UA / RU
Підтримати ZN.ua

Новий рік економ-класу…

Залишається кілька днів до старту феєричного марафону під назвою "Новорічні свята", з його застіллями, подарунками, зеленою красунею з лісу, походами на дитячі свята й концерти… Якщо уявити це сяюче бенгальськими вогнями, зі стрілянням хлопавок і ароматом мандаринів неймовірне шоу у вигляді справжнього літака, то можна сміливо констатувати: більшість українських дітей проведуть свята в кріслах економ-класу, а дехто взагалі залишиться за бортом цього лайнера…

Автор: Наталя Вареник

Залишається кілька днів до старту феєричного марафону під назвою "Новорічні свята", з його застіллями, подарунками, зеленою красунею з лісу, походами на дитячі свята й концерти…

Якщо уявити це сяюче бенгальськими вогнями, зі стрілянням хлопавок і ароматом мандаринів неймовірне шоу у вигляді справжнього літака, то можна сміливо констатувати: більшість українських дітей проведуть свята в кріслах економ-класу, а дехто взагалі залишиться за бортом цього лайнера…

Святковий рейс, що постійно знижує висоту польоту пропорційно до падіння рівня доходів населення, схоже, увійшов у піке: багато малят цього року ризикують залишитися без новорічних подарунків і ялинки.

Про це промовисто свідчать цифри. Якщо у 2013 р. Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності закупив і передав дітям 4,4 млн новорічних подарунків, то в 2015-му цю статтю видатків законодавчо вилучено з бюджету. Дітлахам залишається покладатися тільки на батьків, чиї доходи цього року значно знизилися…

Традиція дарувати на Новий рік різноманітні валізки, коробки й торбинки з солодкими подарунками прийшла до нас з давніх-давен, а "епоха розвиненого соціалізму" внесла в неї свої корективи: подарунки дітям дарувала держава - дуже демократично, не ділячи дітей на бідних і багатих: однаковий набір отримував син директора і сторожа.

В Україні правонаступником колишнього радпрофу став саме Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, чиї завдання, загалом, трохи інші. Але функцію забезпечення дитячого населення країни новорічними подарунками було закріплено саме за ним - згідно з постановою правління фонду №48 від 25.10.2007 р., де було зазначено, що дитина віком до 14 років, чиї батьки офіційно працевлаштовані і застраховані, може безплатно отримати один подарунок. Зважаючи на те, що нинішня вартість таких новорічних подарунків коливається від 40 до 150 грн і вище, - досить відчутна підтримка.

До речі, цей самий фонд забезпечував дітей безплатними санаторно-курортними путівками, яких 2013 р. було закуплено 250 тис. Але вже на початку 2014 р. до бюджету було внесено зміни, і призначена для оздоровлення дітей сума поменшала на 1,5 млрд. Згодом вона зменшилася ще на 600 млн грн, а наприкінці 2014-го навіть новорічні подарунки не мали за що купувати…

Сьогодні подарунки і путівки стали приємним спогадом: з 1 січня 2015 р. набрав чинності закон №1105, який фактично анулював старий закон про страхування. Кошти фонду тепер спрямовують тільки на реабілітацію осіб з важкими травмами і захворюваннями.

На профспілки теж покладатися особливо не варто, бо більшість громадян працює у недержавному секторі.

Уся надія на те, що Дід Мороз покладе щось "під подушку", виключно на батьків.

Не потішить дітей і дорослих і головна ялинка країни: ціна на новорічну виставу "Дива в країні іграшок" становить цього року всього-на-всього….від 30 до 240 грн за квиток. Зрозуміло, нижня цінова планка передбачає останній ряд балкона, де щось побачити проблематично. Звісно, солодкий подарунок у цю ціну не входить, дідусь Мороз не роздаватиме подарунків зі свого чарівного мішка. Разом з тим, як повідомили в касі Палацу "Україна", ці подарунки без обмежень продаватимуть прямо у фойє. Про те, яку моральну травму дістане дитина, чиї батьки не можуть викласти понад ціну вхідних квитків ще й сотню гривень за подарунок, і говорити годі…

Чим же потішили нас цього року виробники солодких подарунків?

Оглядаючи прилавки магазинів, можна констатувати: дорогі металеві й пластикові упаковки, так само як і тканинні "чобітки", "мішечки" й інші вигадливі форми пішли в минуле. Виробник перейшов на дешеві картонні упаковки. У результаті подарунки стали не такими оригінальними й привабливими, засмучуючи своєю одноманітністю.

Ера розкішних комбінованих подарунків, які заполонили магазини два-три роки тому, схоже, підійшла до кінця: якщо раніше виробник пропонував батькам не морочитися й придбати одразу два в одному: м'яку іграшку і набір солодощів, то сьогодні він надає право вибору самим татам і мамам - обмежитися тільки цукерками або обійтися без них, надавши перевагу іграшці.

Завдяки такому маркетинговому рішенню, ціни на новорічні набори з відносно великою вагою - 400-600 г - залишилися на рівні дорогих комбінованих подарунків трирічної давності, тільки іграшок в них уже немає.

