UA / RU
Підтримати ZN.ua

Протистояння з Білоруссю ускладнює конфлікт ЄС із Польщею — The Economist 

ЄС хоче допомогти Польщі з міграційною кризою, але не може ігнорувати конфлікт із Варшавою щодо верховенства права.

Мігрантам було нікуди йти. За ними стояли білоруські військові, а перед ними — ряди польських солдатів. Біженців привезли до Мінська з обіцянками кращого життя в Європі, а потім кинули в ліси і сказали штурмувати кордон Польщі. Білоруський диктатор Аляксандр Лукашенко розраховував, що, провокуючи насильство, він зможе розколоти ЄС, який запровадив санкції після того, як режим сфальсифікував вибори, пише The Economist.

Використання Лукашенком безпорадних мігрантів як інструменту пропаганди є проблемою для ЄС. Водночас прикордонна криза ускладнює конфлікт блоку із Польщею щодо верховенства права. 

Після приходу до влади в 2015 році керівна партія Польщі «Право і справедливість» ухвалила закони, які дають уряду вплив на суди в країні. Європейський Суд постановив, що ці закони порушують правила ЄС щодо незалежності суддів і мають бути скасовані. Тепер блок повинен балансувати між підтримкою Польщі в міграційній кризі та продовженням тиску на судові проблеми.

Захоплення Польщею судової системи відбувається за зразком Угорщини, «піонера неліберальної демократії» в Європі. Польська влада змінила правила Національної судової ради, яка обирає суддів, таким чином, щоб її члени призначалися парламентом і міністром юстиції, без участі самих суддів.

Європейський Суд постановив, що оскільки Національна судова рада більше не є незалежною, судді, призначені за новими правилами, не мають повноважень за законодавством ЄС.

Багато з них є малокваліфікованими лоялістами польського уряду. Влада Польщі створила дисциплінарну палату Верховного суду, яка може карати суддів за рішення, які їй не подобаються. Європейський Суд наказав Варшаві розформувати дисциплінарну палату. Уряд стверджує, що так і буде, але поки не представив реальний план.

Цей конфлікт навколо верховенства права загрожує самій структурі ЄС. У жовтні, намагаючись вийти з рішень Європейського Суду, Конституційний суд Польщі постановив, що статті установчого договору блоку, що стосуються незалежності судів, порушують польську конституцію.

Єврокомісія має нові інструменти впливу. Поки Польща не ліквідує дисциплінарну палату, блок нараховує штрафи. Тим часом польський уряд розраховує на 36 мільярдів євро з нового фонду ЄС для відновлення після COVID-19, щоб фінансувати свою амбітну інфраструктуру та плани соціального забезпечення. Але в цьому фонді є пункт, який блокує отримання коштів, доки Єврокомісія не підтвердить, що країни-одержувачі дотримуються верховенства права.

15 листопада організація незалежних польських суддів виступила з пропозицією вирішити конфлікт щодо верховенства права, включаючи виконання всіх рішень Європейського Суду і повернення суддям права голосу в Національній раді судової влади. Деякі країни ЄС наполягатимуть на таких умовах, зокрема Нідерланди. Але Німеччина не надто охоче підтримує це. Тим часом міністр юстиції Польщі Збігнєв Зьобро намагається використати розпуск дисциплінарної палати як привід для додаткових змін, включаючи перевірку повноважень кожного судді в країні. Польське державне телебачення змальовує конфлікт як «наступ Європейського Суду на Польщу».

Міграційна криза — також невідкладне питання. ЄС та Америка переконали майже всі авіакомпанії та транзитні країни, які Лукашенко використовував для перевезення мігрантів, припинити співпрацю з Мінськом. Блок також схвалив нові санкції проти білоруських фізичних осіб і компаній, причетних до міграційної кризи і може повністю заблокувати торгівлю з Білоруссю, щоб стримати Лукашенка.

ЄС і міжнародне право зобов’язують країни пропускати мігрантів, щоб біженці могли просити про надання притулку, тому блокування кордону Польщі є суперечливим питанням.

Варшава також відмовилася від допомоги прикордонного агентства ЄС Frontex, яке може швидко приймати заяви про надання притулку. Заступник міністра закордонних справ Марцін Пшидач зазначає, що мало мігрантів звертаються за притулком у Польщі, більшість із них хочуть потрапити до Німеччини.

Західні чиновники сподіваються змусити Білорусь дозволити агентствам ООН та неурядовим організаціям надавати гуманітарну допомогу мігрантам. Але якщо просто дозволити їм перетнути кордон, це може спровокувати ще більший потік біженців, що підтримає агресивну стратегію Лукашенка та його «спонсора» президента РФ Владіміра Путіна.

Тепер Єврокомісія може відкласти свої дії щодо конфлікту навколо верховенства права до того часу, поки ситуація на кордоні не стане спокійною. Відсутність солідарності блоку може налаштувати Варшаву проти ЄС і послабити позиції польського прем’єр-міністра Матеуша Моравецького. Але повна ліквідація урядового контролю над судовою системою у Польщі станеться лише в тому випадку, якщо партія «Право і справедливість» програє на наступних виборах у 2023 році, каже колишній суддя Конституційного суду Польщі Станіслав Бірнат. Щодо мігрантів, то вони втрачають надію на те, що хтось їм допоможе, резюмує видання.

Читайте також: В МВС не виключають спроби РФ ціленаправлено пропустити через Білорусь в Україну нелегальних мігрантів

Рішення Конституційного суду Польщі про те, що національне законодавство має пріоритет над загальноєвропейськими законами, підрубує один із основних стовпів єдиної Європи, на яких вона трималася впродовж останніх десятиліть. Це породило розмови про вихід Польщі з Євросоюзу і призвело до багатотисячних акцій опозиції. Та чи справді Варшава планує «Полексіт», читайте в статті Олександра Шевченка "Чи зруйнує чи Польща ЄС?".