UA / RU
Підтримати ZN.ua

Маленькі хитрощі мобільних операторів

Тарифи в українських мобільних операторів дедалі виразніше формуються за принципом «як більше одержати зі споживача».

Автор: Герман Богапов

Тарифи в українських мобільних операторів дедалі виразніше формуються за принципом «як більше одержати зі споживача». Хоча операторам давно довелося змиритися з низькими цінами на мобільний зв’язок, але це зовсім не означає, що за низької ціни не можна збільшувати доходи. Способів виманити гроші достатньо...

З’єднання

Раніше два провідні оператори - «Київстар» і МТС брали плату за з’єднання (ПЗЗ), яка стягувалася відразу ж при здійсненні з’єднання, потім ішла посекундна оплата. І відповідно до закону про телекомунікації майже всі погоджувалися, що слід використовувати саме посекундну тарифікацію та брати плату за здійснені тимчасові інтервали - за ту саму секунду.

Проте «Астеліт» (life:)) від початку відмовився від плати за з’єднання, так би мовити, вдарив демпінгом, щоб залучити нових абонентів, а через якийсь час запровадив інтервали тарифікації по півхвилини. У свою чергу, «Українські радіосистеми» (Beeline) також без ПЗЗ запровадили низькі тарифи, які діяли з другої хвилини. А нині таку саму практику запозичили МТС і «Київстар».

Особливо це стало помітно після об’єднання «Київстару» з «Вимпелкомом», після якого бренд Beeline в Україні було поглинено «Київстаром». Оператор заявив про нові привабливі тарифи для абонентів обох мереж. І чекати довго не довелося. У грудні був запущений тариф «25 мільйонів», у якому відсутня ПЗЗ, проте тарифікація по-хитрому стягається за кожну хвилину в її першу секунду. І, зауважимо, на інші мережі плата досить серйозна, як за українськими мірками, - 70 коп. за хвилину. Це означає, що якщо користувач зробив помилковий дзвінок і після з’єднання відразу ж поклали слухавку, то з його рахунку благополучно зніметься 70 коп.

А от витяг з опису тарифу: «За умовами тарифного плану «25 мільйонів» контрактним клієнтам і абонентам передоплаченого зв’язку «Київстар» і «Beeline-Україна» усього за 20 грн. на місяць дають 250 тарифних хвилин для здійснення дзвінків на телефонні номери обох мереж». Правильніше було б написати: «за 20 грн. на місяць дається всього 250 тарифних хвилин».

Крім того, хвилини ці точно так само списуються в першу ж секунду. Тому стає зовсім невигідно робити багато коротких дзвінків. Крім того, невикористані хвилини анулюються після закінчення місяця.

Абонплата

З «принад» тарифу також можна відзначити абонентську плату в 20 грн. Отже, навіть якщо ви зовсім не будете дзвонити, абонплату в будь-якому разі знімуть.

Цікаве спостереження: якщо раніше абонплата поступово зникла з пакетів передоплаченого зв’язку, то останнім часом вона знову завуальовано присутня в усіх операторів. Наприклад, у МТС і life:), для того щоб безплатно дзвонити всередині мережі, необхідно періодично поповнювати рахунок на певну суму. Правда, вона не просто знімається, як абонплата, а все-таки може бути використана на розмови з абонентами інших операторів або інші послуги.

«Київстар» перестав також «заморочуватися» з описом умов на стартових пакетах. На картонному пакеті просто написано «Стартовий пакет». Який саме там пакет і на яких умовах - треба уточнювати в продавців, які найчастіше не знають усіх особливостей. Або доводиться «брати кота в мішку». Наприклад, може поширюватися тариф «Єдина ціна», в якому дзвінки на всі напрямки, включаючи всередині мережі, - по 25 коп. за хвилину. І ще береться ПЗЗ у тому самому розмірі. Отже, в результаті вартість першої хвилини розмови на будь-який напрям становитиме 50 коп.

Проте віддамо належне - у цьому тарифному плані немає абонплати. А ще - абонент може підключити послугу «Наша сім’я» і дзвонити на три вибрані номери оператора без обмежень. При цьому щоденна абонплата становитиме 1,25 грн., або 37,5 грн./місяць.

SMS і Інтернет

Ще один шлях для збільшення доходів операторів - це так звані додаткові послуги. Сюди належить як передача коротких повідомлень (SMS), так і контент-послуги, передача даних (інтернет-доступ) і т.ін. За останній час саме на цих напрямах оператори значно просунулися. Якщо брати SMS, то ціни на них потихеньку підвищуються, було запроваджено вищу ціну за передачу за кордон. Хоча з погляду технології немає ніякої різниці, передається повідомлення всередині країни чи іншим операторам.

