UA / RU
Підтримати ZN.ua

Переоцінка цінностей

Несподівані стрибки цін на різні товари стають у нашій країні звичним явищем. Автомобілі теж дорожчають...

Автор: Петро Ходовий

Несподівані стрибки цін на різні товари стають у нашій країні звичним явищем. Автомобілі теж дорожчають. Наприклад, востаннє зростанню цін на легковики сприяло підвищення мита на їх ввезення. Втім, машини дорожчають набагато повільніше, ніж, приміром, нерухомість. Та й кон’юнктура цього ринку примхливіша — вже сьогодні висока конкуренція змушує продавців іти назустріч потенційним покупцям, знижуючи свою рентабельність.

Імпорт із 10—15-відсотковою надбавкою

Тенденція зростання цін на нові й ненові автомобілі триває ось уже кілька років поспіль. При цьому одночасно з підвищенням цін неухильно зростає й попит на приватні засоби пересування. Так, якщо в 2002 році в країні придбали близько 100 тис. нових легковиків, у 2003-му — майже 150 тис., то в поточному році аналітики називають цифру в 200 тисяч. Така толерантність покупця до зростання цін пояснюється не лише великим бажанням середнього українця стати власником залізного коня, а й розвитком нових форм продажів — у кредит, із викупом/заміною старої машини тощо. До того ж зростання цін відбувається досить плавно й цілком прогнозовано. Так, 2003 року підвищення вартості нових легковиків європейського виробництва було зумовлене зростанням курсу євро відносно долара. У поточному році зростання цін спричинило насамперед підвищення імпортних мит на автомобілі, ввезені в нашу країну. Закон «Про розвиток автомобільної промисловості України», яким були підвищені ввізні мита, набув чинності наприкінці травня. Як і прогнозували експерти, він став причиною того, що імпортні легковики подорожчали приблизно на 10—15%. При цьому, завдяки великим обсягам раніше завезених в Україну іномарок, таке підвищення фактично відбулося лише через 1—3 місяці після набрання чинності законом, тобто наприкінці літа — на початку осені.

Крім іномарок, в Україні подорожчали деякі автомобілі, складені на вітчизняних підприємствах, на які зростання мит не повинно було впливати. Йдеться про Daewoo Lanos і Sens, а також модельний ряд Chevrolet (виробництва GM-DAT). На ці автомобілі існує підвищений попит, аж до дефіциту. Їх подорожчання впродовж 2004 року лише вирівняло попит і пропозицію. Втім, і сьогодні ціни на ці автомобілі залишаються найпривабливішими серед імпортних легковиків-однокласників.

ВАЗи за старою ціною

За час дії нових мит (які вищі за попередні на 10—20%) український ринок нових автомобілів трохи змінився. Влітку й на початку осені попит на автомобілі був досить високий (продажі дещо вищі, ніж в аналогічний період 2003 року), але все-таки продажі були набагато меншими, ніж навесні, у період ажіотажу перед подорожчанням. Найбільше зниження попиту відчули на собі продавці імпортних легковиків, які були змушені підвищити ціни. Стійкий попит спостерігався лише на досить нові моделі, що вийшли на ринок у 2004 році.

Водночас частка російських машин, а також складених в Україні іномарок низької й середньої цінових груп (до 15 тис. доларів США) зростає. Збільшення продажів російських автомобілів цілком зрозуміле. Адже, на додачу до легковиків, які поставляються в нашу країну за квотами (трохи більше 17 тис. машин на рік), на ринок вийшли ВАЗи, складені на Запорізькому автозаводі повномасштабним методом. До того ж ціни на ВАЗи, на відміну від інших імпортних машин, не зросли й залишилися одними з найпривабливіших для українців. А висока конкуренція між продавцями цих машин стала причиною розробки ними привабливих умов купівлі — акцій, подарунків, спеціальних кредитних умов.

Крім російських авто, зростає частка ринку згаданих вище Daewoo, Opel і Chevrolet, також складених на ЗАЗі. Не слабшає інтерес наших співвітчизників і до автомобілів найнижчого цінового сегмента — «Славут» і «Таврій». Серед іномарок попередні обсяги продажів утримують Mitsubishi і Skoda — їм удалося мінімально підвищити ціни на свій товар. Однак традиційного осіннього зростання продажів, очікуваного автотрейдерами, нинішнього року продавці іномарок не спостерігають.

Знижки чи сервіс?

Помітивши, що покупці нових автомобілів так і не звикли до нових, високих цін, чимало автодилерів починають потроху їх знижувати. Так, сьогодні більшість дилерів та імпортерів іномарок оголосили про акції, знижки або спецумови купівлі. На деякі автомобілі знижки сягають 200—1000 євро. Такі «маневри» трохи додали покупців продавцям іномарок, але все-таки нинішнє здешевлення не можна назвати тривалим. Не виключено, що дилери знову повернуться до високих цін. Адже невелика маржа автопродавців разом із малими обсягами продажів не зможуть забезпечити такої рентабельності цього бізнесу, яка існувала ще півроку тому. А гроші ж автотрейдерам потрібні для того, щоб зробити ринок ще більш цивілізованим — розширювати дилерські мережі, покращувати технічний сервіс і культуру обслуговування.

Аби зрозуміти, чим може обернутися зниження прибутків автодилерів, звернімося до досвіду західних країн. Система тотального заохочення покупців, зниженням цін і бонусами вже кілька років діє в розвинених автомобільних країнах США та Західної Європи. Такі ринкові механізми сприяють навіть деякому зростанню ринку. Проте більшість експертів зазначають, що постійні «загравання» з покупцями призводять і до негативних наслідків. Клієнти звикають до знижок і відмовляються купувати машину без бонусів та спецпропозицій. Автоконцерни ж сьогодні стурбовані зменшенням витрат на виробництво, що виявляється у створенні різних моделей на уніфікованих платформах, зменшенні чисельності зайнятих на виробництві та перенесенні заводів у регіони з дешевою робочою силою. А це часто призводить до зниження якості автомобілів (про що свідчить почастішання відкликань машин автоконцернами) і недоопрацювання конструкцій нових моделей.