Одна з українських торговельних мереж відмовилася продавати нові смартфони й телефони 3, зіславшись на те, що, крім високої ціни, вони нічим особливим похвалитися не можуть. З одного боку, не виключено, частка істини в цьому є, а з іншого - подивимося взагалі на принципи ціноутворення на ринку смартфонів.
Кінець і відродження Nokia
Колись найбільший у світі виробник телефонів Nokia за останні 5 років повністю втратив свої позиції і в 2016-му практично призупинив виробництво мобільних пристроїв.
Хоч із початку 2000-х по 2011-й компанія займала найбільшу частку на ринку мобільних телефонів. Але підоспів наступ Apple зі своїм iPhone та операційною системою iOS, пішов запуск операційної системи (ОС) Android від Google, яку стали використовувати інші гіганти індустрії. І все це на тлі невдач Nokia із впровадженням власних смартфонів на Symbian і MeeGo. У результаті, було прийнято рішення про співпрацю з Microsoft і активним виведенням на ринок смартфонів на Windows.
Спочатку смартфони на Windows випускали й інші компанії - HTC і Samsung. У цей період здавалося, що все складається відмінно. На світовому ринку смартфонів частка Windows зросла до 4%, а в деяких країнах - взагалі сягнула 10%. Поступово розширювався і магазин додатків, де з'являлися нові ігри та інші програми. Однак головною фішкою, природно, була більш проста синхронізація з офісними додатками, тими ж таки Word, PowerPoint, Excel, адже Microsoft є практично монополістом на ринку ОС та офісного програмного забезпечення для персональних комп'ютерів.
Однак на тлі наростання співпраці Microsoft із Nokia конкуренти перестали випускати Windows-фони, переключившись на більш популярний Android, а сторонні розробники не поспішали випускати версії програм для мобільного Windows.
У 2014-му в Microsoft було прийнято рішення повністю викупити мобільний підрозділ Nokia, на що пішло 7,1 млрд дол. І якщо доти смартфони випускалися під брендом Nokia, то потім, щоб урятувати ситуацію, вони вже називалися Microsoft Lumia, що означало похорон такого популярного в минулому бренду. Але споживач так і не прийняв Windows-смартфони, і їх частка стала стрімко скорочуватися, згорнувшись наприкінці 2015-го практично до нуля.
Звісно, для маленької Фінляндії бренд Nokia завжди був національною гордістю, тому він не міг просто так зникнути. У травні 2016 р. Microsoft продав бренд Nokia фінській компанії HMD Global і тайваньському виробнику Foxconn усього за... 350 млн дол., точніше, за цю суму було придбано ліцензію на випуск пристроїв терміном на 10 років. У результаті, за підрахунками експертів, експеримент із Nokia вилився Microsoft у загальні збитки на суму 8 млрд дол. Виробництво ж власних смартфонів було повністю згорнуте, а майже 2 тис. співробітників - звільнені.
До речі, переміщення або продаж популярних брендів уже давно стало реальністю на ринку мобільних пристроїв. Нагадаємо, що у 2011-му Google купила мобільний підрозділ Motorola за 12,5 млрд дол., а в 2014-му продала його вже китайській Lenovo за 2,9 млрд дол. (збитки становили майже 10 млрд дол.). І сьогодні Lenovo відмовилася від виробництва досить популярних смартфонів під власним брендом, а перейшла повністю на Motorola, що вважається більш привабливим для американського ринку. Ще раніше, у 2005-му, китайська TCL викупила всі акції в Alcatel і відтоді випускає смартфони під цим брендом. А в 2007-му голландський виробник електроніки Philips продав свій мобільний підрозділ китайській China Electronics Company (СЕС). Тому Alcatel і Philips давно стали абсолютно китайськими смартфонами.
"Алло" vs HMD Global
Нові власники бренду Nokia не стали зволікати з виведенням на ринок нових пристроїв. І вже в лютому ц.р. в Барселоні на Всесвітньому мобільному конгресі (MWC-2017) були представлені смартфони Nokia 3, Nokia 5 і Nokia 6, природно, на Android, а також оновлена версія колись популярного телефону Nokia 3310. Ось тільки заявлені ціни виявилися трохи кусючими, адже звичайний кнопковий телефон із маленьким (хай навіть кольоровим, проте не сенсорним) екраном пропонується продавати за 49 євро.
І ось зовсім недавно одна з найбільших українських мереж із продажу мобільних пристроїв, "Алло", відмовилася продавати нові телефони Nokia. Генеральний директор групи "Алло" Максим Раскін заявив, що в них завищені ціни й сумнівна функціональність.
