ЧОМУ КЕРІВНИЦТВО МТСБУ ЧИНИТЬ СПРОТИВ АУДИТУ
На тижні, що минає, гендиректор Моторного (транспортного) страхового бюро України Володимир Шевченко підбив підсумки перших ста днів роботи на новій посаді. За його даними, ситуація у сфері діяльності бюро цілком оптимістична. Однак експерти стверджують, що на ринку ОСАГО (автоцивілка) вона значно погіршилася. Причина - серйозні порушення в роботі не тільки попереднього, а й уже нинішнього керівництва МТСБУ. Усі спроби аудиторів і контролерів з'ясувати подробиці наражаються на жорсткий силовий та інформаційний опір.
Перевірка спотикання
Тема зловживань у МТСБУ звучить не перший рік. Нещодавно її порушив голова парламентського комітету фінансової політики та банківської діяльності Сергій Рибалка (Радикальна партія. -Ред.). Наприкінці минулого року він очолив Координаційну раду - орган, покликаний контролювати роботу бюро. На початку березня рада вирішила провести аудит діяльності цієї організації. Однак наразилася на протистояння з боку директора МТСБУ Володимира Шевченка.
Здавалося б, оскільки він обіймає цю посаду з листопада 2014 р., то формально не повинен боятися результатів перевірок, бо може списувати все на попередників. Та є одне "але": Шевченко тривалий час до цього очолював ревізійну комісію МТСБУ, а отже, достеменно знає реальну фінансову ситуацію в організації, а також розклад сил, які отримували вигоду від такого стану речей. Більше того, навіть три місяці роботи його на посаді гендиректора не такі безхмарні, як йому хотілося б. Відтак детальне вивчення роботи відомства мало би стати досить цікавим джерелом новин для ЗМІ, учасників ринку й автовласників.
"Торік МТСБУ вже проходила аудит Deloitte за 2012–2014 рр., у результаті якого виявили збитки від зловживань на 314 млн грн. Однак були підозри, що з новим керівництвом старі схеми нікуди не поділися. Більше того, за ними й далі стоять ті самі "куратори", що і за "злочинної влади". Тому ми вирішили ініціювати нову незалежну зовнішню перевірку. Але нам почали активно протидіяти. Це був додатковий сигнал, що справи в бюро йдуть поганенько", - розповідає С.Рибалка.
Що вдалося виявити відразу - то це очевидне завищення вартості низки послуг, які замовляють бюро. Приміром, за словами депутата, завищено ціни на юридичне обслуговування, а робота адвокатів оплачувалася погодинно незалежно від результатів розгляду справ. Крім того, були дива в штатному розписі - численні радники голови МТСБУ з досить високими зарплатами без зрозумілих посадових обов'язків.
Дивно, але на цьому перевірка застопорилася. Як стверджує Рибалка, після початку його роботи в Координаційній раді Шевченко понад півтора місяця не знаходив часу на зустріч, а доступ до інформації був закритий. Утім, побоювання з приводу масштабності зловживань з'явилися в іншому місці. На початку лютого очільник департаменту врегулювання МТСБУ Олексій Поліщук написав до парламентського комітету листа, де виклав низку претензій до роботи системи загалом і МТСБУ зокрема. "Він розписував низку схем, зловживань і злочинних недоглядів у роботі керівництва бюро. Наступного дня після цього звернення його звільнили з бюро. Це був іще один сигнал - там щось нечисто. Дійшло до того, що Володимир Шевченко зібрав співробітників бюро і заявив їм, мовляв, хто не з ним, нехай звільняється. Що значить "з ним"? Зрозуміло, обстановка в бюро напружена, люди налякані. Це ненормально", - каже Рибалка.
Регулятор із широко заплющеними очима
Основні претензії Поліщука зводяться до такого: ринок ОСАГО продовжує монополізуватися (на користь наближених до керівництва МТСБУ компаній), якість захисту прав застрахованих різко знижується. Крім того, є підозри в маніпуляціях із допуском на ринок компаній, у тому числі свідомо недобросовісних/неплатоспроможних. Зокрема, у листі згадуються компанії "Гарант-авто", "Україна", "Альфа-гарант".
