UA / RU
Підтримати ZN.ua

У Стамбулі відкривається тунель Мармарай, що з'єднує Європу та Азію

Мармарай споруджено на глибині 55 метрів, це найглибший підводний тунель у світі. Загальна вартість проекту - 3,3 мільярда євро.

Перший залізничний тунель під протокою Босфор, що з'єднує Азію і Європу, відкриють у Стамбулі 29 жовтня - у день 90-річчя Турецької Республіки, пише ВВС.

Мармарай є частиною проекту "Мармарай" з модернізації залізничної системи Стамбула. Мармарай споруджено на глибині 55 метрів, це найглибший підводний тунель у світі. Загальна вартість проекту - 3,3 мільярда євро. Технологічні труднощі у спорудженні тунелю було пов'язано з тим, що він мав витримувати землетруси потужністю до 9 балів за шкалою Ріхтера.

Чотирисмуговий тунель завдовжки 13,6 км розраховано на перевезення 1,5 мільйона пасажирів на день. Автори проекту сподіваються, що "Мармарай" дозволить на 20% знизити навантаження на громадський транспорт 14-мільйонного Стамбула, розвантаживши два існуючих мости через Босфор. Турецька влада сподівається також, що цей тунель буде сприяти розвитку торгівлі між Західною Європою і Азією, зокрема Китаєм.

Проект тунелю планувався ще 150 років тому османським султаном Абдулом Меджидом. Однак тоді через нерозвиненість технології та відсутність коштів його не вдавалося реалізувати. Технічно це стало можливо лише в кінці 1990-х років. Будівництво почалося в 2004 році, коли тендер на реалізацію проекту виграв турецько-японський консорціум. Передбачалося, що об'єкт буде готовий до експлуатації через чотири роки. Однак інженери на місці будівництва виявляли унікальні археологічні знахідки, що гальмувало проведення робіт. Прохідники натрапили на візантійський порт Феодосії, в якому знайшли руїни, що датуються археологами 7 тисячоліттям до нашої ери. Всього під землею, де проходить тунель, було знайдено близько 40 тисяч старовинних предметів, у тому числі, цілу флотилію з тридцяти середньовічних візантійських кораблів. Всі ці об'єкти зараз поміщено в історичні музеї Стамбула.

Незважаючи на те, що тунель буде офіційно відкрито, він почне приймати перших пасажирів тільки наступного року. Скептики стверджують, що тунель поки не інтегровано у транспортну мережу міста, що дуже ускладнює його експлуатацію.

Цікаво, що будівництву тунелю заважали і прості жителі Стамбула. Людей обурювало, що їх змушують продавати свої будинки і знищують парки. Від образи постраждалі навіть прозвали Ердогана, який розпочав масштабне будівництво, "фараоном".

Варто відзначити, що саме реорганізація парку Гезі і площі Таксім у Стамбулі спровокувала потужні антиурядові виступи, які, крім Стамбула, охопили майже 70 регіонів країни. Додамо і посилення напруженості навколо Сирії. Все це починає ставити під сумнів реалізацію планів "фараона", перш за все, з фінансових міркувань.

Весь проект "Мармарай" передбачає будівництво тунелю і реконструкцію 63 км приміських шляхів з метою створення 76,3 км залізниці високої пропускної здатності, що з'єднує Гебзе і Халкали. Сам тунель складається з 11 секцій, кожна довжиною 130 метрів і вагою до 18 тисяч тонн. Секції буде встановлено на глибині 60 метрів нижче рівня моря: 55 метрів води і 4,6 метра землі. В'їзд до тунелю розташовано у Казличешме на європейському березі і Айриликчешме на азіатському. Нові підземні станції побудовано в Єнікапи, Сіркеджі і Ускударі. Ще 37 наземних станцій уздовж залізничної лінії реконструйовано або відреставровано. Станцію в Єнікапи з'єднано з лінією метро та лінією легкого метро. Реконструкція приміської залізниці передбачає будівництво паралельного третього шляху, що дозволить збільшити пропускну спроможність до 75 тисяч пасажирів на годину у кожному напрямку. Час поїздки з Гебзе до Халкали складе 104 хвилини. !zn

Читайте також:

Туреччина прокладе канал паралельно Босфору

В Туреччині почали будувати новий міст через Босфор (відео)

У Туреччині суд дозволив вирубати парк Гезі в Стамбулі, протести через який охопили півкраїни