UA / RU
Підтримати ZN.ua

Будівельники не настільки багаті, щоб купувати дешеві машини

Будівельний ринок України, який іще недавно переживав період буму, завмер в очікуванні якщо не закінчення кризи, то бодай стабілізації фінансової системи...

Автор: Володимир Коваленко

Будівельний ринок України, який іще недавно переживав період буму, завмер в очікуванні якщо не закінчення кризи, то бодай стабілізації фінансової системи. Проте будівельники не поспішають говорити про спад і сподіваються, що найближчим часом з’являться можливості продовжити розпочаті проекти. Адже Євро-2012, а також пов’язаних із ним численних будівельних планів держави поки що ніхто не скасовував. Очевидно, що в нових економічних реаліях удача буде на боці будівельних компаній, спроможних забезпечити безкомпромісну якість будівельних робіт, тобто тих, у чийому парку найсучасніша будівельна техніка. Про значення високих технологій у будівництві ми розмовляємо з керівником напряму вантажної техніки компанії «АвтоКапітал» (структурного підрозділу УкрАВТО і Генерального представництва Daimler AG в Україні) Вадимом Постриганем.

— Вадиме, самоскид Mercedes-Benz коштує більше, ніж його 600-й легковий побратим. Чому в умовах кризи будівельні компанії продовжують купувати таку дорогу техніку?

— Конкуренція на будівельному ринку посилює вимоги до якості будівельних робіт. На ринку залишаться тільки компанії, які можуть гарантувати швидку і якісну роботу на світовому рівні. Тому не дивно, що підрядчики переглядають свої старі підходи до формування парку будівельної техніки. Раніше основну роль у цьому відігравав ціновий чинник, у результаті чого масово експлуатувалася стара техніка, часто ще радянського виробництва. Сьогодні будівельники вважають за краще купувати надійну техніку, яка слугуватиме набагато довше, ніж її «демократичні» аналоги. А отже, буде більш рентабельною і матиме меншу вартість експлуатації.

Особливо яскраво ця тенденція виділяється на ринку самоскидів і бетонних міксерів, без яких не обходиться жоден більш-менш серйозний будівельний об’єкт. Як показує практика, з таким підходом інвестиції повертаються набагато швидше, і компанія, скоріш за все, опиниться серед лідерів ринку.

Ще одна важлива перевага якісної і дорогої будівельної техніки — висока вартість при перепродажу. Якщо «радянський» самоскид часто «убивається» за три роки активної експлуатації, то Mercedes-Benz і після п’яти років роботи на будівництві може бути проданий за чималі гроші. Що дає власникові змогу оновлювати парк техніки з порівняно невеликими витратами.

— Здається, в умовах, коли рентабельність будівельного бізнесу падає, будівельним компаніям усе одно доведеться думати про економію. Як постачальники техніки можуть піти їм у цьому назустріч?

— Є гарна приказка на тему: ми не настільки багаті, щоб купувати дешеві речі. Адже самоскид або міксер, за умов грамотної експлуатації і якісного сервісного обслуговування, купується на десяток років. До того ж ми не прагнемо продати споживачам максимально дорогі машини. Робота з покупцем у нашій компанії починається з того, що наші представники виїжджають на місце й уважно досліджують майданчики, на яких експлуатуватиметься техніка, а також умови, у яких це буде відбуватися. Наприклад, один покупець збирався купити самоскиди для роботи в гранітному кар’єрі в Київській області. І йому за всіма ознаками підходила лише найдорожча модель, із вісьмома ведучими колесами. Проте коли обстежили кар’єр, з’ясували: якщо трохи зменшити ухил з’їздів, то із цією роботою можуть упоратися і машини із чотирма ведучими колесами, які на 30—40 тис. євро дешевші. При закупівлі двох десятків машин економія йде вже на сотні тисяч. Реконструювати в’їзди і виїзди з кар’єра можна за набагато менші гроші. Покупець дуже цінує те, що ми допомагаємо йому заощаджувати.

— Будівельна техніка часто купується в кредит або в лізинг. Як вплинула фінансова криза на можливості покупців і продавців на цьому напрямі?

