UA / RU
Підтримати ZN.ua

Інвестиції і бюрократія

Виявляється, є компанії, які бачать перспективу в нашій країні і ризикують вкладати кошти в економіку, не нарікаючи на кризу і війну. Вражають, наприклад, 500 млн дол. інвестицій компанії "Олсідз", передбачених проектом розвитку виробничих потужностей та інфраструктури в морському порту "Южний". На сьогодні вже реалізовано два етапи проекту.

Автор: Едуард Лавренчук

НАВІТЬ У НИНІШНІХ УМОВАХ ЧИНОВНИКИ ВІДШТОВХУЮТЬ ІНВЕСТОРІВ

Виявляється, є компанії, які бачать перспективу в нашій країні і ризикують вкладати кошти в економіку, не нарікаючи на кризу і війну. Вражають, наприклад, 500 млн дол. інвестицій компанії "Олсідз", передбачених проектом розвитку виробничих потужностей та інфраструктури в морському порту "Южний". На сьогодні вже реалізовано два етапи проекту. Інвестор готовий перейти до чергового етапу, який передбачає не тільки вдосконалення власного виробництва, а й інфраструктури порту. Однак замість очікуваного режиму найбільшого сприяння компанія на всіх рівнях наражається на глуху стіну чиновницької бюрократії, яка може не тільки сповільнити, а й зірвати грандіозний за масштабами інвестиційний проект.

Група компаній з іноземними інвестиціями "Олсідз" заслужила в Україні репутацію стабільного й високопрофесійного гравця на ринку сільгосппродукції і є одним з найбільших вітчизняних експортерів олії. Сьогодні вона також надає послуги з перевалки олій на новоспорудженому терміналі в найбільш глибоководному порту України "Южний".

Введення у 2013 р. в експлуатацію нового потужного олієналивного перевалочного термінала, обсягом одноразового зберігання 42 тис. т, завершило перший етап грандіозного й унікального за масштабами і застосовуваними технологіями проекту.

Сьогодні компанія будує в порту "Южний" сучасний олійноекстракційний завод, який стане найбільшим сучасним підприємством подібного типу в Україні та й, мабуть, у світі. Завод спроможний переробляти за добу до 4,8 тис. т соняшнику, 3,6 тис. т рапсу або 3 тис. т соєвих бобів. Перша виробнича лінія, яка становитиме половину вказаної потужності, розпочне свою роботу вже в середині липня.

У будівництві своїх виробничих потужностей "Олсідз" використовує передові технології, оптимальні з погляду виходу готової продукції, енерговитрат, рівня автоматизації та охорони довкілля. У результаті проведених тендерів постачальниками обладнання було обрано провідні світові компанії, такі як: Andreotti Impianti (Італія), Buhler (Швейцарія), Westfalia, Bosch, Harburg Freudenberger (Німеччина). Постачальником енергоощадного бойлерного обладнання, яке працює на лушпинні соняшнику, обрано бельгійську компанію Vyncke. Технічний аудит здійснює компанія Tebodin (Нідерланди).

Нестандартною інновацією компанії стало залучення до контролю якості на всіх етапах технологічного процесу незалежної голландської лабораторії NofaLab і сюрвеєрської компанії Dr. Bushmayer.

Одночасно з будівництвом виробничих технологічних ліній компанія "Олсідз" розширює свою припортову інфраструктуру, яка включає потужний термінал і розвинену залізничну мережу, а також планує побудувати власні глибоководні причали.

Саме такі інвестиції потрібні сьогодні нашій країні. Олійноекстракційний завод і термінал "Олсідз" стануть найпотужнішим комплексом України з надання послуг переробки, зберігання та перевалки трьох видів олійних культур. При цьому на потужностях компанії перероблятиметься вітчизняна сировина, а готова продукція експортуватиметься, забезпечуючи приплив валюти в країну. Важливо й те, що тільки за перші два етапи проекту вже створено понад 250 нових робочих місць. Подальший розвиток дасть змогу створити більш як 1 тис. нових робочих місць. Проте сьогодні проект опинився під загрозою зриву.

"Ми бачимо перспективу роботи в Україні. Віримо, що в нашій країні буде наведено порядок. Хочемо брати участь у побудові й розвитку держави. Але чиновники на місцях цьому явно не сприяють", - каже голова правління групи "Олсідз" В'ячеслав Петрище. Виявляється, після численних обіцянок і всіх необхідних погоджень Адміністрація морських портів України (АМПУ) уже два роки не видає компанії дозвільної документації на будівництво причалів, мотивуючи затримку різноманітними відмовками.

"Стратегічний розвиток компанії в майбутньому неможливий без власних причалів. План стратегічного розвитку "Южного" передбачає залучення інвесторів для будівництва й розширення порту та портової інфраструктури. Тому група "Олсідз" іще два роки тому внесла пропозицію щодо будівництва причалів, надіслала запит на включення компанії до списку інвесторів з розвитку порту "Южний" і склала техніко-економічне обґрунтування, яке було подано в АМПУ та Южненську філію АМПУ. Позитивних відповідей на наші листи й запити ми не отримали, - констатує В'ячеслав Петрище. - Наголошую, ми хочемо саме побудувати причали, тобто завести в країну серйозні інвестиції і створити в ній додаткові інфраструктурні можливості, робочі місця, додаткову конкуренцію і т.д. Але ми наштовхнулися на глуху бюрократичну стіну, яка просто не дає нам цього робити".

Серйозно загрожують успішній реалізації масштабного інвестиційного проекту і труднощі з відшкодуванням ПДВ. У квітні цього року "Олсідз" отримала статус, який дає їй право на автоматичне повернення ПДВ, оскільки вона відповідала всім законодавчо встановленим критеріям, і навіть отримала відшкодування на 4 млн грн. Але щось сталося в надрах бюрократичної машини, і без пояснення причин компанію було викреслено з цього списку.

При цьому заборгованість держави з ПДВ перед "Олсідз" у сумі 78 млн грн на сьогодні перевірена фіскальною службою. Підтверджено до відшкодування понад 73,5 млн грн. "Практично вже нема чого перевіряти, тим більше що основна частина боргів із ПДВ, які утворилися, - це прямий платіж у казначейство при постачанні в країну імпортного обладнання. Нам просто без пояснення причин не повертають грошей. При цьому іншим компаніям сектора ПДВ відшкодовують. А час спливає, і, зважаючи на девальвацію гривні, "Олсідз" уже втратила з вини чиновників 50-60% цього ПДВ. При цьому тривають дивні закулісні розмови й постійні пропозиції від посередників щодо повернення ПДВ, які натякають на "відкати". Практично відбувається саботаж, що іноді скидається на примушування до хабара. Ми категорично проти хабарів. Ми не можемо, та й не хочемо пояснювати це нашим інвесторам зі Швейцарії, Німеччини, Голландії. Ми прозора і чесна компанія", - категорично заявляє В.Петрище.

У ЗМІ сьогодні дедалі менше позитиву, особливо економічного. Завершення масштабного проекту, мабуть, є приємним винятком і могло би стати знаковою подією, яка вселяє оптимізм у наших громадян і потенційних інвесторів. Але з такою бюрократією ми не тільки не залучимо нових інвесторів, а й втратимо тих, що є. "Інвестор не дуже вірить гарним деклараціям про інвестклімат, він запитує в нинішніх інвесторів, як вони почуваються. І що їм відповідати?.." - запитує В'ячеслав Петрище.