UA / RU
Підтримати ZN.ua

Чорна п’ятниця без блекаутів: як уберегти свій бізнес від перевантажень і не втратити клієнтів

Автор: Данило Бєлов

«Чорна п’ятниця» — період, коли сфера e-commerce відчуває найбільший наплив клієнтів за весь рік. Тому стабільна робота є надважливою для маркетплейсів. Особливо в період пікових навантажень на інфраструктуру продавця через сезон найбільших покупок. За «чорною п’ятницею» йдуть різдвяні свята й випробування на міцність тривають. Адже через неналежне функціонування системи продавець ризикує втратити прибутки. Як зберегти клієнтів і запобігти збиткам?

Стрес e-commerce

2023 року «чорна п’ятниця» припадає на 24 листопада. Однак уже сьогодні українські ритейлери очікують збільшення кількості відвідувачів на онлайн-маркетплейсах, що цілком логічно в період знижок. Навіть попри воєнний стан «чорна п’ятниця» залишається стресовим періодом для інфраструктури e-commerce.

Наприклад, 2022 року «чорна п’ятниця» в Україні припала на блекаути, зумовлені ракетними атаками Росії на енергетичну інфраструктуру України. Це спричинило підвищений попит на павербанки, зарядні станції та генератори, а також поставило в ризиковане становище всю інфраструктуру інтернет-магазинів.

Читайте також: Велика Британія стала першою країною, де дозволили лікувати кров редагуванням генів

За даними Marketing Media Review (MMR), торішньої «чорної п’ятниці» українські онлайн-маркетплейси не отримали близько 25–30% виторгу. Однак ажіотаж у інтернет-магазинах все ж таки був і навантаження на інфраструктуру продавці відчули. Приміром, кількість клієнтів онлайн-магазину АЛЛО знизилась у «чорну п’ятницю» 2022-го на 15% проти відповідного періоду 2021 року. Проте кількість чеків у цьому магазині в п’ятницю, 25 листопада 2022 року, збільшилася на 109% порівняно з попереднім тижнем, а попит на павербанки зріс у 36 разів.

Тож неважко спрогнозувати, що цьогоріч у «чорну п’ятницю» на українські інтернет-магазини в будь-якому випадку чекатиме стрімке збільшення кількості пошукових запитів, клієнтів і, вочевидь, зростання трафіку на їхніх сайтах.

Великий наплив запитів навіть за умови стабільної роботи енергетичної інфраструктури загрожує ризиками для ритейлерів. Аби убезпечити свої мережеві майданчики, операторам ринку варто подумати про перестраховку. Йдеться не лише про забезпечення офісів зарядними станціями чи генераторами, а й про залучення додаткових обчислювальних потужностей.

Звісно, можна доставити в серверне відділення кілька системних блоків, що допоможуть нівелювати пікові навантаження. Однак далі виникає проблема доцільності обслуговування такої дорогої інфраструктури протягом усього року. Виходом із ситуації може стати залучення хмарних серверів.

Читайте також: Вчені виявили нові закономірності поведінки злочинців-рецидивістів

Підготовка інфраструктури

Найперше до чорної п’ятниці варто готуватися не лише маркетинговому відділу вашої компанії. Мережева інфраструктура також потребує планомірної поетапної підготовки. Необхідно провести стрес-тест сайту компанії для визначення пікової спроможності. Далі — прогнозування навантаження на обрану дату. В цьому питанні вам можуть знадобитися досвідчені спеціалісти, які нададуть необхідні консультації, перевірять спроможність мережі, програмного забезпечення та апаратного складника.

Також можна скористатися послугами сторонніх сервісів, що дають змогу перевірити стійкість вашого сайту. Наприклад, є безкоштовна версія сайту Alertra, на якому можна дізнатися показники швидкості завантаження ресурсу з різних локацій. Цей інструмент показує кількість опрацьованих запитів за одиницю часу, що стане в пригоді власникам інтернет-магазинів для порівняння значень стандартних і пікових навантажень.

Своєчасна підготовка інфраструктури до «чорної п’ятниці» полягає не лише в прогнозуванні та плануванні. Наплив клієнтів у піковий день чимось схожий за своїми наслідками на DDoS-атаку. До речі, недобросовісні конкуренти можуть також улаштувати на ваш сайт DDoS-атаку, яку легко замаскувати під ажіотаж. У такому разі ваша інфраструктура може впасти, а клієнт понесе гроші конкурентам. Але запобігти цьому допоможе підключення до хмарного сервісу. Зазвичай провайдери хмарних дата-центрів пропонують своїм клієнтам пакети захисту від DDoS-атак.

Читайте також: Створено зубну пасту для профілактики алергії на арахіс

Важливо провести певну підготовчу роботу самотужки. Власними силами можна зменшити можливі ризики й покращити стабільність роботи сайту.

Читайте також: Ніздрі людини працюють не «в унісон» – дослідження

Розширення потужностей

Найкращим варіантом є попередня підготовка до «чорної п’ятниці» з урахуванням маркетингового плану. Якщо ви плануєте знижки на весь тиждень, візьміть іще тиждень про запас на тестування та визначення необхідного обсягу. Також варто врахувати кілька днів після розпродажу для опрацювання фідбеку від клієнтів, що теж може навантажити мережу.

Найкраще — взяти тимчасовий тариф розширення потужностей своєї мережі на два тижні. За тиждень до ажіотажу готуєтесь і тестуєте, далі проходите пікові дні продажів і завершуєте підбиттям підсумків. Тим паче, що багато провайдерів, як-от UCloud, пропонують потужності з поденною оплатою. Це вигідніше, ніж купувати тариф на місяць чи рік.

І наостанок: пам’ятайте, що в період великих знижок клієнти більш схильні до імпульсивних покупок. Тривале очікування на сайті дає більше часу на зайві роздуми користувачам, які прийшли до вас швидко витратити гроші.