На останній прес-конференції Шевченко виправдовувався, що йдеться про події, які відбулися ще до того, як він заступив на посаду. Однак, за словами Поліщука, останні чисті бланки полісів продовжували видавати в листопаді-грудні 2014 р. При цьому дирекція знала, що ці компанії навіть не збираються гасити збитки за ними.
Поліщук також стверджує, що за потурання керівництва МТСБУ низка компаній і далі працює на ринку автоцивілки незаконно. Вони просто не виконали норми закону про свій внесок до фонду захисту потерпілих (базовий гарантований внесок має становити не менше ніж 500 тис. євро).
Серед інших прикладів - недосконалий механізм забезпечення страховиків полісами ОСАГО. Чинний порядок передбачає залежність кількості бланків полісів, які може отримати страхова компанія, від загальної суми її внесків до централізованого страхового резервного фонду захисту потерпілих у ДТП із розрахунку приблизно 10 грн за один бланк. При цьому в середньому по ринку на один укладений договір припадає близько 130 грн страхового відшкодування. Це означає, що зобов'язання страховика, які він бере на себе, забезпечені його власними коштами менше ніж на 10%. "Така ситуація провокує страховика захопити будь-якими способами, зокрема й за допомогою демпінгу, якомога більшу частину ринку, отримати страхові платежі, вивести кошти з компанії, а за зобов'язаннями не платити. Далі компанію можна визнати банкрутом, і за її зобов'язаннями розраховуватиметься МТСБУ", - пояснює Поліщук.
Неспішний директор
За словами Сергія Рибалки, у процесі первинного розгляду члени ради почали доходити висновку, що гендиректор Бюро тижнями і навіть місяцями не виконує своїх обов'язків - не ухвалює вчасно важливих рішень. "Приміром, наприкінці минулого року гендиректор півтора місяця не підписував рахунків та актів виконаних робіт зі страховими комісарами, мало не паралізувавши їхню роботу", - каже голова фінансового комітету парламенту. Така поведінка Шевченка спричинила низку кризових ситуацій: на початку березня рахунки МТСБУ навіть було заблоковано, оскільки в бюро просто нікому було підписати платіжку за судовим рішенням у 9 позовах потерпілих у ДТП до МТСБУ на суму 261 тис. грн. Публічно відповідальність за такі проколи перекладається на підлеглих. Однак за фактом збитки можна сміливо вираховувати з немаленької зарплати самого директора.
Володимир Шевченко прокоментував це так: "У моїй роботі чимало часу займають консультації. І цих консультацій досить багато. …Я зараз не кажу про проблеми, які ми вирішуємо і які пов'язані з тим, що база даних у ДАІ вже не стикується з нашою… Є поточна внутрішня робота, якої досить багато і яку не вирішиш сидячи в кабінеті й приймаючи людей на особистому прийомі (що в принципі керівник, напевно, повинен робити в прийомні години). Решту часу керівник зобов'язаний присвячувати керуванню процесом", - сказав В.Шевченко.
Утім, за зовнішнім спокоєм директора МТСБУ насправді приховується серйозна тривога за своє майбутнє. Як тільки Координаційна рада ухвалила рішення про проведення аудиту, Шевченко, як стверджує Рибалка, зустрівся з більшістю членів ради і переманив частину з них на свій бік, але не всіх. Після цього пішли в хід заяви про фальсифікацію протоколу і про нелегітимність рішення щодо проведення незалежного аудиту (хоча насправді рішення ухвалювалося більшістю голосів), про нелегітимність самої Коордради.
Такі атаки Рибалка поки що відбиває. Але зі слів учасників ринку можна зробити висновок, що за Шевченком стоять великі гравці, які мають зв'язки в усіх значних політичних силах, яким нецікаво когось пускати у свій город. Чи вистачить у народного депутата Сергія Рибалки сил і досвіду протистояти їм? Не факт. Тим більше що до процесу вже мають намір долучитися й інші гравці…