Деякі виробники все ж таки зважилися випустити дорогі набори бодай з якоюсь іграшкою або поліпшеним дизайном: наприклад, "АВК" пропонує покупцям набір Sniper з екзотичною рогаткою і м'ячиком за
109 грн (470 г), "Конті" - набір Miss Konti зі звичайною лялькою на кшталт "Барбі" за 132 грн (300 г), "ЖЛ" - новорічні кульки з матеріалу "під метал" "Діди Морози" за 147 грн (166 г). Однак подібні святкові набори на полицях магазинів - рідкість.

Звісно, ціни наведено з роздрібної торгівлі, вони коливаються залежно від торгового підприємства і регіону країни.

Зникають з прилавків магазинів і набори низької цінової категорії. Якщо кілька років тому можна було купити подарунок за 18-25 грн вагою 250-300 г, то сьогодні такого набору вдень зі свічкою не знайдеш! Крім того, такі подарунки неабияк "схуднули" у ваговому співвідношенні, ставши чисто символічними.

У переддень Нового 2016 року українські виробники солодощів зробили ставку на середню цінову категорію, у результаті одноманітні картонні валізки збивають покупців з пантелику. Таких подарунків дуже багато, і якщо порахувати їхню середню вагу - близько 400 г і середню ціну - 60 грн, то виходить, що цукерки в наборі коштують майже 150 грн/кг. Це вартість найдорожчих цукерок, що продаються в магазинах на вагу. Але ж не всі цукерки в наборі коштують так дорого - у валізках і карамелі, і вафлі, й "дешеві" цукерки по 70-80 грн/кг. Вартість звичайної картонної упаковки не може виправдати таку "накрутку" на новорічному подарунку, а отже, у покупців, як завжди, намагаються витягти зайві гроші зі схудлих гаманців…

За словами фахівців, новорічний набір має складатися з шоколаду (11%), оригінальних шоколадних цукерок (16%), шоколадно-вафельних цукерок (11,4%), шоколадних цукерок із праліне й грильяжними начинками (20,8%), шоколадних глазурованих цукерок з помадними, желейними і комбінованими начинками (16,7%), карамелі (5,4%), кондитерських виробів (18,7%).

"Супутні" новорічні товари, що примостилися на сусідніх полицях магазинів, теж не додають гарного настрою. Сьогодні купити звичайну ялинкову іграшку - означає залишити маля без солодкого, бо звичайна дзеркальна кулька коштує стільки ж, скільки плитка шоколаду, - 25 грн!

Цінники на полицях просто лякають: дзеркальна іграшка у вигляді серця - 21 грн, кулька дзеркальна, велика, без розпису - 33 грн, менша кулька з малюнком - 18 грн, і це зовсім не ручна робота, не ексклюзив.

Маска карнавальна з тканини на кшталт оксамиту, облямована пухом, і капелюх карнавальний з блискітками коштують по 50 грн…

Помітно, що все це ширвжиток, зліплений для одного свята, а коштує дорого - відірвати від свого втричі схудлого бюджету таку суму на пустощі може не кожен.

Що ж робити покупцеві в такій ситуації?

Впадає в око, що на прилавках багатьох магазинів з'явилися картонні подарункові упаковки для солодких наборів. Ціна такого виробу - від 10 до 15 грн, залежно від розміру і якості. Цікаво, що раніше торгувати цими упаковками магазини не хотіли - самостійно зібраний набір складав конкуренцію фабричним виробникам, чиї вироби магазини хотіли продати. Сьогодні це вже нікого не зупиняє. Торгові організації сподіваються, що, придбавши упаковку, батьки куплять у цьому ж магазині на вагу солодку продукцію, яка їм по кишені, і прибуток таким чином все одно буде отриманий.

Однак тати й мами не квапляться спустошувати свої кишені у фірмових магазинах чи маркетах: цукерки тут дорогі й одноманітні, переважно старі бренди. Великі виробники не пускають у роздріб оригінальну нову продукцію, притримуючи її для розфасовки в коробки - так вона продається ще дорожче.

Середньостатистичний українець іде на ринок, де підприємці за ці роки навчилися відповідати потребам покупців: ціни на цукерки й інші кондитерські вироби тут значно доступніші. Крім того, коло виробників товару набагато ширше - саме на ринок пробиваються дрібні й маловідомі виробники, які використовують у складі своєї продукції не тільки дорогий шоколад, а й дешевші інгредієнти.

Тішить, що ці виробники постійно оновляють свою продукцію, наприклад, до Нового року тут можна зустріти багато святкових новинок у відповідних обгортках. Переважають цукерки з вафлями, помадками, желе, найчастіше в глазурі. Вони рятують у ситуації стихійного зростання цін. Вартість такого асортименту - 60-80 грн/кг. Втім, на ринку трапляються й новинки від великих виробників, вартість яких розрахована на покупця зі скромним достатком.

Звісно, тут ніхто не застрахований від несумлінного виробника й неякісного товару, адже це ринок. І все ж таки покупець іде сюди. Купивши упаковку для новорічного подарунка, тут можна зібрати набір солодощів вагою 700 г усього за 60 грн. Якщо хочете, щоб пакет вийшов з новинками і без карамелі, то вартість цукерок за кіло виходить 80-90 грн, що майже вдвічі дешевше, ніж аналогічний подарунок від виробника.

Економ-клас на те й існує, щоб літати, жити і святкувати, нехай і без розмаху…