UA / RU
Підтримати ZN.ua

Тіньовий звіт: Із попередньої стратегії розвитку системи правосуддя Україні вдалось реалізувати лише один пункт

І хоча держава в рамках перемовин про вступ до ЄС повинна і далі впроваджувати низку реформ в правовій сфері, концепції чи плану такого поступу немає.

Із затвердженої указом президента Володимир Зеленського Стратегії розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства на 2021–2023 роки, на практиці вповні вдалось лише запустити роботу нових складів Вищої ради правосуддя та Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, йдеться у доповіді «Тіньовий звіт до Звіту Єврокомісії щодо України у 2023 році», підготовленому низкою громадських організацій.

Термін реалізації Стратегії завершився 31 грудня 2023 року і уже ясно, що  більшість положень не були виконані через низку внутрішніх і зовнішніх факторів.

До зовнішніх, логічно, належать пандемія COVID-19 та повномасштабне вторгнення Росії.

Внутрішні фактори, що вплинули на ситуацію, –  зупинка роботи органів суддівського врядування – ВРП та ВККС,  самоусунення створеної президентом Комісії з питань правової реформи від цієї ж реформи під приводом війни, а також відсутність політичної волі до реформ та іноді навіть відверте їх саботування.

Загалом, окрім відновлення роботи ВРП і ВККС, уже наприкінці 2023 року вдалось запустити конкурси на обрання судів першої та апеляційної інстанцій, Конституційного Суду України, Вищого антикорупційного суду і Служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя.

Натомість нової стратегії розвитку системи правосуддя в Україні на разі не затверджували, хоча схвалений урядом на початку року плану Ukraine Facility містить, серед іншого, низку важливих положень у частині судочинства. І хоча в Офісі президента заявляли про розробку концепції розвитку системи правосуддя на 2024–2026 роки, у публічному просторі її проєкт відсутній.

Читайте також: Вищу раду правосуддя може чекати новий колапс наступного року

Експерти зазначають, що попри очевидний прогрес у реформуванні судової влади у зв’язку з відновленням роботи ВРП та ВККС у 2023 році, залишається чимала кількість проблем як щодо реалізації стратегії реформування судової влади, так і втілення окремих елементів реформи.

Зокрема:

Аналітики рекомендують керівництву держави ухвалити стратегічний документ щодо розвитку судової влади на наступні п’ять років, в якому врахувати усі міжнародні зобов’язання, та затвердити чіткий план їх виконання. А також провести аналіз результатів уже проведеної судової реформи за попередні періоди для визначення її ефективності.

Як зазначала експертка з судової реформи Лабораторії законодавчих ініціатив Каріна Асланян у матеріалі «Перемовини про вступ до ЄС: правосуддя та права людини», питання верховенства права, основоположних прав та свобод, а також юстиції у переговорному процесі скринінгу українського законодавства на відповідність правовим нормам Європейського Союзу будуть головними впродовж всього процесу переговорів до вступу України в ЄС, і жоден переговорний розділ ЄС не буде закритий, допоки не буде  виконано контрольних показників у межах цих розділів.

Читайте також: Рада продовжила повноваження Громадської ради міжнародних експертів

ZN.UA у рамках спільного проєкту з Лабораторією законодавчих ініціатив публікує серію новин з «Тіньового звіту», створеного коаліцією громадських організацій – Лабораторія законодавчих ініціатив, Transparency International Ukraine, Центр прав людини ZMINA, Адвокат майбутнього та Асоціація правників України – у якому наведені результати аналізу поточного стану справ, досягнутого Україною прогресу або наявних проблем у сферах верховенства права, боротьби з корупцією та захисту основоположних прав і свобод людини.

Розділ «Верховенство права» підготували спільно Лабораторія законодавчих ініціатив, ГО «Адвокат майбутнього» та Асоціація правників України.

Керівник сектору верховенства права та боротьби з корупцією Представництва ЄС в Україні Манфредас Ліманта під час презентації «Тіньового звіту» зазначив, що в ЄС його використовуватимуть для скринінгового звіту та під час формування дорожньої карти реформ у сфері верховенства права України.