UA / RU
Підтримати ZN.ua

Що буде, якщо атомний підводний човен Росії протаранить субмарину США - NatInterest

Ризики підводних зіткнень атомних підводних човнів реальні і сьогодні.

На початку лютого 1992 року USS Baton Rouge, атомний підводний човен з Лос-Анджелеса зіткнувся з російської субмариною "Кострома" неподалік Мурманська. Baton Rouge напевно не використовував активні гідролокатори, щоб залишитися непоміченим. Активні гідролокатори "Костроми" також не були помічені. Таким чином, жодне з суден не використовувало активні гідролокатори, в той же час їх пасивні гідролокатори, ймовірно, були недостатньо потужними, щоб виявити інший човен на мілководді, пише The National Interest.

Вважається, що гідролокатор - це радар, який працює під водою. Тим не менш, вода є набагато менш сумісним середовищем, ніж повітря, навіть для найсучасних датчиків. Умови вітру, температурні коливання звуки від дна океану, все це може різко погіршити його продуктивність. При спробі виявити сучасні надзвичайно тихі підводні човни, навіть кілька несприятливих факторів можуть звести нанівець і без того складне завдання.

Підводний човен, що займається шпигунством поблизу порту приписки противника, може не помітити інший підводний човен, що йде назустріч аж до самого зіткнення. Такі наслідки можуть бути гіршими за маленьку неприємність.

11 лютого 1992 року американська підводний атомний підводний човен "Батон-Руж" з Лос-Анджелеса, ховалася на глибині 20 метрів біля острова Кільдин, в 22 км від російського порту Мурманськ. Радянський Союз розпався всього два місяці тому, проте флот США все ще намагався уважно стежити за тим, що відбувалося з потужним військово-морським флотом Росії.

Точний характер шпигунської діяльності підводного човна "Батон-Руж" до цих пір не відомий. Можливо, ними були записи звуків російських підводних човнів для їх подальшого визначення або тестування розвідувальних пристроїв. В 8:16, 110-метровий американський атомний підводний човен "Батон-Руж" отримав масивний удар знизу. В першу чергу був подряпаний корпус і пробиті цистерни баласту. Тим не менш, корпус американського підводного човна не був пошкоджений.

Виявилося, що це "Кострома" B-276, російський ядерний швидкісний підводний човен вищого класу, спробував спливти і потрапив під американську субмарину. На швидкісті 13 кілометрів на годину корма російської човна зачепила частину американської субмарини. Двохкорпусний титановий парус "Костроми" був частково зруйнований під впливом "Батон-Руж", і шматки гідролокатора американського підводного човна пізніше були виявлені на його поверхні.

Обидва підводні човни були призначені для запуску крилатих ракет з торпедного апарату, деякі ракети теоретично могли бути оснащені ядерними боєголовками. Проте Росія і Сполучені Штати напередодні погодилися відмовитися від таких боєголовок у відповідності з договором про скорочення стратегічних наступальних озброєнь. Тому, цілком ймовірно, що на "Батон-Руж" таких боєголовок більше не було. Тим не менш, більш серйозне зіткнення могло пошкодити реактор на судні і опромінити підводні човни і навколишні води.

На щастя, такого не сталося. "Батон-Руж" кружляв навколо і налагодив зв'язок з іншим підводним човном, щоб переконатися, що він не потребує допомоги, а потім обидва судна повернулися в свої порти для ремонту.

Аварія призвела до одного з перших дипломатичних інцидентів США з новим російським урядом, а державний секретар США Джеймс Бейкер зустрівся з Єльциним особисто і запевнив того, що Сполучені Штати зменшать кількість розвідувальних операцій в російських водах. Проте вже в наступному році з'явилося повідомлення про інше зіткнення підводних човнів, на цей раз на Кольському півострові.

Цей інцидент також виявив відмінність у визначенні поняття "міжнародних вод". Сполучені Штати мають стандартний вимір дванадцять миль від найближчого сухопутної масиву. "Батон-Руж" був у відповідності з цим принципом. Проте Москва визначила ці стандарти як протяжність дванадцяти миль від лінії, утвореної двома сторонами затоки. Згідно з таким визначенням, "Батон-Руж" порушував територіальні води Росії.

Субмарині "Батон-Руж" було всього сімнадцять років. Однак вартість ремонту судна довжиною 110 метрів в поєднанні з уже запланованими витратами на ядерну заправку була оцінена як надмірна і човен був виведений з експлуатації в січні 1995 року. Однак "Кострома" була відремонтована і повернена до моря в 1997 році і ходить в рейси до цього дня. Російські моряки намалювали на своїй кормі "переможне" маркування, щоб відзначити "поразку" "Батон-Руж".

Невидимка на мелководье

Як таке взагалі стало можливим? Деякі статті в пресі охарактеризували те, що трапилося, як зашедшуюю занадто далеко гру в "хованки" між підводними човнами. Дійсно, такі небезпечні ігри були поширені між суднами протиборчих країн і вже призводили до зіткнень в минулому. Однак ця версія малоймовірна, адже підводний човен може грати в "хованки", якщо він здатет виявити інший корабель. А на мілководді поблизу острова Кільдин навряд чи таке було можливо.

Це пов'язано з тим, що на мілководді ударними хвилями створюється, щонайменше, в десять разів більше фонових перешкод для гідролокаторів. Це сильно ускладнює розпізнання майже безшумного гвинта підводного човна. Крім того, навіть виявлені сигнали будуть відбиватися від поверхні океану і прибою, так що буде важко їх виявити серед фонових перешкод.

Аналітик Євген М'ясників у 1993 році підрахував, що діапазон виявлення підводного човна вищого класу в такому шумному середовищі з використанням пасивних гідролокаторів, ймовірно, становив би від ста до двохста метрів, або навіть менше, якщо погода вітряна. Однак діапазон виявлення, можливо і зовсім міг впасти до нуля, у разі наближення російського підводного човна під дугою в шістдесят градусів позаду "Батон-Руж", у якого не було технічної можливості помітити супротивника в таких умовах.

У російського підводного човна також було мало шансів виявити більш тиху американську субмарину. Більш потужні протичовнові датчики могли б бути ефективними в подібних умовах тільки на відстані від трьох до п'яти кілометрів, чого недостатньо, щоб помітити "Батон-Руж". Підводні човни можуть також розгортати гідролокатори, що буксуються з метою збільшення зону їхньої дії, однак їх важко контролювати на мілководді і тому вони не використовувалися під час інциденту.

На підводному човні або на надводному кораблі можна було використовувати гідролокатори для запуску звукових хвиль, які здатні відбиватися від корпусу іншого підводного човна. На мілководді це може дозволити збільшити дальність виявлення цілі до декількох кілометрів. Однак при цьому, платформу, де використовується активний гідролокатор буде видно на поверхні.

"Батон-Руж" напевно не використовував активні гідролокатори, щоб залишатися непоміченим. Використання активних гідролокаторів "Костромою" також не було зафіксовано. Таким чином, обидва судна не використовували активні гідролокатори, а їх пасивні гідролокатори, ймовірно, були недостатньо потужними, щоб виявити іншого на мілководді. Це пояснює, чому підводні човни довжиною більше за футбольне поле, могли зіткнутися, не помітивши присутності один одного.

Як свідчить тривожне зіткнення в 2009 році французького підводного човна "Триумфан", з озброєною ядерною ракетами британською субмариною "Авангард", ризики підводних зіткнень між атомними підводними човнами залишаються цілком реальними і сьогодні.