UA / RU
Підтримати ZN.ua

Монопольні розрахунки

Однак система обліку та нарахування оплати за спожиту електроенергію в ПАТ "Київенерго" настільки складна, що не тільки пересічний громадянин, а, мабуть, і досвідчений бухгалтер не зміг би зразу розібратися, як саме здійснюються операції, що призводять до формування боргу споживача перед постачальником.

Автор: Артем Святненко

НОВІ ТЕХНОЛОГІЇ "КИЇВЕНЕРГО" ВКУПІ З ДИФЕРЕНЦІЙОВАНИМИ ТАРИФАМИ БОЛЯЧЕ Б'ЮТЬ ПО СПОЖИВАЧАХ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ

У березні 2015 р. кияни знайшли у своїх поштових скриньках конверти з листами від компанії "Київенерго", в яких радісно повідомлялося, що відтепер вони можуть перестати користуватися абонентською книжкою, а "Київенерго" щомісяця надсилатиме повністю підготовлений до оплати документ - рахунок за електроенергію. "Просимо використовувати його надалі для оплати за електроенергію!" - саме так, проханням у практично наказовій формі завершувалося звернення до клієнта. У самому рахунку за електроенергію було зазначено, що з докладною розшифровкою рахунку можна ознайомитися на сайті www.mega-billing.com, а також містилася порада оплачувати електроенергію через Інтернет в Особистому кабінеті "Київенерго" на сайті www.kyivenergo.ua. Однак головний сюрприз чекав на киян у самій "платіжці". У більшості споживачів електроенергії був вказаний досить солідний борг перед компанією за попередні періоди (витончено названий "сальдо") і загроза відключення електрики у разі непогашення заборгованості. Стривожені споживачі електрики масово кинулися або платити, або телефонувати на зазначені в листах номери, шикуватися в черги в центри обслуговування клієнтів "Київенерго" або реєструватися в особистих кабінетах через сайт компанії. Однак розібратися в тому, що відбувається, виявилося не так просто.

Численні коментарі схвильованих киян у соціальних мережах висвітили досить непривабливу картину. По телефону домогтися від працівників компанії зрозумілих пояснень щодо утворених боргів було нереально. Величезні черги в центрах обслуговування "Київенерго" примудрялися вистоювати в основному лише терплячі і вперті. Кращим способом розібратися виявилася реєстрація в особистому кабінеті на сайті www.mega-billing.com.

На перший погляд, інформаційний інтерфейс особистого кабінету простий, зручний та інформативний. Крім загрозливої цифри заборгованості, що є практично центром уваги особистого кабінету клієнта, і розрахунків вартості електроенергії за останній ще не оплачений період, на сайті можна знайти досить багато цікавої інформації, наприклад графіки внесених показань, платежів і споживання електроенергії за багато років. Але найкорисніша - абонентська книжка клієнта: таблиця з усією наявною в компанії інформацією на особовому рахунку з початку обліку (або від останнього акту звірки) до поточного стану. У принципі, саме вона дозволяє визначити, за що і як була розрахована поточна заборгованість (або переплата).

Однак система обліку та нарахування оплати за спожиту електроенергію в ПАТ "Київенерго" настільки складна, що не тільки пересічний громадянин, а, мабуть, і досвідчений бухгалтер не зміг би зразу розібратися, як саме здійснюються операції, що призводять до формування боргу споживача перед постачальником.

Найцікавіша колонка абонентської книжки під назвою "Показання". Вона щедро заповнена цифрами й літерами в дужках, які позначають тип показань і можуть набирати таких значень: (С) - стартові (початкові); (К) - контролерські; (А) - абонентські та (Р) - розрахункові (прогнозовані).

Абонентські показання - це показання лічильника, зняті абонентом і передані будь-яким способом: через Інтернет, телефоном, записом у квитанції тощо. При цьому "Київенерго" на сьогодні настійно рекомендує використовувати тільки сайт. Показання, занесені через сайт, відразу потрапляють у базу даних постачальника послуги, й відбувається миттєвий перерахунок сальдо. Все, що залишається, - оплатити отриману заборгованість. Контролерські показання вносяться працівниками компанії "Київенерго" на основі даних, одержаних від контролера. Ці показання мають найвищий пріоритет, оскільки контролер є посадовою особою компанії.

З буквою (Р) усе набагато складніше. Цей тип показань насправді може бути двох видів: розрахунковий і прогнозований. Розрахункові показання - розраховані за фактом - показання, які розраховуються системою на основі фактичних показань (контролерських або абонентських). Застосовуються в тих випадках, коли фактичні показання занесені, але не на перше число місяця. Ці показання розраховуються, виходячи з середньодобового споживання між двома фактичними показаннями. Компанія стверджує, що введення показань на перше число місяця виключає застосування розрахункових показань. Прогнозовані показання - розраховані за прогнозом - показання, які розраховуються системою на перше число місяця, виходячи із середньодобового споживання кожного абонента за останні 12 місяців, для приблизного розрахунку споживання по особовому рахунку на період, поки не внесені фактичні показання. Якщо прогноз застосовується не до всього місяця, а тільки до його частини, система визначає середньодобове прогнозне споживання в цьому місяці, а потім множить його на кількість днів. Отримане споживання додається до останніх фактичних показань. Щойно внесені показання абонента або контролера - прогнозовані показання не враховуються, стверджує сайт "Київенерго".

