UA / RU
Підтримати ZN.ua

ЛАСКАВО ПРОСИМО У БІЗНЕС!

Затяжна криза суднобудування, яке лише на десятому році незалежності України почало виявляти ознаки пожвавлення, спонукала миколаївські власті всерйоз зайнятися розвитком малого і середнього бізнесу...

Автор: Надія Гоцуєнко

Затяжна криза суднобудування, яке лише на десятому році незалежності України почало виявляти ознаки пожвавлення, спонукала миколаївські власті всерйоз зайнятися розвитком малого і середнього бізнесу. Якщо ще 1999 року на частку малих та середніх підприємств припадало 6% доходів міського бюджету, то 2000-го показник подвоївся, а 2001 року сягнув 18%. Позначилося те, що нарешті в місті взялися вирішувати проблеми підприємців-початівців не декларативно, а на ділі.

Левова частка приросту — від таких, здавалося б, не дуже значних видів діяльності, коли люди, створюючи власну справу, самі створюють собі робочі місця. Головний ефект дали заходи, покликані забезпечити велику прозорість у роботі місцевих чиновників із приватними підприємцями.

Чи знаєте ви, скільки потрібно було мати довідок та погоджень, щоб відкрити своє підприємство? Навіть за досить сприятливого режиму, що діє в Миколаєві вже кілька років, процес отримання дозволів на відкриття торгового кіоску, перукарні, майстерні побутового обслуговування забирав у середньому 270 днів. Ще наочніше ситуацію ілюструє грошова складова. Аналіз засвідчив, що для відкриття своєї справи бізнесмен-початківець повинен був витратити понад 2,5 тис. грн. Річ у тому, що численні відомства, з якими майбутні підприємці мають справу, наплодили навколо офіційних контор безліч госпрозрахункових підприємств, які спеціалізуються на наданні послуг майбутнім підприємцям.

Та більше, ніж грошові проблеми, бізнесменам-початківцям дошкуляли нервування. Адже треба було вже згаданих 200 з лишком днів не просто чекати дозволу, приміром, на будівництво, а й здійснювати виснажливі човникові рейси в кілька десятків контор, входити в контакт (найчастіше досить обтяжливий у фінансовому плані) з цілими загонами чиновників...

Наведення ладу в ланцюжку «влада — підприємництво» почалося з перегляду й упорядкування тарифів, які стягували госпрозрахункові організації. Представники влади і підприємців, з участю відомств, зібралися за «круглим столом» і проаналізували собівартість надаваних послуг та ціни, які бізнесменам доводиться за них платити. Відтак багатьом відомствам довелося вгамувати апетити.

Як справжній переворот у підприємницькому середовищі сприйняли недавнє нововведення в роботі місцевих органів влади з бізнесменами. Річ у тому, що вперше в Україні у Миколаєві відкрився незвичний офіс. Уявіть собі просторий хол, на робочих місцях сидять представники всіх потрібних підприємцю відомств та органів місцевого самоврядування. Навіть новачку ясно, хто де: ось пожежники, там — техінспектори, архітектори — всього представники 24 відомств та органів місцевого самоврядування. Це і є єдина комісія з видачі дозволів та погоджень представникам малого і середнього бізнесу.

Відвідувачам, яких, певна річ, приходить чимало, зорієнтуватися допомагає організаційний секретар комісії, до обов’язків якого входить регулювати потік відвідувачів, забезпечувати чітку роботу всієї служби.

Побувавши в цьому незвичному офісі та поспілкувавшись із його відвідувачами, ми наочно переконалися, наскільки простіше і швидше тепер приймаються рішення. Виявилося, що так званий «антиволокитний» офіс, як його вже встигли охрестити підприємці, щонайменше, втричі скоротив час, необхідний для різного роду погоджень при відкритті своєї справи. Та й у фінансуванні цього процесу відбулися рішучі зрушення. Витрати бізнесменів-початківців на відкриття свого бізнесу зменшилися більш ніж удвічі.

— Єдина дозвільна комісія народилася не на порожньому місці, — розповів кореспонденту «ДТ» організаційний секретар Євген Євтодьїєв. — У Миколаєві здавна працювала спеціальна комісія, що давала дозвіл на проведення або реконструкцію різних інженерних мереж у складному міському господарстві. Адже у великому місті, хоч би хто що будував, наосліп цього робити не можна — обов’язково напорешся на газові, водопровідні чи каналізаційні мережі. Але нова єдина комісія — це, звісно, щось інше. Вона, на відміну від своєї попередниці, бере на себе широкі й багатопланові завдання. Тут, без перебільшення, можна вирішити всі питання.

Показово, що презентація незвичного офісу відбулася вже тоді, коли він набув широкої популярності серед підприємців, багатьом дав путівку в життя. Високо оцінили співпрацю міської влади з підприємцями представники американського проекту «Бізпро», які надали миколаївським спеціалістам консультативну допомогу при втіленні цього проекту в життя. При створенні цього офісу враховано також досвід і західних країн, де побували представники Миколаєва. На думку керівників проекту, тепер область має найсучаснішу систему погоджень, необхідних для підприємницької діяльності.