Термінали Starlink компанії Ілона Маска SpaceX нелегально продають по всьому світу. Як йдеться у розслідуванні Bloomberg, спосіб їх контрабанди і сама доступність Starlink на чорному ринку свідчить про те, що зловживання системною глобальною проблемою, що ставить під сумнів контроль компанії над системою.
Так, термінали широко використовують у Ємені, в тому числі хуситами, які купують термінали для ділового і особистого спілкування, аби відмовитися від повільного, часто підданого цензурі інтернету, який зараз є доступним у країні.
У Судані, за словами західних дипломатів, солдати воєнізованих Сил швидкого реагування використовують Starlink для своєї логістики, оскільки регулярний інтернет у країні не працює вже кілька місяців.
«Система Starlink викликає глибоке занепокоєння, тому що вона не регулюється і очолюється приватною компанією. Немає жодної відповідальності за те, хто має доступ до неї і як вона використовується», - зазначила старший науковий співробітник з міжнародних питань і безпеки Австралійського інституту Емма Шортіс.
Видання зазначає, що SpaceX спочатку має укласти угоди з урядами кожної країни, інакше використання терміналів вважатиметься незаконним.
Водночас у Казахстані урядова боротьба з нелегальними терміналами майже не вплинула на його використання. За словами трейдера, який імпортує обладнання, це призвело лише до зростання цін на чорному ринку. До втручання уряду клієнти могли купувати обладнання компанії і отримувати його через місцеву поштову службу.
«Зростаючий чорний ринок Starlink з'явився в регіонах з нестабільним зв'язком, де привабливість високошвидкісного надійного інтернету є сильною стороною як для бізнесу, так і для споживачів», - пише Bloomberg.
Саме ефективність Starlink як засобу зв'язку зробила питання його використання таким чутливим.
У лютому цього року Україна заявила, що Росія використовує Starlink у своїх військових діях, а в соціальній мережі X, яка належить Ілону Маску, з'явилися неперевірені пости, на яких російські солдати розпаковують комплекти. Двоє представників Палати представників Конгресу США закликали президентку SpaceX Гвінн Шотвелл відреагувати на заяви України.
«Наскільки нам відомо, жоден Starlinks не був проданий прямо чи опосередковано Росії», - написав тоді Маск в X.
Невизначеність щодо місця встановлення супутникових антен викликає занепокоєння служб безпеки в усьому світі.
Комплекти Starlink продаються для використання у Венесуелі, де фізичні та юридичні особи перебувають під санкціями США вже майже десять років.
У Північній Африці використання Starlink у Судані показує, як термінали потрапляють до країни, на яку поширюються міжнародні санкції. Щоб обійти відключення від інтернету, члени РСФ і місцеві бізнесмени контрабандою ввозили пристрої Starlink в суданський регіон Дарфур, використовуючи організовану мережу, яка реєструвала пристрої в Дубаї, а потім перевозила їх в Уганду літаком, а потім вже автотранспортом до Судану через Південний Судан.
Золотошукачі у віддалених районах уздовж кордонів Південного Судану і Центральноафриканської Республіки користувалися послугами Starlink ще до війни завдяки трейдерам, які працювали в південнодарфурському місті Ньяла.
У Південній Африці, де народився Ілон Маск, уряд ще не схвалив заявку Starlink на роботу. Але це не завадило там процвітанню торгівлі терміналами. У групах на Facebook з'явилися провайдери, які пропонують купити і активувати комплекти в Мозамбіку, де він має ліцензію, а потім доставити їх через кордон південноафриканським клієнтам.
«Країни мають різні причини для відмови від співпраці зі Starlink, в тому числі через те, що у неї є місцевий партнер, а також через занепокоєння щодо використання даних», - йдеться в розслідуванні.
Одна з груп у Facebook, де люди скаржаться на те, що їх відключили, припускає, що Starlink нещодавно деактивувала частину обладнання, яке було контрабандою ввезено до Південної Африки. Втім, групи в соціальних мережах вказують на обхідний шлях, коли термінали перереєстровуються в Малаві і знову активуються. Після цього клієнти можуть користуватися роумінговими послугами Starlink, оплативши підписку через веб-сайт.
У Венесуелі клієнти аналогічним чином обходять заборону, оплачуючи глобальний план обслуговування за допомогою міжнародної кредитної картки.
За словами колишнього урядовця США, адміністрація президента Джо Байдена може посилити експортний контроль, який застосовується до Starlink, щоб не допустити його потрапляння до рук американських противників. Консультант з питань безпеки, який проводить тренінги для компаній щодо обмежень, сказав, що справжнім ключем є спроби геолокації комплектів, коли вони ввімкнені, і блокування тих, які порушують експортний контроль США. Це вимагатиме від компанії співпраці, сказав він, попросивши не називати його ім'я.
Тим часом SpaceX запевняє деякі країни, що працюватиме з ними над тим, щоб не надавати послуги Starlink на певних територіях. За словами ізраїльського урядовця, SpaceX запевнила Ізраїль, що може визначати геолокацію і вимикати окремі термінали, коли виявляє незаконне використання.