UA / RU
Підтримати ZN.ua

Кишенькові «компи» поспішають освоїти вулиці

Темп зростання українського ринку кишенькових комп’ютерів становить 40—45% на рік і зберігається вже кілька років поспіль...

Автор: Герман Богапов

Темп зростання українського ринку кишенькових комп’ютерів становить 40—45% на рік і зберігається вже кілька років поспіль. Дедалі частіше можна зустріти людей, які користуються цими маленькими пристроями прямо на вулиці. Адже вони відіграють роль електронного секретаря, дають змогу працювати з документами, перевіряти електронну пошту, користуватися електронним перекладачем, диктофоном і робити ще масу інших корисних речей. Тому такі пристрої ще називають «персональними цифровими помічниками» — PDA (Personal Digital Assistant).

Зате український ринок КПК демонструє стабільне зростання. І очевидно, ще далекий від насичення. 2003 року було продано до 25 тис. пристроїв замість прогнозованих 18—20 тис. Наші співвітчизники лише починають масово купувати всіляку цифрову апаратуру, у тому числі й PDA. Ще одна причина зростання популярності — розширення асортименту пристроїв середнього класу й зниження цін на них.

Крім того, з минулого року почали виробляти кишенькові комп’ютери в Україні. Їхній випуск налагодила НВФ «Версія», і нині вже налічується шість моделей КПК цього виробника. А з осені цього року почнеться виробництво й першого українського комунікатора — пристрою, що об’єднує функції кишенькового комп’ютера та мобільного телефона.

В Україні сильні позиції компанії Hewlett-Packard, але вже можна пишатися тим, що в нас кожен десятий КПК — вітчизняного виробництва.

За словами Дмитра Короля, директора департаменту мобільних систем НПФ «Версія», місцеве розміщення виробництва дає низку переваг, від яких, у кінцевому рахунку, виграють споживачі. І насамперед відсутність транспортних і митних витрат на готову продукцію, витрат на утримання міжнародних офісів, дорогу рекламу. До того ж в Україні нижча вартість виробництва. А близькість до споживача забезпечує постійну наявність моделі на складі й високий рівень гарантійного та сервісного обслуговування. Покупцеві КПК вітчизняного виробництва обходиться на 20—25% дешевше від імпортного аналога.

Якщо розглядати цінову структуру українського ринку, то можна виділити чотири різні класи: нижній — вартістю до 200 дол. США (у нього входять базові КПК без мультимедійних можливостей, найчастіше на платформі Palm OS 4.x); середній — 200—330 дол. (у ньому представлено PDA з мультимедійними системами на базі Pocket PC/WM 2003 і Palm OS 5); вищий — 330—500 дол. (це пристрої з інтегрованими модулями бездротового зв’язку); топ-клас КПК вартістю вище 500 дол. Парадоксально, але, за даними Hot Line, найбільший попит (64% продажів всіх пристроїв) існує саме на кишенькові «компи» двох найдорожчих цінових класів. Експерти підтверджують, що користувачі воліють купувати нехай дорогі, але «круті» КПК, аніж вдовольнятися теж порівняно недешевими пристроями з мінімальним набором функцій.

Два типи КПК: хто кого?

КПК виробляють на двох платформах: Palm OS (іменовані також «надолонниками») і Pocket PC. Перша є розробкою компанії PalmOne і активно застосовується як у КПК цієї фірми, так і кишенькових «компах» виробництва Sony. Цю платформу характеризує її орієнтація на мультимедійність, нижча (ніж у конкурентної) ціна, більший час автономної роботи й... недостатня сумісність із Windows. У останній характеристиці криється секрет, чому здає позиції ця платформа. На відміну від Palm OS, остання версія Pocket PC називається також Windows Mobile 2003. Назва говорить сама за себе. Адже цей пристрій легко комутується з настільними ПК і ноутбуками. Платформа більше годиться для роботи з документами, електронною поштою, подорожей по Інтернету тощо.

Нині обидві платформи займають паритетні позиції на світовому ринку. За даними IDC, перше місце за кількістю проданих у 2003 р. PDA посіла Palm — 32,3% ринку, друге HP — 31,7, а третє — німецька фірма Medion — 7,9%.

За результатами минулого року частки пристроїв класів Pocket PC і Palm OS в Україні також були приблизно рівними. Відзначалося постійне зростання популярності Pocket PC, про що свідчить і орієнтація вітчизняного виробника.

