UA / RU
Підтримати ZN.ua

Експерти ЛЗІ проаналізували законопроєкт Зеленського щодо САП і НАБУ

Аналітики вказали, що цей проєкт закону є компромісом щодо збереження процесуальної незалежності САП. 

Експерти Лабораторії законодавчих ініціатив мали можливість ознайомитися із президентським законопроєктом №13533 "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України і деяких законодавчих актів України щодо посилення повноважень Національного антикорупційного бюро України та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури" ще до того, як він з'явився на сайті Верховної Ради України та проаналізувати його зміст та наслідки. 

Вчора Зеленський заявив, що запропонує парламенту проєкт закону,  "який забезпечить силу системі правопорядку", а вже сьогодні він вказав, що "новий законопроєкт гарантуватиме реальне зміцнення системи правопорядку, незалежність антикорупційних органів та надійний захист системи правопорядку від будь-якого втручання чи  впливу Росії вже був погоджений".

Читайте також: Єрмак організував операцію з позбавлення НАБУ та САП незалежності — Железняк

 Законопроєкт передбачає впровадження механізму перевірок на поліграфі працівників НАБУ та САП, про що писало ZN.UA, які мають доступ до державної таємниці (підрозділами внутрішнього контролю НАБУ та САП за методологією Служби безпеки України) та перевірки впродовж шести місяців детективів НАБУ та прокурорів САП, які мають доступ до державної таємниці, що здійснюватиме СБУ.

"Проєкт Закону скасовує всі процесуальні обмеження для  Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, внесені Законом № 4555-ІХ ", - йдеться в повідомленні ЛЗІ.

Експерти звертають увагу на те, що процесуальні обмеження накладалися не лише на Спеціалізовану антикорупційну прокуратуру, але й на всіх прокурорів. При цьому й далі буде зберігатися механізм "витребування" матеріалів з метою перевірки самим генпрокурором або прокурорами – крім проваджень Національного антикорупційного бюро України.

Читайте також: Між двома законами про НАБУ та САП створюється щілина, в яку можуть втекти топ-корупціонери — юрист

У ЛЗІ наголосили, що логіка запровадження стандартів Європейського Союзу була зовсім протилежною: розширити процесуальну незалежність прокурора, а не повернутися до старих наглядових проваджень прокуратури.

Цей законопроєкт також передбачає скасування обмеження керівника САП щодо керування прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

"Підстави для проведення невідкладних обшуків (без ухвали слідчого судді) повертаються у первинну редакцію", - вказують експерти.

У ЛЗІ також повідомляють, що законопроєкт зберігає зміни до статті 651 Кримінально-процесуального кодексу України щодо можливості зміни місця проведення досудового розслідування кримінальних правопорушень в умовах воєнного стану за клопотанням потерпілого, який є близьким родичем чи членом сім’ї особи, яка зникла безвісти за особливих обставин. Місце проведення досудового розслідування зміняться на місце проживання потерпілого, який є близьким родичем зниклого безвісти. 

 "Можливість добору в прокуратуру прокурорів поза процедурою конкурсу, а також звільнення внаслідок виведення «поза штат» у звʼязку з реорганізацією, ліквідацією органу прокуратури зберігається", - вказують у ЛЗІ.

Аналітики Лабораторії законодавчих ініціатив наголошують, що запропоновані президентом "компромісні зміни" в новому законопроєкті  стосуються так званого "очищення" НАБУ від впливу спецслужб РФ. Фахівці вказують, що належних доказів чи достатньої публічної комунікації, що вплив російських спецслужб є поширеною проблемою у НАБУ, з боку Служби безпеки України не було здійснено.

"Такі перевірки можуть бути тиском на НАБУ та САП, а також підставою для отримання СБУ доступу до матеріалів негласних слідчих розшукових дій у провадженнях НАБУ та САП", - звертають увагу експерти. 

Аналітики також пишуть про те, що через постійні перевірки працівників НАБУ на поліграфі, Національне антикорупційне бюро України може стати "узалежненим" від Служби безпеки України. У ЛЗІ наголошують, що це підриває незалежність САП та НАБУ як інституцій, яка створювалася впродовж 10 років. 

Окрім цього, в ЛЗІ зазначають, що працівникам НАБУ на час дії воєнного стану забороняється виїзд за кордон, окрім службових відряджень і що уряд та НАБУ впродовж місяця з дня набрання чиності цього закону мають внести вищевказані зміни до нормативно-правових актів. Фахівці вбачають ризик того, що процедура погодження службових відряджень може містити також бюрократичні обмеження, які можуть стати підставою для зловживань. 

Експерти ЛЗІ після аналізу проєкту закону №13533 дійшли висновку, що він є компромісом щодо збереження процесуальної незалежності усіх прокурорів та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, який передбачає скасування всіх обмежень процесуальної незалежності САП, однак через впровадження постійних перевірок на поліграфі працівників САП та НАБУ з боку СБУ та за її методологією, законопроєкт посягає на інституційну самостійність антикорупційних органів. Аналітики зазначають, що законопроєкт не скасовує негативні положення щодо кадрів у прокуратурі, оскільки всупереч європейським стандартам до прокуратури можна буде продовжувати добирати прокурорів поза конкурсом, а також звільняти їх у разі реорганізації чи ліквідації органу прокуратури.

Нагадаємо, 22 липня Верховна Рада проголосувала за законопроєкт №12414 про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу, яким по суті ліквідувала незалежність Спеціалізованої антикорупційної прокуратури та Національного антикорупційного бюро України. За нього проголосували 263 депутати. У низці українських міст, зокрема й Києві, спалахнули масові протести проти закону про НАБУ та САП. 

Чому саме тепер Банкова злетіла з котушок? У чому силовики Зеленського звинуватили НАБУ й САП, щоб прикрити політичну операцію ліквідації незалежності антикорблоку? Відповіді на ці питання шукайте у статті Інни Ведернікової "Облава на НАБУ й САП. Президент Зеленський за крок до авторитаризму".