UA / RU
Підтримати ZN.ua

Кейс 5655: саморегулівним організаціям не вистачає законодавчих інструментів для захисту своїх прав – НСАУ

Законопроект №5655 про містобудівну реформу показав, наскільки масштабним може бути тиск держави на опонентів від громадськості та професійних спільнот, включно із задіянням силовиків

Сьогодні, 25 вересня, в інформаційному агентстві «Інтерфакс» відбулася прес-конференція лідерів Національної спілки архітекторів України (НСАУ), яка продовжує опонувати владі з приводу законопроекту 5655, який дев'ять місяців лежить на підписі у президента. На тлі боротьби громадського сектору, що розгорнулася, і будівельного лобі, інтереси яких захищає «реформа», влада використовує всі методи тиску. У тому числі й силові.

Нагадаємо, що Національна спілка архітекторів України як  саморегулівна організація реалізує делеговані повноваження. Мова про сертифікацію архітекторів, підвищення кваліфікації, а також ведення професійного реєстру. Ще навесні 2022 року Мінрегіон офіційно продовжив гільдіям делеговані повноваження у галузі проектування, але не продовжив їх НСАУ. Однак, оскільки Союз реалізовував ці повноваження останні десять років (НСАУ та його Архітектурна палата об'єднують понад 5 180 архітекторів та мають столітню історію), і за процедурою немає жодного заборонного документа, НСАУ продовжив свою роботу.

В результаті — кримінальні справи, відкриті СБУ, включно зі звинуваченнями голови НСАУ у втручанні в електронну систему. Плюс — міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури повністю заблокувало роботу НСАУ та централізувало функції видачі сертифікатів архітекторам. Крім постійної публічної комунікації, яку ведуть опоненти 5655, за повного ігнорування їхньої позиції профільним міністерством, архітектори, відповідаючи на запитання ZN.UA про те, як ще можна впливати на владу в подібних ситуаціях повної її глухоти, нагадали про необхідність ухвалення закону про саморегулівні організації.

Читайте також: Марафон «Україна проти 5655»: «Капітал знову купив владу, яка має бути арбітром між ним та соціумом»

«Коли в державі активно запускалися процеси асоціації з ЄС, кабмін у 2018 році ухвалив постанову Про затвердження Концепції реформування інституту саморегулювання в Україні, а парламент за допомогою міжнародних партнерів готував відповідний законопроект, — уточнив президент НСАУ Олександр Чижевський. — Про цей законопроект точно знає чинний голова профільного парламентського комітету Олена Шуляк, оскільки Офіс Ефективного Регулювання (BRDO), який вона представляла, брав участь у розробці законопроекту».

За словами Чижевського, НСАУ брав участь у розробці законопроекту, який би встановив чіткі правила взаємодії влади та саморегулівних організацій.

«Цей законопроект — базовий і на його основі можна дати життя великій кількості професійних спільнот, які реально впливали б на ситуацію у своїх галузях. Включно із законодавством. У нас давно не планова економіка, і ніхто вже не будує соціалізм. Тому роль центральних виконавчих органів влади має бути регулюючою, а не командною, чого зараз намагається добитися чинне профільне міністерство. Тим більше, на користь будівельного лобі. Якщо, звичайно, ми збираємось вступати до Європейського Союзу», – вважає Чижевський.

Читайте також: Як скандальний законопроєкт №5655 став маркером доброчесності Новікова

Яким НСАУ бачить вихід із ситуації? Що взагалі робити з глухотою влади, окрім як надавати проблемі максимальної публічності? Чи були зустрічні позови до влади від НСАУ?

«Війна проти архітекторів, яку розпочало профільне міністерство, знищує і Союз, і принципи самоврядування у співтоваристві, і архітекторів, а потім і права суспільства та громадян, – заявила глава Архітектурної палати НСАУ Анна Кирій. — Тиск, кримінальні провадження, судові провадження — все це почалося тому, що НСАУ активно боролася проти підходів, закладених у законопроекті 5655. НСАУ подав до суду на Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури, попросивши суд визначити, хто є суб'єктом повноважень щодо сертифікації архітекторів. Вже було одне установче засідання, але не думаю, що процес буде швидким. Однак рішення все одно буде».

На думку Кирій, боротьба громадської та професійної спільноти з державною машиною позначила низку серйозних проблем.

«Це чудово, що нам допомагають громадські, саморегулівні організації (Асоціація міст України — ZN.UA) та медіа, а петиція президентові проти 5655 за три дні набрала понад 40 тисяч голосів. Однак у цивілізованій державі все має працювати інакше. Громадська та професійна енергія має бути правильно каналізована та взаємодіяти з державними інституціями, щоб виробляти найкращі рішення. У тому числі в галузі містобудування та архітектури», – сказала Кирій.

Читайте також: Громадські організації звернулись до Європарламенту щодо листа Стефанчука зі згадкою законопроєкту 5655

Як ми вже писали, норми, закладені у законопроекті 5655, створять ризики у процесах відновлення України, чого наша країна не може собі дозволити. Знищення незалежної професійної самоврядної організації на помсту за позицію по 5655 віддаляє Україну все далі від справедливого відновлення та розвитку міст. Детальніше про ризики підписання законопроекту пише редактор відділу політики ZN.UA Інна Ведернікова у статті «Міна №5655. Який сценарій післявоєнного відновлення лобісти закону заклали президентові на підпис?»