У цієї досить складної, але логічної схеми розрахунків є одна маленька, але, на наш погляд, дуже істотна вада. А саме - вплив людського фактора. По-перше, абоненти "Київенерго" досить дисципліновані й відповідальні люди, проте вони можуть помилятися, забувати або не мати можливості знімати показання лічильника саме першого числа місяця, який іде за розрахунковим, як настійно вимагає постачальник-монополіст. Навіть оплачувати щомісяця до десятого числа може для декого бути проблемою. По-друге, працівники компанії "Київенерго" теж люди. Дані в базу даних вводить оператор, і саме він вирішує, які показання внести, а які вважати "невраховуваними". Саме такий термін застосовується компанією для показань абонентів, котрі, на думку оператора, внесені помилково, повторно або дуже розбігаються з контрольними чи розрахунковими (прогнозованими). При цьому зміни в електронній абонентській книжці може робити будь-який працівник кожного з 12 центрів обслуговування ПАТ "Київенерго" і в будь-який час. Тобто система практично не захищена, і спокусу маніпулювати цифрами задля відстоювання компанією своєї вигоди та повну безкарність за це, закладену в систему з самого початку, видно неозброєним оком.

При більш пильному аналізі записів абонентської книжки складається чітке враження, що поява боргів у споживачів є наслідком саме маніпуляції оператором з контрольними, абонентськими та прогнозованими показаннями через вибіркове їх застосуванням. Наприклад, якщо споживач знімає і вносить показання лічильника в середині місяця, оператор, частіше за все, вносить ці показання як дані станом на перше число, і програма нараховує за попередній місяць кількість спожитих кіловатів практично вже за півтора місяця. Все б нічого, але в умовах системи диференційованих тарифів, винайденої компанією "Київенерго", НКРЕ та урядом Азарова ще 2011 р. і вдосконаленої сьогоднішніми чиновниками, вартість електроенергії залежить від обсягу, і в результаті таких маніпуляцій система нараховує більші суми в ті місяці, в які оператор штучно завищив кількість спожитої електрики.

Використовують оператори і відкрито заявлену пріоритетність показань, знятих контролером, над абонентськими та розрахунковими. Наприклад, якщо абонент знімав показання лічильника приблизно з однаковим інтервалом (18-20 числа кожного місяця), що гарантує приблизну відповідність середнім обсягам споживання за місяць, то оператор, відповідно до внутрішніх правил, фіксує контрольні (К) показання в інтервалі, наприклад, 12.10.14 і 27.11.14. Що жодним чином не може актуально відбивати середньомісячні обсяги споживання й використовуватися для прогнозованих і розрахункових показань. Інколи оператори навіть вносять показання контролера, зняті всередині місяця, як дані на перше число, повністю ігноруючи абонентські дані.

Приклади маніпуляції даними в електронній абонентській книжці не вичерпні й описані нами лише як найбільш яскраві, що відразу впадають у вічі.

Доводиться зробити висновок, що, виконуючи на загал дуже позитивне завдання із впровадження нової інноваційної системи обліку споживання електроенергії через Інтернет, працівники ПАТ "Київенерго" одночасно виконують досить непорядну функцію. Маніпулюванням показаннями в електронній абонентській книжці, вони мимоволі чи свідомо створюють штучні борги населення. Можливо, це й політика керівництва компанії, адже більшість пересічних громадян не змогли (через нестачу часу, відсутність доступу до Інтернету й т.п.) або просто не захотіли розбиратися з причинами виникнення заборгованості і вже оплатили її. У багатомільйонній столиці компанія, ймовірно, і отримала багатомільйонний додатковий дохід. Причому для цього їй не знадобилося не гріти воду, не поставляти клієнтам електрику.

Посилання ПАТ "Київенерго" на той факт, що переважна більшість споживачів не знімає показання приладів обліку електроенергії першого числа місяця, і саме це є основною причиною розбіжностей, - також не до кінця обґрунтовані. По-перше, у договорі про користування електроенергією про це нічого не сказано; по-друге, це не визначено і в Правилах користування електричною енергією для населення, затверджених 1999 р. урядом, на які постійно посилається "Київенерго". Згідно з п.20 цих правил, розрахунковим періодом для визначення суми сплати за спожиту електроенергію справді є календарний місяць, однак у п.21, сказано, що "зняття показань приладів обліку здійснюється споживачем щомісяця", без конкретних вимог або навіть побажань щодо дат. У принципі, сама програма розрахунків досить коректно здатна згладжувати проблему зняття абонентом показань у будь-який день місяця. Але за умови коректного внесення даних оператором.

На жаль, в умовах існуючої системи обліку та підходів до її реалізації в ПАТ "Київенерго", при збереженні диференційованих тарифів по лімітах обсягів споживання, факти штучного створення боргів, імовірно, повторюватимуться і в майбутньому. А з урахуванням підвищення з 1 квітня
2015 р. тарифів і, що найголовніше, зменшення лімітів споживання електроенергії (нижнього порога до 100 кВт·год.і другого порога - до 600 кВт·год.) почнуть страждати також споживачі, які використовують набагато менші обсяги електроенергії (нижчі від 150 кВт·год.на місяць). Імовірно, така сама ситуація, тільки в менших масштабах, але з більшими сумами чекає нас і стосовно газу наступної зими. Ще раз "спасибі" спонсорам усього цього "щастя" - НКРЕ та Кабміну. Тариф має бути єдиним - тоді й не буде цього головного болю для одних і спокуси отримати додатковий дохід - для інших.