UA / RU
Підтримати ZN.ua

Мораторій на перевірки скасовано. Готуємося зустрічати податківців

Автор: Ігор Ясько

З початку серпня законом №3219-IX частково знято мораторій на документальні позапланові перевірки бізнесу. Серед тих, хто потенційно може до вас завітати, — Держпродспоживслужба, Держпраці, інспектори Держслужби з надзвичайних ситуацій, але першими підприємці завжди чекають податківців.

Читайте також: Перевірки бізнесу: чи зможе новий очільник БЕБ змінити ситуацію

Проводити позапланові перевірки вони можуть за заявою особи, за інформацією про порушення валютного законодавства, а також з визначених Податковим кодексом України підстав:

Читайте також: Чарівної пігулки від тиску на бізнес не існує

За планом податкова завітає передусім до підприємств сфери виробництва або реалізації підакцизної продукції, грального бізнесу, надання фінансових і платіжних послуг.

Чи є ваше підприємство у плані-графіку, можна дізнатися на офіційному веб-сайті Державної податкової служби. Періодично перевіряйте плани, щоб перевірка не захопила підприємство зненацька. Також ДПС обов’язково надсилає попередження за 10 днів до її проведення, але цього строку може не вистачити для підготовки.

А от про позапланову перевірку платника податків не повідомляють, але є один момент, який вказує на те, що варто очікувати приїзду до офісу «податкового ревізора», — якщо від ДПС надійшов письмовий запит про надання інформації. Такий запит уже означає, що податківці мають інформацію про порушення податкового законодавства або подання вами недостовірних даних. Щодо фактичних перевірок, то їхньою головною умовою є безпечність, як і у випадку проведення документальних перевірок. При відсутності безпеки перевірки не проводять.

Читайте також: Співвласники Rozetka та «Нової пошти» поскаржилися на посилення тиску влади на бізнес

Тож що робити і чого не робити під час перевірки?

Насамперед максимально об'єктивно оцінюйте інформацію від своїх бухгалтерів про стан речей у фінансовій сфері, у документах і у сплаті податків. Також заздалегідь потрібно визначити коло осіб, що можуть бути представниками з боку підприємства, — зазвичай це юрист, бухгалтер або заступник директора.

Не варто вірити в те, що податкова розглядає стан справ вашого бізнесу, як і ви самі. «У мене все добре, я повністю сплачую податки» — це ілюзія, яка може дорого коштувати. ДПС дивиться на підприємство з позиції пошуку проблем і робить усе, аби їх знайти, потім підтвердити складеним актом, а після цього і накладенням штрафів. Тому принаймні не розказуйте зайвого, а краще долучіть до процесу юриста.

Обов'язково і регулярно робіть маленький «доперевірочний» аналіз усієї своєї діяльності перед початком перевірки. Пам’ятайте про строки. У вас ще є час для виправлення нюансів, які ще можуть бути виправлені. Як варіант, подайте уточнюючі розрахунки та рахунки-коригування, сплатіть податкові борги та отримайте підтвердження цього. Перевірте наявність оригіналів документів (первинних, бухгалтерських), які підтверджують реальність ваших операцій і докази прав на податковий кредит тощо. Проведіть аудит контрагентів, чи не є хтось із них у переліку ризикових, тоді докладіть зусиль, аби підтвердити законність джерела походження товарів.

Читайте також: З’явилась нова програма розвитку експорту для українського бізнесу

Перед початком перевірки оцініть масштаб проблеми і визначтеся з тим, чи допускати співробітників податкової. Перевірте посвідчення та наполягайте на ознайомленні з усіма документами, які мають пред’явити податківці. З’ясуйте, чи попереджала вас податкова про візит із дотриманням строків (якщо це передбачено). Далі необхідно прийняти рішення щодо допуску. Якщо ви знаєте, що штраф за наявні у вас проблеми буде вищим, ніж відповідальність за недопуск, обирайте менше зло.

Якщо ви допустили перевіряльників і йде процес перевірки, підтримуйте комунікацію з «ревізорами». Слідкуйте за тим, які документи вони вимагають, аналізуйте, чому вони їх просять. Якщо ви бачите неадекватну поведінку інспектора (намагання самостійно оглянути документи, які не входять до кола запитуваного, залякування персоналу та інше), фіксуйте це для подання заперечень. Не соромтеся — вмикайте камеру на телефоні.

Якщо ви бачите, що працівники податкової мають складати чорновий варіант акта, будьте з ними в діалозі та приблизно орієнтуйтеся у змісті викладеного. Обов’язково запитуйте, що вони планують писати чи передбачаються якісь штрафні санкції, які саме, на яких підставах? Готуйтеся до оскарження заздалегідь і все фіксуйте.

Читайте також: В Україні спростили умови реєстрації та ведення виноробного бізнесу: що змінилося

Надавати документи на запит під час перевірки необхідно із супровідним листом, у якому інспектори мають під підпис підтвердити отримання документів. Випадки, коли потім податківці кажуть, що відповідальна особа не надала документів під час перевірки, а вони їх не отримували, — не така вже й рідкість.

Доводьте свою позицію ввічливо, фіксуючи, що у вас питали і як ви відповідали. Беріть паузи для обдумування. До прикладу, ваша позиція може бути такою: «Ми не відмовляємося надавати документи, які ви запитуєте. Але вони в нас зберігаються окремо. Надайте необхідний перелік, і ми у найкоротші строки вам усе надамо. Сьогодні це зробити неможливо».

Читайте також: Малий бізнес в Україні може отримати грант на відновлення роботи через "Дію": умови

При закінченні перевірки, коли ви зафіксували порушення і визначилися із претензіями до процесу перевірки, обов'язково готуйте заперечення до акта. Але пам’ятайте, що заперечення ДПС може і не розглянути, але воно має бути як доказ для подальшого судового процесу.

Головне! Не треба проходити будь-яку перевірку без фахового юриста, який підкаже необхідні кроки на кожному її етапі. Переконання, що якщо ви є і власником, і директором-управлінцем, і фінансистом, то зможете стати ще й юристом, хибне. Контролювати все й одразу, особливо у такий стресовий момент, буде важко. Не позбавляйте себе підтримки.