UA / RU
Підтримати ZN.ua

АВТОВІЙНУ НЕ ЗАКІНЧЕНО ЖЕРТВИ ОЧІКУЮТЬСЯ ЛИШЕ З УКРАЇНСЬКОГО БОКУ

Президенти України та Росії понад місяць тому домовилися про закінчення «торговельної війни». Проте ввізне мито на російські авто діє...

Автор: Петро Ходовий

Президенти України та Росії понад місяць тому домовилися про закінчення «торговельної війни». Проте ввізне мито на російські авто діє. Утім, сплачувати спецмито в розмірі 800—1400 американських доларів з кожної машини вітчизняні імпортери не збираються. Вони практично перестали ввозити у країну російські «Лади». Але ціни все одно зросли. І, схоже, межі ще не сягнули.

Нагадаємо, з 31 липня 2002 року терміном на 6 місяців Україна запровадила спецмито в розмірі 31,7% на російські легкові автомобілі з об’ємом двигуна 1,0—1,5 л. У цю категорію потрапили ВАЗи, на які припадало більше половини ринку нових легкових автомобілів в Україні.

Відразу ж після появи інформації про запровадження спецмита ціни на ВАЗи стали стрімко зростати. Залежно від моделі, їх вартість наприкінці липня–серпня зросла на 400—1500 доларів. Для покупців, котрі заради нової машини готові були витратити 4000—6000, такий стрибок мав стати серйозним аргументом на користь «утримання» від покупки. Проте попит на ВАЗи, що подорожчали, істотно не знизився, хоча і продажі основних конкурентів російських машин також зросли.

Автомобілі з об’ємом двигуна понад 1,5 л («Нива», ІЖ-2717) не підпадають під дію спецмита, тож їх вартість не змінилася. Оминуло автомито й деякі моделі (ВАЗ-2104, -2107, -21093 та -21099) Луцького автозаводу. Але це не зашкодило і їм зрости в ціні — кон’юнктура посприяла. Найбільше подорожчали автомашини так званого «десятого» сімейства — найсучасніші та найдорожчі автомобілі з модельного ряду «АвтоВАЗу». Якщо на початку липня ВАЗ-2110 коштував близько 5600 дол., то на початку вересня — уже понад 7000. І фахівці запевняють: це не межа. У жовтні–листопаді ВАЗи можуть подорожчати ще більше.

Річ у тому, що «АвтоВАЗ» досі не виявляв особливої стурбованості з приводу можливої втрати українського ринку. Сьогодні найбільший російський автозавод і так працює на межі своїх потужностей і левову частку виготовлених автомобілів поставляє на російський ринок. Причому в Росії бракує ВАЗів для всіх бажаючих, тому на заводі будують додаткові потужності. А поки що підприємство стримує споживчий попит на «Лади» перманентним підвищенням цін на свою продукцію. Щомісяця відпускна ціна підвищується на кілька відсотків — за рік «набігає» подорожчання на 10—15%. Але російський ринок практично не реагує на такі коливання — попит однак зростає. Підвищення цін поки що не поширювалося на Україну — для імпортерів нашої країни діяли спеціальні відпускні ціни, а крім того, через інфляцію рубля коливання цін практично не відчувалося.

Після запровадження в Україні спецмита керівники «АвтоВАЗу» спочатку не робили жодних серйозних кроків для скасування цього податку (приміром, не звернулися по допомогу до свого уряду). ВАЗівці, напевно, вирішили: якщо українці купуватимуть менше їхніх автомобілів, то всі непродані із задоволенням придбають росіяни. Але вони прорахувалися. Попит на ВАЗи в Росії залишився на попередньому рівні. Більше того, передані на інші російські заводи ВАЗи застарілих моделей (ВАЗ-2106, -2105) стали конкурентами продукції головного підприємства в Тольятті. Тому в третьому кварталі 2002 року російський автовелетень зіштовхнувся із затоваренням складів. У зв’язку з цим «АвтоВАЗ» терміново переглянув плани поставок в Україну. Нині до кінця року в нашу країну надходитиме по 5000 автомобілів щомісяця, причому більшість їх — у вигляді машинокомплектів на нові автоскладальні заводи: до Кременчука й Херсона (раніше ВАЗи складав тільки Луцький автозавод, Херсонський працював лише кілька місяців). При цьому росіяни не забули трохи підвищити ціни на машинокомплекти. Не виключено, що після втрати чинності українським спецмитом (8 грудня 2002 року) російська сторона підвищить відпускні ціни й на готові машини. Адже, попри істотне подорожчання найпопулярніших моделей, продажі ВАЗів в Україні залишилися практично на попередньому рівні. У серпні, коли ВАЗи вже коштували значно дорожче, ніж у червні, кількість проданих автомобілів була практично такою ж самою, як у травні–червні. Тому росіяни можуть збільшити свої прибутки за рахунок України, при цьому анітрохи не побоюючись зниження обсягів поставок. А вітчизняним споживачам, схоже, доведеться забути про ВАЗи вартістю нижче 4000 дол. Спасибі миту — захистило...