— Проблеми є. Банки фактично припинили кредитування, і будівельники від цього страждають. Але лізингові компанії не регулюються нормативами НБУ, а тому продовжують фінансувати покупців. Щоправда, останнім часом вони теж почали поводитися обережніше і дуже вибірково підходять до нових клієнтів. Проте, у зв’язку із кризою кредитування, ми прогнозуємо збільшення частки продажів у лізинг. У Європі до 90% продажів важкої будівельної техніки здійснюється в лізинг і лише 5% у кредит.

Крім того, Daimler, наш завод-виробник, поновив систему продажів за товарним кредитом. У результаті, за нашого сприяння, клієнт може купити техніку за прямим контрактом із заводом. Сплативши перший внесок і оформивши договори кредиту та застави купленої техніки. Багатьом покупцям, які мають доходи у валюті за кордоном, це вигідно, оскільки можна не продавати-купувати валюту в Україні для придбання техніки тут, а заплатити відразу в Німеччині. Крім того, самостійно розмитнюючи
автомобілі, можна повернути ПДВ.

— А як ваші справи із сервісом і гарантією в компанії «АвтоКапітал»?

— Гарантія на техніку Mercedes-Benz зазвичай дається на три роки або 250 тис. км пробігу. Вона поширюється на основні вузли — двигун, карданний вал, коробку передач, усю силову лінію.

Важливий момент для користувачів: самоскиди Mercedes-Benz допускають досить значне перевантаження. На будмайданчиках України, на відміну від Європи, електронні ваги для самоскидів майже не зустрічаються. Тому їх часто завантажують «на око», «із гіркою». Отож силові елементи кузова від початку розраховані на цю «гірку», тобто на те, що сипучого вантажу буде на три-чотири кубометри більше. А це 10—15 тонн.

Елементом філософії компанії Mercedes-Benz є комфорт для водія. Щоб він, відробляючи зміну, не падав потім з ніг від шуму і чаду. Кабіну обладнано кондиціонером, у якому встановлено більш щільні будівельні фільтри, розраховані на тривалий термін експлуатації в умовах дуже курного повітря. Природним устаткуванням для машин такого класу є електросклопідйомники, обігрів дзеркал, магнітола, інтелектуальний джойстик керування 16-східчастою коробкою передач. Загалом — майже все, що є в представницьких легкових автомобілях Mercedes-Benz.

Інший елемент філософії — максимальне збереження вартості автомобіля після інтенсивної роботи на бездоріжжі та будівельних майданчиках. З тим, щоб, як ми вже говорили, власник міг вигідно продати його навіть після кількох років експлуатації. Для цього на автомобілі встановлюються різноманітні види захисту дзеркал, скла, фар, бака, рухливі підніжки, додаткові поручні, ліхтарі і багато чого іншого.

Сучасний самоскид або бетонний міксер — значною мірою високотехнологічний продукт. Скажімо, метал кузова або барабана міксера підбирається таким чином, щоб він не вступав у реакцію із сипучим вантажем або рідким бетоном, щоб до нього нічого не липло, щоб текучість розчину була оптимальною. Навіть форма зварювальних швів розраховується так, щоб у барабані не залишалося бетону... Дослідження такої глибини можуть дозволити собі тільки компанії, які існують на ринку довго і мають власні інноваційні центри.

— І усе ж, чи прогнозується скорочення попиту на будівельну техніку Mercedes-Benz у зв’язку із «режимом очікування» на будівельному ринку?

— Звичайно, ринок чекає. Чекають, що держава розморозить платежі з бюджету за будівельні роботи, які проводяться за державними тендерами, — зокрема дорожнє будівництво. Очікують, що в держбюджеті-2009 будуть затверджені витрати на підготовку до Євро-2012, а це автобани, київська окружна, злітні смуги аеропортів. Очікують стабілізації політичної ситуації, а також що уряд — старий чи новий — поверне вексельну систему взаєморозрахунків із ПДВ, щоб компаніям не доводилося витрачати на це дефіцитні обігові кошти, а іноді — і кредитні.

Загалом, на наш погляд, ринок хоч і переживатиме падіння темпів зростання, це позначиться в першу чергу на невеликих компаніях, які купували дешеву техніку. Наші традиційні клієнти, навпаки, звертатимуть увагу на дорогу якісну техніку, яка становитиме основу їхнього капіталу.