Розслідування пошкодження газопроводу Balticconnector наразі зосереджене на ролі китайського контейнеровоза NewNew Polar Bear, заявило Національне бюро розслідувань Фінляндії. Про це повідомляє FT.
Фінляндія вивчає потенційну роль зареєстрованого в Гонконзі контейнеровоза, оскільки його пересування збігається з часом і місцем пошкодження газопроводу.
Російське судно "Севморпуть", що експлуатується компанією "Атомфлот", також перебувало в цьому районі в час пошкодження газопроводу.
Естонські слідчі заявили, що вивчають роль обох кораблів. Фінляндія не пояснила, чому зосередилася лише на китайському судні.
Офіційні особи обох країн кажуть, що пошкодження трубопроводу і кабелю, яке сталося два тижні тому у Фінській затоці, було спровоковане штучно, але ще не встановили, чи було воно навмисним або випадковим. Пізніше Швеція підтвердила, що окремий підводний кабель передачі даних, який з'єднує її з Естонією, також був пошкоджений приблизно в той самий час.
"Ми будемо співпрацювати з китайською владою, щоб встановити роль згаданого судна", - сказав старший детектив Рісто Лохі, який очолює розслідування у Фінляндії. Він додав, що поліція має офіцера зв'язку в Китаї, який може займатися цим питанням на місці.
Поліція Фінляндії заявила, що під час огляду місця події знайшла "надзвичайно важкий предмет" і тепер намагатимуться його підняти.
"Розслідування підтвердило, що пошкодження були спричинені зовнішньою механічною силою, і на основі поточних даних немає підстав вважати, що пошкодження були спричинені вибухом", - сказав Лохі.
Потенційна диверсія проти підводної інфраструктури змусила НАТО посилити патрулювання в Балтійському морі за рахунок додаткових польотів безпілотників, а також літаків спостереження і розвідки. Військовий альянс також направив до цього регіону чотири тральщики.
Президент Латвії Едгар Рінкевичс у п'ятницю, 20 жовтня, навіть припустив, що якщо буде доведено, що за потенційною диверсією стоїть РФ, то НАТО має закрити Балтійське море для російського судноплавства. Він не надав подробиць того, як цього можна досягти, а уряд Латвії повідомив, що не обговорював це питання і це була суто ініціатива президента.
Міністерство закордонних справ Фінляндії заявило, що звернулося до Китаю дипломатичним шляхом, щоб спробувати зв'язатися з Newnew Polar Bear. Відстеження суден показало, що норвезька берегова охорона стежила як за китайським, так і за російським кораблями до того, як вони увійшли в Арктику.
РФ використовує “Севморпуть” для збільшення обсягів перевезень північним морським шляхом між Арктикою та Азією, який традиційно потребує криголамів.
Кількість суден, що використовують арктичний маршрут між російськими і китайськими портами, значно зросла цього року - до 35 на кінець жовтня порівняно з 21 за весь минулий рік, згідно з даними Lloyd's List Intelligence. Все більше суден, що здійснюють рейси, не є криголамами, що викликає занепокоєння експертів і екологів з приводу безпеки на віддаленій крайній півночі.
“Атомфлот” назвав "безпідставними" припущення про те, що його судно могло бути причетним до пошкодження газопроводу.
77-кілометровий газопровід Balticconnector з'єднує Фінляндію та Естонію, проходячи по Фінській затоці - частині Балтійського моря, яка простягається до територіальних вод РФ.
На газопроводі у неділю, 8 жовтня, було зафіксовано витік. Ведеться розслідування ймовірної диверсії. Хоча розрив газопроводу не є серйозним для європейського газового ринку, він порушує питання про безпеку поставок саме на тлі наближення зими. Росія припинила постачання газу до Фінляндії у травні 2022 року, приблизно через тиждень після того, як північна країна заявила, що подасть заявку на вступ до НАТО у відповідь на повномасштабне вторгнення Москви в Україну.