Зате 2004 року розстановка сил різко змінилася. За даними Hot Line, у першому кварталі Pocket PC почала лідирувати вже з подвоєною перевагою. Місцеві оператори стверджують, що це результат у тому числі й відсутності реальної підтримки з боку виробників КПК на Palm OS. Так, Palm One не має представництва в Україні, а Sony взагалі офіційно не завозить КПК і ноутбуки в жодну з країн СНД. Водночас виробники Pocket PC (наприклад, HP і Asus) приділяють належну увагу просуванню своїх продуктів, а Toshiba підтримує дистриб’юторів.

Все можуть КПК...

Із самісінького початку КПК замислювався як бізнес-органайзер. Тому основними функціями є календар-органайзер, база контактної інформації та програми для роботи з офісними документами. З розвитком інтернет-технологій сюди додалися поштовий клієнт і интернет-броузер. Але кишеньковий «комп» дедалі більше став з’їжджати до мультимедійності та розважальності — оцифровування й відтворення звуку, а також програвання відео з мінімальним рівнем якості. Решту програмного забезпечення встановлюють додатково за смаком. Поступово сформувалася культура використання КПК. Так, популярним стало читати електронні книжки, оскільки навіть за невеликого розміру дисплея з нього можна читати неілюстрований текст. Таким чином, з’явилася можливість не витрачати гроші на паперові книжки й носити їх у портфелі, а періодично записувати нові електронні й читати з комфортом. На другому місці за популярністю — відтворення музики в форматі MP3, тобто використання КПК у ролі MP3-плеєра. Звісно ж, користувачі ще чимало грають у різні ігри, але важливою функцією все ж залишається підготовка документів. Причому на сучасному КПК можна набирати найрізноманітніші тексти: від коротких нотаток до статей, користуючись як віртуальною клавіатурою, так і системою розпізнавання почерку, а ще є додаткова розкладна клавіатура. Можна використовувати кишеньковий «комп» як диктофон, а за наявності вмонтованої камери — як цифровий фотоапарат. На відміну від усього переліченого, відео так і не стало ще прерогативою PDA, оскільки вимагає великих обсягів як дискового простору, так і пам’яті.

Кишенькові ПК майбутніх поколінь, мабуть, стануть більш придатними як для запису, так і перегляду відеофільмів. Зміни торкнуться обсягу пам’яті, тобто з’являться КПК із мініатюрними, але об’ємними жорсткими дисками. Збільшуватиметься час безперервної роботи від акумуляторів, а також розміри та розрізнення екрана. Існуючі моделі з екранами 640x480 поки залишаються занадто дорогими, але ситуація зміниться 2005 р., коли з’являться КПК з екранами на базі OLED. Продовжує підвищуватися також і тактова частота процесорів.

Навігація, бездротовість
і мобільність

Серед усіх користувачів, як корпоративних, так і приватних, дедалі більше затребуваними стають бездротові рішення. Просунуті користувачі хочуть мати постійний доступ до сервера електронної пошти, а це означає, що потрібне з’єднання з мобільним телефоном, який підтримує GPRS чи, на крайній випадок, просто «мобільний Інтернет» у стандарті GSM. Тому бажана наявність інфрачервоних портів, Bluetooth чи рознімання для флеш-карт, які дозволяють використовувати Bluetooth-адаптери. Такі адаптери стали сьогодні найпопулярнішим аксесуаром серед периферії для КПК. А ще слід очікувати найближчим часом появи пристроїв із розніманнями для SIM-карт — для прямого доступу в Інтернет через мережу оператора мобільного зв’язку.

Наявність Wi-Fi-адаптерів дозволяє легко отримувати бездротовий доступ в Інтернет у точках громадського доступу чи корпоративних бездротових мереж за стандарті IEEE 802.11b, зв’язуватися з Wi-Fi-пристроями, наприклад ноутбуками на базі технології Intel Centrino.

КПК з умонтованими GPS-модулями дозволяють орієнтуватися на місцевості з використанням електронних карт, і можуть застосовуватися як у бізнесі, так і в автомобілях — ролі альтернативи умонтованим GPS-системам.

Тому й посилилася боротьба КПК із смартфонами — просунутими мобільними апаратами, і слід очікувати або швидкої уніфікації пристроїв, або зникнення кишенькових «компів» як класу.

Так, особливо яскраво тенденція до переходу на смартфони проявилася в Європі. За даними Canalys, із 3,4 млн. мобільних апаратів, куплених протягом IV кварталу 2003 року в регіоні EMEA, 2,2 млн. припали на смартфони й лише 1,2 млн. — на персональні електронні секретарі. При цьому лідер сегмента смартфонів Nokia продала 1,7 млн. пристроїв, у той час як, посівши перше місце в EMEA за обсягом поставок PDA, Hewlett-Packard — усього лише 406 тис.