"Ми проаналізували телефони, які HMD Global планує запропонувати українським клієнтам під торговою маркою Nokia, й вирішили, що не готові брати участь у цьому фарсі. "Алло" не пропонуватиме клієнтам продукти, потенціал яких викликає в нас величезні сумніви", - сказав М.Раскін.
Заодно в "Алло" вирішили влаштувати повний розпродаж усіх продуктів Nokia, які були виготовлені Microsoft. Метою цієї акції в компанії називають бажання максимально швидко вивести Nokia з асортименту "Алло", щоб не вводити в оману клієнтів, яким складно відрізнити товар Microsoft від товару HMD Global.
У відповідь в HMD Global висловили крайню заклопотаність таким демаршем.
"Ми здивовані реакцією одного з українських ритейлерів на результати ділових переговорів, - заявив у відповідь віце-президент HMD Global у Східній Європі Альберто Матроне. - В HMD Global ми бачимо потенціал і в самому ринку, і в партнерах, із якими працюємо. Роздрібні мережі та оператори в Україні й по всьому світу прийняли нас із натхненням, підтримкою та ентузіазмом. Нині ми спільно з сотнями партнерів готуємося до глобального старту продажів".
У HMD Global вважають якість нових смартфонів Nokia "високою". У компанії відзначають вдалий старт продажів Nokia 6 у Китаї й Тайвані, де смартфон надійшов у продаж із першого кварталу. В Україні нові пристрої під брендом Nokia надійдуть у продаж у другому кварталі
Однак слід зазначити, що з часу представлення телефонів минуло півтора місяця, і торговельна мережа заявила про небажання їх продавати тільки після переговорів, тому, схоже, керівники "Алло" не змогли домовитися з HMD Global про умови поставок.
Ціни. Високі й низькі
Виробники гаджетів, зокрема смартфонів і планшетів, намагаються яким-завгодно чином привабити клієнта завдяки потужній рекламі та яскравій оболонці своїх пристроїв, під яку підтягуються і внутрішні характеристики. При цьому на свої "ексклюзивні" моделі, які насправді такими не є, оскільки випускаються на масовий ринок, компанії накручують ціни в кілька разів.
Тим часом смартфони давно вже стали іміджевим товаром, як, наприклад, автомобілі, і в спілкуванні якось незручно "світити" скромним телефончиком із ліхтариком, а ось гратися з айфоном - те що треба.
Що стосується HMD Global, бачимо: компанія випускає саме такий "телефон з ліхтариком і слабкою камерою" за ціною повноцінного бюджетного смартфону, апелююючи до ностальгічних ноток із боку споживача. З іншого боку, багато хто вже втомився від навернених сенсорних смартфонів і хоче мати щось простіше, так би мовити - для дзвінків.
Експерти час від часу підраховують, скільки реально коштують найбільш популярні флагманські моделі, які продаються дорожче за 600 дол., а в Україні їх можна купити, попри стан економіки та курс долара, дорожче ще відсотків на 20-30.
Так, за підрахунками компанії IHS Markit, собівартість нового смартфона iPhone 7 з 32 ГБ пам'яті становить 220 дол. Ця цифра включає в себе вартість комплектуючих і складання. Свої думки щодо собівартості аналітики озвучили після повного розбирання iPhone 7 на окремі комплектуючі. Найдорожчим у смартфоні виявився не новий фірмовий процесор A10 Fusion (27 дол.), а дисплей -
43 дол. У США ж Apple продає iPhone 7 без підключення до мобільного оператора за 649 дол., а в Україні він коштує 22 тис. грн, тобто 815 дол.
Так, користуючись особливостями психології покупця, великі бренди заробляють, у тому числі, й на нові розробки. Тим часом маловідомі китайські компанії можуть продавати свої смартфони, зроблені на схожих комплектуючих, наприклад, удвічі дешевше, заощаджуючи на рекламі та заробітній платі. Великі китайські інтернет-магазини постійно влаштовують різні акції, скидаючи ціну на смартфони в 1,5-2 рази. Ціни навіть на 8-ядерні смартфони в Aliexpress й GearBest стартують від 100 дол., що набагато ближче до собівартості виробництва пристроїв. В Україні ж китайські смартфони схожого рівня стартують із позначки 3 тис. грн.
Якщо ж брати кнопкові телефони, то їх можна купити й за 300 грн. Але ж це не Nokia (сприймайте, швидше, як гротеск).