У новітньому багатофункціональному винищувачі-бомбардувальнику F-35 Lightning II, який крім США є тільки у Туреччини та Ізраїлю, після деякого терміну експлуатації виявили несподівану і досить серйозну уразливість - при заправці у польових умовах винищувачі потребують додаткового захисту від попадання блискавок, повідомляє The War Zone.
Блискавка для літака вкрай небезпечна - вона може як вивести з ладу частину літакових систем, так і взагалі привести до падіння літака. Зокрема, через блискавку на F-35 з ладу може вийти система ALIS, що відповідає за моніторинг стану всіх вузлів, агрегатів і електронного обладнання винищувача і формування рекомендацій з ремонту та обслуговування літака.
Планер сучасних літаків виконаний з металу, а їх корпус являє собою свого роду клітину Фарадея - тому для них блискавки не є проблемами. Більш того, деякі літаки додатково оснащуються електростатичними розрядниками, основним завданням яких є зняття статичної електрики з планера в польоті і скидання його в атмосферу. При влучанні блискавки вони додатково допомагають заряду стікати з планера.
Планер ж винищувача F-35 у значній мірі виконаний з композиційних матеріалів, властивості яких недостатньо для забезпечення пасивного захисту від блискавок, а розрядниками винищувачі не обладнали. З цієї причини на початку серпня поточного року Морська піхота США замовила партію з 14 блискавковідводів, які будуть встановлюватися на польових аеродромах недалеко від винищувачів F-35B з вертикальним злетом і посадкою. Ці переносні громовідводи, що позначаються як PLP-38-MOD, можуть встояти при швидкості вітру до 54 метрів в секунду без необхідності додаткової фіксації.
Фахівці, що проводили перевірку літаків, виявили, що через електромагнітне поле, що виникає на момент удару блискавки, може неправильно працювати або виходити з ладу бортове радіоелектронне обладнання літаків.
Крім того, влучення блискавки могло призвести до загоряння пального в паливних баках. Це могло відбуватися через невірну роботу бортової системи генерації інертних газів, що відповідає за наповнення вивільнюваних обсягів паливних баків інертними газами і підтримання в них низького рівня кисню. У грозонебезпечних зонах з постійно мінливим атмосферним тиском система давала збої.
Втім, за даними американської компанії Lockheed Martin, частину цих проблем вже вирішено. Над іншими проблемами ведеться робота.
Нагадаємо, у червні 2015 року Пентагон вперше продемонстрував стрільбу бойовими снарядами з 25-міліметрової гармати винищувача F-35. Скорострільність гармати GAU-22/A, захованої у крилі винищувача п'ятого покоління, становить 55 пострілів на секунду. З урахуванням того, що запас снарядів на борту F-35 становить всього 220 одиниць, весь боєкомплект може бути витрачений за чотири секунди.
Раніше заступник міністра оборони США з оборонних закупівель Френк Кендалл сказав, що винищувач-бомбардувальник п'ятого покоління F-35 буде прийнятий на озброєння з вісьмома помилками у програмному забезпеченні.