У маркетинговій тактиці компаній методи створення ажіотажу з метою підвищення попиту на продукцію або послуги компанії використовуються значно частіше, ніж розпізнаються. Одним із таких методів є запуск спотвореного повідомлення, яке може поширюватися різними каналами: чутки, заяви окремих осіб, засоби масової інформації (особливо часто для цього використовують Інтернет). Схоже, прикладом такої практики може послужити історія, що сталася навесні, але досі впливає на вітчизняний ринок.
У квітні нинішнього року російські й українські ЗМІ облетіло сенсаційне повідомлення: японська корпорація Pentax, один зі світових лідерів у виробництві фотообладнання (яка спільно з Nikon, Canon, Minolta й Olympus утворює так звану «велику п’ятірку»), припиняє виробництво і до кінця 2004 року згорне продажі 35-міліметрових (тобто звичайного формату) плівкових фотоапаратів, а зосередиться виключно на випуску цифрових і середньоформатних (професійних) апаратів.
Новина вперше з’явилася 27 квітня на сайтах російських інформагенцій. Звідти прес-реліз поширився в купу інших електронних і друкованих видань. Джерелом інформації вказували або компанію Pentar (офіційний дистриб’ютор корпорації Pentax у Росії), або власне Pentax, або повідомлення друкувалося з посиланнями на інші інформаційні агентства.
Компанія Pentar продублювала цю інформацію 28 квітня на своєму сайті. А вже наступного дня у зв’язку з виникненням ажіотажу ще раз надрукувала підтвердження планів Pentax до кінця року згорнути виробництво і продаж плівкових 35-міліметрових фотоапаратів. За короткий час ця інформація поширилася і в інші російські та українські видання, і тепер статті про цифрову фототехніку вже часто починаються словами: «Як відомо, компанія Pentax згортає виробництво плівкових камер...»
Хоча не треба бути великим спеціалістом, щоб виявити в розповсюджуваній інформації серйозні нестиковки. Чому, наприклад, припинення виробництва і припинення продажів має відбуватися одночасно? Адже припинення продажів у таких випадках узагалі не декларується, запаси розпродують доти, доки вони є.
Насторожити мало б і те, що в лінійці 35-міліметрових дзеркальних фотоапаратів Pentax («дзеркалок»), запропонованих у продаж, із семи апаратів лише один цифровий, решта шість — плівкові. Тобто компанія навіть не має в асортименті достатньої кількості цифрових «дзеркалок», щоб замінити свої плівкові. Не зробить у цьому сенсі погоди і нова модель цифрової «дзеркалки», яку планують вивести на ринок у листопаді 2004 року.
Нарешті — ринок для плівкових камер продовжує зростати. Це, зокрема, побічно підтверджується оприлюдненим у січні нинішнього року рішенням світового лідера з виробництва фотоматеріалів — компанії Kodak — збільшити обсяги продажів фотоплівки на ринках, що розвиваються, а саме: у Китаї, Індії, у країнах Східної Європи та Латинської Америки.
Спроби пролити світло на події особливим успіхом не увінчалися. У неросійськомовних ЗМІ повідомлення про згортання корпорацією Pentax хоч би якогось виробництва не було, як не було його й на офіційному сайті Pentax. Мішель Мартін, PR-координатор Pentax-USA, і Нобуакі Танішима, президент Pentax-Europe, інформації не коментували.
У компанії Pentar, звідки новина і з’явилася на світ, спочатку повідомили, що ця інформація призначалася лише для дистриб’юторів, і тому в західних ЗМІ її немає. Потім визнали, що доступ до інформації не був обмежений лише дистриб’юторами.
Безперечно одне — компанія Pentar хвацько підвищила обсяги продажів плівкових фотоапаратів Pentax. Напевно знайшлося достатньо бажаючих придбати високоякісні плівкові фотоапарати, продажі яких обіцяли продовжити всього на півроку.