Оператори, як і раніше, пропонують дорогий мобільний Інтернет - до 10 грн. за мегабайт. Звичайно, є вигідні дешеві пропозиції, які передбачають передоплату певного обсягу трафіка. З них найпрогресивніші - у МТС і life:) у нових стартових пакетах. Так, за 8 грн. у тарифному плані «Супер МТС без поповнення 2» оператор надасть 1600 МБ на 80 днів, або по 20 МБ на день. Водночас у ТП «Вільний life:) Максимум без поповнень» у life:) за 6 грн. дається 600 МБ на місяць, тобто ті самі 20 МБ на день. Проте необхідно пам’ятати, що після вичерпання ліміту діє стандартна ціна: у МТС - 7 грн. за 1 МБ, у life:) - 6 грн. А при активному використанні інтернет-трафіка цей ліміт дуже легко «подолати».

Існують й інші пакетні пропозиції, проте і при їхньому використанні треба пам’ятати, що пакет може вичерпатися і далі гроші зніматимуться в «вільному польоті» - тобто за максимумом.

До речі, сучасні смартфони влаштовані таким чином, що автоматично підтримують багато онлайн-сервісів. Почалося все з iPhone. Сьогодні ж, як показує практика, найбільш «пожираючими» інтернет-трафік є смартфони на операційній системі Google Android. Тому, якщо треба одержувати пошту, короткі повідомлення на меседжерах (ICQ і т.ін.), спілкуватися в соціальних мережах, треба вибирати спеціальні пропозиції в операторів.

Клік-клік

Ще один спосіб виманити гроші - слати купу різноманітних повідомлень, може, клюне. Як це працює, можна розглянути на прикладі послуги «МТС-Клік», яка від початку активована в SIM-карті.

Полягає вона в тому, що на телефон абонента сиплються різноманітні повідомлення, причому не у вигляді SMS, які потрібно відкривати та дивитися, а прямо на екран телефону. Тут тобі й участь в акціях, і замовлення мелодій, й інші послуги.

От як сказано про послугу на сайті оператора: «Послуга працює таким чином - на екран Вашого телефону приходить безкоштовне промо-повідомлення. Зацікавившись тим чи іншим повідомленням, ви одним натисканням кнопки ОК потрапляєте в меню, де можна: обираючи пункт «Читати», прочитати новину докладніше, прослухати інформацію, яка зацікавила вас, а також придбати щось із величезного асортименту мобільних продуктів».

Однак на практиці користувачу найчастіше буває складно зорієнтуватися. Він може випадково натиснути, підтвердивши ту чи іншу послугу. Особливо це актуально із сенсорними телефонами: один випадковий дотик до екрана підтверджує вибір. Якщо телефон використовує школяр, він найчастіше жме на все поспіль, не розбираючись. І от уже рахунок обнулено.

За бажання цю послуги можна деактивувати в меню телефону.

Мелодії «на вибір»

Тепер поговоримо не про музику і почуття прекрасного, а про те, як оператори красиво знімають гроші з абонентів за використання мелодій замість дзвінків.

Цей сервіс цікавий тим, що коли дзвонять абоненту, то замість звичайних гудків чують якусь мелодію. Сервіс, звісно ж, не безплатний, за використання мелодії кожен місяць знімається від 7 до 9 грн. І найчастіше абоненти про це навіть не замислюються. Багато хто думає, що достатньо заплатити один раз за замовлення мелодії, а потім уже замислюватися не треба. Проте ті самі гроші знімаються з рахунку кожного місяця.

Уже виробилася певна схема підключення до сервісу: спочатку можуть пропонувати навіть кілька безплатних мелодій на вибір із терміном дії, наприклад, один місяць. Потім замовлення, природно, треба оплачувати. Якщо ж абонент у результаті відмовляється від кожної з мелодій, при його виклику все одно залишається мелодія від оператора, із рекламою його послуги.

Світле майбутнє

Із упровадженням нових технологій і запуском швидкісних мобільних мереж (3G і 4G) споживання трафіка і контент-послуг тільки зростатиме. Так, відповідно до дослідження Cisco Visual Networking Index «Індекс розвитку візуальних мережних технологій: прогноз розвитку світового мобільного трафіка на 2010-2015 роки» у зазначений період світовий мобільний трафік зросте у 26 разів. У 2010 році середня швидкість мобільного мережного з’єднання порівняно з попереднім роком подвоїлася, а до 2015 року прогнозується її зростання у 10 разів.

Швидкість мобільних з’єднань стала найважливішим чинником, що підтримує зростання обсягів мобільного трафіка. Це пов’язано з постійним збільшенням кількості мобільних пристроїв і поширенням мобільного відеоконтенту. Отже, на операторів чекає «світле майбутнє». Втім, як і на користувачів, головне - у нього вписатися.