартість за голосову телефонію встановлюється за хвилину (навіть якщо тарифікується посекундно), - зазначає співробітниця АМКУ. - На цьому й базуються позиції законодавства, яким установлено розрахунковий період - місяць. Оператор може змінювати тарифи, наповненість тарифного плану - перелік (пакет) послуг, строк їх дії (не є розрахунковим періодом)".

За її словами, на засіданні ВР 12 квітня 2019 р. було оголошено депутатський запит, у якому зверталися як до АМКУ, так і до Кабміну з проханням додатково проаналізувати постанову КМУ №295 на предмет усунення будь-якої правової невизначеності, що дає можливість операторам мобільного зв'язку апелювати до понять "абонентна плата", "плата за пакет послуг" і встановлювати 4-тижневий період тарифікації.

Попри те, що ознаки порушення у встановленні 4-тижневої тарифікації, на думку Марії Процишин, існують, а також беручи до уваги перші імпульси до повернення до місячної тарифікації, АМКУ надасть усім операторам мобільного зв'язку обов'язкові для розгляду рекомендації (з чітко встановленим терміном для виконання) щодо припинення дій, які містять ознаки порушення. Фінальне рішення ухвалюватиме АМКУ на своєму засіданні, яке, скоріш за все, відбудеться наприкінці травня або на початку червня.

А оператори ніби й не проти, але...

Браво відрапортували поки що тільки в "Vodafone Україна": "Ми перейшли на місячний строк тарифікації ще до рішення АМКУ. Тож ж запитання меншою мірою до нас. В умовах кожного тарифу зазначено строк дії та кількість МБ, хвилин та інших послуг, які надаються в рамках пакета, а також умови тарифікації".

Але два інші гравці намагаються зберегти статус-кво.

"Телеком-оператори, відповідно до закону "Про телекомунікації", самостійно встановлюють тарифи на свої послуги. Тому ми розраховуємо на об'єктивний розгляд цього питання АМКУ - відповідно до тих прав, які надає телеком-операторам чинне законодавство. Ми не бачимо законодавчих причин змінювати чинні тарифи. Крім того, ми жодним чином не обмежуємо абонентів у виборі пакетів послуг, які найбільше задовольняють їхні запити. Для абонентів передоплаченої форми обслуговування є пакети послуг з оплатою за 1 день, 28 днів, місяць. Для клієнтів, які обслуговуються за письмовим договором, передбачено плату за пакет послуг зі звітним періодом календарний місяць", - відповіли в "Київстарі".

"Згідно з нормами Закону "Про телекомунікації" і Правилами надання та отримання телекомунікаційних послуг, оператор може самостійно встановлювати і пропонувати на вибір споживача тарифи на окремі послуги та/або тарифні плани. Керуючись цим, ТОВ "Лайфселл" пропонує на вибір споживача тарифні плани з різним періодом дії пакетів послуг. Наприклад, серед наших тарифних планів є тарифні плани з пакетами послуг, період дії яких становить як один календарний місяць, так і 30 днів, чотири тижні тощо. Таким чином, абонент може вибрати найзручніший для нього тарифний план відповідно до його потреб".

Тож право все-таки за абонентом? Не забувайте, що тепер можна й змінити оператора зі збереженням номера.