UA / RU
Підтримати ZN.ua

Венеціанська комісія розкритикувала російський закон про "іноземних агентів"

І рекомендувала владі РФ чітко визначити поняття "іноагента"

Останні поправки до російського законодавства про "іноземних агентів" чітко спрямовані в бік розширення кола юридичних і фізичних осіб, які кваліфікуються як "іноземні агенти", а також розширення обов'язків і обмежень для цих юридичних і фізичних осіб, впевнені експерти Венеціанської комісії Ради Європи.

Останні поправки також значно підвищують санкції (адміністративні та кримінальні) за недотримання цих правил, говориться в висновках Венеціанки щодо поправок до російського законодавства.

"Водночас в них, як правило, використовується розпливчаста і надмірно широка термінологія. У неї немає розумного зв'язку з цілями, які нібито переслідуються. В результаті вони становлять собою серйозні порушення основних прав людини, включаючи свободу об'єднань і вираження думок, право на недоторканність приватного життя, право на участь в громадських справах, а також заборона на дискримінацію", - підкреслюється у висновках.

Венеціанська комісія особливо стурбована сукупним впливом останніх поправок на юридичні та фізичні особи, засоби масової інформації та громадянське суспільство в цілому.

Комісія попереджає про значний охолоджувальний ефект, як останні реформи, ймовірно, вплинуть на вільне здійснення цивільних і політичних прав, які є життєво важливими для ефективної демократії.

док3 by Юлія Москаленко on Scribd

Сукупний ефект цих поправок, продовжує Венеціанка, дозволяє владі Росії значно контролювати діяльністю та існування асоціацій, а також участь окремих осіб у цивільному житті.

Венеціанська комісія рекомендує російській владі відмовитися від спеціального режиму реєстрації, звітності та вимог публічного розкриття інформації для асоціацій, ЗМІ та осіб, які отримують "іноземну підтримку", включаючи відповідні адміністративні та кримінальні санкції.

Як альтернативу Венеціанська комісія закликає російську владу ретельно переглянути не тільки останні поправки, але і все законодавство про "іноземних агентів" шляхом значного звуження юридичного визначення "іноземного агента" для досягнення заявленої прозорості.

Як мінімум, слід відмовитися від стигматизуючого і такого, що вводить в оману, ярлика "іноземний агент" на користь більш нейтрального і точного позначення, рекомендують в Брюсселі. Це нове позначення не повинно використовуватися як критерій для заборони особам вступати на державну службу.

Аналогічним чином, некомерційним організаціям та засобам масової інформації також не слід забороняти брати участь у передвиборчій діяльності.

"Кримінальні санкції, включаючи, зокрема, примусові роботи та позбавлення волі, не повинні застосовуватися до порушників вимог реєстрації, звітності та публічного розкриття інформації для "іноземних агентів", навіть при вузькому визначенні цього поняття. Крім того, покарання у вигляді ліквідації некомерційних організацій повинно застосовуватися тільки в крайніх випадках порушень, які загрожують демократії", - підкреслюється у висновках Венеціанської комісії.

Читайте також: Путін вчиться репресіям у лідера Китаю – Washington Post

Висновок було підготовлено Венеціанською комісією на запит Комісії з юридичних питань та прав людини Парламентської асамблеї Ради Європи. В його основу лягли, зокрема, результати онлайн-зустрічей, проведених в травні 2021 року зі представниками Ради Федерації, Державної Думи, Генеральної прокуратури, Уповноваженого з прав людини в РФ, Міністерства юстиції, Федеральної служби з нагляду у сфері зв'язку, інформаційних технологій і масових комунікацій (Роскомнадзор), а також з представниками громадянського суспільства.

Це другий висновок, підготовлений Венеціанською комісією щодо російського законодавства про «іноземних агентів». У першому висновку, ухваленому в червні 2014 року, Венеціанська комісія вже висловлювала свої критичні зауваження щодо Закону про іноземних агентів 2012 року: вона рекомендувала відмовитися від цього стигматизуючого терміна і підкреслила, що законна мета забезпечення прозорості некомерційних організацій, які отримують фінансування з-за кордону, не може виправдовувати заходи, які перешкоджають роботі організацій, що здійснюють діяльність в області прав людини, демократії та верховенства права.