UA / RU
Підтримати ZN.ua

Голова НАЗК Новіков неочікувано дав сигнал про те, що прем’єр Шмигаль систематично порушує антикорупційне законодавство

До чого тут президент і постанова-клон 5655?

ZN.UA дізналося подробиці щодо припису НАЗК прем'єр-міністру Денису Шмигалю та про те, чому у списку 131 постанови, які уряд не направив для антикорекспертизи до НАЗК, немає антиконституційної постанови-клона скандального законопроєкту 5655 про містобудівну реформу.

Як відомо, вчора НАЗК проінформувало громадськість про винесення прем’єр-міністру України Денису Шмигалю припису про усунення порушення вимог Закону України «Про запобігання корупції», а саме – ухвалення у 2023 році 131 постанови без проведення експертизи Агентством.

НАЗК проводить антикорупційну експертизу (АКЕ) проєктів постанов уряду. Тобто Кабмін, перш ніж голосувати, має надсилати проєкти постанов до НАЗК. Що він робить далеко не у всіх випадках, що підтверджує припис Новікова прем'єр-міністру. Проєкти постанов не мають номерів (їх присвоюють документам вже після підпису прем`єра), тому НАЗК, по суті, отримує інформацію заднім числом уже після того, як Кабмін ухвалює постанови. Іноді публікуючи документи на сайті навіть через кілька місяців.

Перелік зі 131 постанови, які не пройшли експертизу:

Проблема існує давно і голова НАЗК Олександр Новіков про неї був добре обізнаний. Чому подання прем'єру виникло за кілька днів до припинення повноважень Новікова – питання. Хоча, це може бути й реакція на ситуацію зі скандальним законопроєктом 5655, норми якого Кабмін намагався протягнути через постанову-клон ще 12 грудня.

«Проєкт зазначеної постанови повинен до 13 січня пройти громадське обговорення, погодження з відповідними ЦОВВ (центральними органами виконавчої влади – ред.), а потім потрапити до нас на визначення необхідності проведення АКЕ (відповідно до Регламенту КМУ)», – прокоментували ZN.UA у прес-службі НАЗК.

Але за нашою інформацією у Новікова на столі ще з грудня – листи від профільних асоціацій, зокрема від Національної спілки архітекторів України (НСАУ) та Архітектурної палати НСАУ, з проханням провести антикорупційну експертизу антиконституційного проєкту постанови, яку все-ще планують голосувати на Кабміні.

Листи до НАЗК від НСАУ та Архитектурної палати НСАУ з проханням провести антикорупційну експертизу постанови-клону законопроєкта 5655:

«Теоретично, по закону, ми можемо проводити експертизу по сигналу від громадськості, але проєкт, розміщений на сайті Мінвідновлення, не погоджений із усіма ЦОВВ. Тобто, фактично це буде експертиза редакції, яка може бути і, скоріш за все, буде змінена після погодження з усіма. Наша позиція – діяти відповідно до Регламенту», – прокоментували у НАЗК.

То чи буде діяти по регламенту пан Шмигаль? Чи вже проголосована постанова поповнить список тих, які не пройшли антикорекспертизу НАЗК?

Нагадаємо, що постанову-клон скандального законопроєкту 5655 про містобудівну реформу прем'єр-міністр хотів внести з голосу й ухвалити 12 грудня. Однак після витоку інформації прем'єр відмовився від форсування подій, проте не від самої ідеї Міністерства відновлення на чолі з віцепрем'єром Олександром Кубраковим та авторки законопроєкту – голови партії «Слуга народу» Олени Шуляк. До 13 січня тривають громадські обговорення антиконституційного документа, який апріорі не може бути внесений на розгляд уряду та проголосований.

Читайте також: У ВРУ закликали відмовитися від маніпулятивного обговорення постанови-клона законопроєкту 5655

Нагадаємо, на підсумковій прес-конференції президент Володимир Зеленський відмовився коментувати запитання ZN.UA про розгляд Кабміном постанови-клону 5655, що був прийнятий на користь забудовників і який лобіюють голова партії «Слуга народу» Шуляк і віцепрем'єр-міністр Кубраков.

Журналістка ZN.UA Інна Ведернікова зауважила, що це питання пов’язане з наданням Україні 50 мільярдів фінансування від Європейського Союзу, оскільки Єврокомісія два рази наполегливо рекомендувала Зеленському не підписувати законопроєкт №5655. У відповідь на це глава держави закликав «не жити балачками» і додав, що до цього питання можна було б повернутися в разі підписання містобудівної реформи. Також, за його словами, західні партнери нібито не просили його особисто утриматися від підписання 5655.

Раніше голова НАЗК Новіков продемонстрував конформістську позицію з лобістами 5655 і не виступив з офіційною заявою перед голосуванням законопроєкту в залі та не зазначив, що автори не врахували всі зауваження після антикорупційної експертизи законопроекту НАЗК. Про це детально розписав Георгій Могильний у статті «Що потрібно знати президентові, перш ніж підписувати законопроєкт №5655» на ZN.UA.