UA / RU
Підтримати ZN.ua

Росія створює «тіньовий флот» танкерів для обходу нафтових санкцій — FT

На думку аналітиків, «тіньовий флот» зменшить вплив обмежувальних заходів, але не усуне його.   

РФ приховано зібрала флот з більш ніж ста застарілих танкерів, щоб допомогти обійти обмеження Заходу на продаж російської нафти після вторгнення Москви в Україну, вважають судноплавні брокери та аналітики. Про це пише FT.    

За оцінками судноплавного брокера Braemar, РФ, яка в значній мірі покладається на іноземні танкери для транспортування своєї нафти, отримала більше ста суден цього року за рахунок прямих або непрямих закупівель.  

Енергетична консалтингова компанія Rystad заявляє, що Росія додала 103 танкери в 2022 році шляхом купівлі та перерозподілу суден, що обслуговують Іран і Венесуелу — дві країни, які знаходяться під західним нафтовим ембарго.

Намагання Кремля зібрати те, що нафтотранспортна галузь називає «тіньовим флотом», є спробою подолати нові міжнародні обмеження на російську нафту. Вони включають заборону ЄС на морський імпорт та новий глобальний ціновий ліміт в 60 доларів за барель, який також є частиною більш широкої ініціативи G7.

Трейдери кажуть, що тіньовий флот зменшить вплив таких заходів, але не усуне його.

Очікується, що обмежувальні заходи ЄС і G7 відріжуть Москву від значної частини світового танкерного флоту, оскільки таким страховикам, як Lloyd's of London, буде заборонено покривати судна, що перевозять російську нафту, незалежно від місця призначення, якщо вона не буде продаватися за схемою обмеження ціни.

Але РФ уже давно заявила, що не матиме справи з жодною країною, яка запроваджує обмеження цін, і ця позиція означає, що Росія може відмовитися постачати нафту на умовах, встановлених Заходом.

Замість цього РФ прагне використовувати свій новий «флот» для постачання нафти до таких країн, як Індія, Китай і Туреччина, які стали більшими покупцями її нафти, оскільки Європа скоротила постачання.

Анонімну закупівлю танкерів можна відстежити за значним збільшенням кількості неназваних або нових покупців, що з'являються в реєстрах. За словами керівника відділу досліджень танкерів Braemar Анупа Сінгха, судна, як правило, мають вік 12-15 років і, як очікується, будуть списані на металобрухт в найближчі кілька років.

«Це покупці, з якими ми, як давні брокери, не знайомі. Ми впевнені, що більшість цих суден призначені для Росії», - заявив Сінгх.

У 2022 році оператори, пов'язані з Росією, могли купити 29 супертанкерів, відомих як VLCC — дуже великі транспортні засоби для перевезення сирої нафти, кожен з яких здатний перевозити понад два мільйони барелів, заявила компанія Braemar минулого місяця. Країна, ймовірно, також додала 31 танкер розміром Suezmax, здатний перевозити близько мільйона барелів, і 49 танкерів Aframax, кожен з яких може перевозити близько 700 тисяч барелів.

Голова російського банку ВТБ Андрєй Костін у жовтні підтвердив цей поштовх, заявивши, що країні необхідно витратити щонайменше 16,2 млрд доларів на розширення танкерного флоту. Віцепрем'єр-міністр Росії Алєксандр Новак у березні заявив, що країна буде нарощувати свої ланцюги поставок нафти. У Кремлі не відповіли на прохання FT прокоментувати закупівлі танкерів.

«Кількість суден, які знадобляться Росії для перевезення всієї своєї нафти, просто вражає. Ми бачили досить багато продажів неназваним покупцям в останні місяці, і через кілька тижнів після продажу багато з цих танкерів з'являються в Росії, щоб взяти своє перше завантаження нафти», - сказав експерт з Гарвардського центру Девіса Крейг Кеннеді, який відстежує нарощування кількості російських суден.

Кеннеді поставив під сумнів те, чи буде РФ використовувати VLCC, оскільки вони занадто великі для завантаження в російських портах, навіть якщо деякі з них можуть бути використані для перевезення з корабля на корабель. Не всі судна, придбані анонімними або незнайомими покупцями, можуть піти виключно на для РФ.

Очікується, що Росія, як і раніше, зіштовхнеться з нестачею танкерів і в перші місяці 2023 року їй буде важко підтримувати рівень експорту, що призведе до зростання цін, вважають аналітики.

За словами Кеннеді, дефіцит може збільшитися, коли в лютому заборона ЄС пошириться на російські нафтопродукти. РФ знадобиться доступ до ще більшої кількості танкерів, ніж зазвичай, оскільки тривалість кожного рейсу буде довшою, адже нафта, яка раніше продавалася в Європі, буде відправлятися новим покупцям в Азії.

Braemar очікує, що дефіцит нафти становитиме від 700 тисяч до 1,5 млн барелів на день. За оцінками Rystad, Росії не вистачатиме від 60 до 70 танкерів, і очікується, що морський експорт впаде приблизно на 200 тисяч барелів на добу.

Загальний обсяг російського експорту, втрачений для ринку, може в кінцевому підсумку досягти 600 тисяч барелів на добу, якщо Москва у відповідь скоротить поставки нафти до Європи через трубопроводи, які не підпадають під санкції, до того, як у неї з'явиться достатньо танкерів для їх перенаправлення, вважають в Rystad.

«Росії потрібно більше 240 танкерів, щоб підтримувати поточний експорт», - сказав аналітик Rystad Віктор Курилов.

«Можна вигадувати всілякі хитромудрі схеми, але нафти потрібно перевезти так багато, їм завжди буде важко працювати в масштабах, необхідних для підтримки російського експорту, за відсутності продажу за граничними цінами», - вважає Кеннеді.

Читайте також: G7 і Австралія погодили стелю цін на російську нафту у $60 за барель

Нарешті цивілізований світ підходить до практичних дій — вуглеводневого цінового ембарго для країни-агресорки. Про те, як це буде практично здійснено, яку ціну буде врешті встановлено і які перепони очікують на цьому шляху, читайте в статті Олега Гетмана «Нафтові цінові обмеження почнуться з перекриття Туреччиною Босфору і Дарданелл для танкерів із російською нафтою».