UA / RU
Підтримати ZN.ua

Перемога на Євробаченні стане викликом для Ізраїля - Haaretz

Готовність країни прийняти "інакших" людей ступає в конфлікт з цінностями, закладеними в пісні переможниці.

Більша частина громадськості в Ізраїлі відзначає перемогу Нетти Барзілаї на Євробаченні як національне свято і, можливо, навіть як перемогу фемінізму. Але серед внутрішніх і іноземних критиків країни, які не обов'язково підтримують ідею тиску і ізоляції Ізраїля, побутує думка, що перемога на пісенному конкурсі може бути манною небесною для ізраїльської пропагандистської машини. Чи можна подивитися на цю тему з меншою поляризацією, не обираючи лише один бік історії? Про це пише видання Haaretz, зауважуючи, що безумовно, перемогу Барзілаї можна розглядати як феміністичну перемогу людини, яка не піддається культурі "образу тіла" і чия пісня "Toy" прозвучала в дусі міжнародного руху #MeToo. Євробачення завжди було чимось більшим, ніж просто змаганням між країнами. Особливо у питаннях сексуальності, гендеру, гендерної ідентичності Євробачення було ареною, на якій учасники представляли не лише свою батьківщину.

Найкращим прикладом цього видання називає перемогу Dana International у 1998 році, яка стала знаковою для визнання трансгендерних людей. Ідентичність і слово "International" у сценічному імені показали, що ізраїльська співачка представляє ЛГБТ-спільноту скрізь. Після перемоги, коли Dana International спитали про протистояння деяким ультра-ортодоксальним політикам, вона сказала, що представляє кожного, хто хоче бути представленим нею. Таким чином співачка деконструювала ідею певної ідентичності в цілому, особливо національної.

Коли Кончіта Вурст з Австрії перемогла на Євробаченні в 2014 році, це стало перемогою визнання комплексу гендерних ідентичностей над фобіями, які особливо надходять з боку Росії. З такої точки зору, перемога Барзілаї, яка говорить про власні відмінності від ідеалізованого уявлення про тіло і співає про жіночу силу у протистоянні домаганням чоловіків, продовжує традицію Євробачення у гендерному представництві і розширенні можливостей. Але Барзілаї, яка присвячує свою перемогу прийняттю інакшості, досі представляє країну, яка цим не особливо не відзначилася.

"В той момент, коли Барзілаї брала участь в Євробаченні, Ізраїль продовжував порушувати права мільйонів палестинців, вбивати демонстрантів у Газі і планувати нові порушення прав людей, які шукають політичного притулку в країні. Всі, хто скаржиться на втручання політики тут або невиннуватий, або вдає це: Барзілаї сама сказала телеканалу Kan, що її перемога буде дечим позитивним для ізраїльської державної дипломатії. Під час телефонного дзвінка прем'єр-міністр Беньямін Нетаньяну навіть назвав її найкращим послом Ізраїля", - пише видання, додаючи, що ізраїльський уряд перетягує на себе перемогу Барзілаї.

Ізраїль тепер посилає феміністичний меседж, ніби держава висловлює демократичні цінності. З перемогою Dana International сталося теж саме. Навіть через 14 років після того посол Ізраїля в США згадував про тріумф трансгендерної співачки на Євробаченні як доказ того, що його країна захищає права ЛГБТ-спільноти. Хоча насправді уряд роками чинить опір будь-яким змінам в законодавстві щодо цих прав, а весь прогрес досягається в основному завдяки судам.

"Для цієї машини громадських відносин мета полягає в тому, щоб нормалізувати і збудувати імідж Ізраїля як країни, яка, попри всю критику за погане ставлення до палестинців, лишається частиною ліберального світу, частиною демократичної Європи. Таким чином, реальність окупації і фактичного апартеіду розмивається. В такому контексті варто пам'ятати, що сама участь Ізраїля в Євробаченні - це частина фантазії про те, що він нібито країна Європи, а не Близького Сходу", - йдеться в статті.

Тому можна говорити про напругу між двома значеннями перемоги Барзілаї. Одне стосується міжнародного фемінізму, а інше - національного питання. Друге буде часто згадуватися з пропагандистською метою, особливо перед Євробаченням наступного року в Єрусалимі. Не можливо ігнорувати ці два значення. І було б помилкою обрати лише одне з них. Відділити їх одне від одного не можливо. Імідж, який Ізраїлю дала пісня "Toy" і який говорить, що країна сприймає тих, хто відрізняється, дуже важливий. І він виступає проти реальності, в якій ізраїльський підхід до "інших" досить поганий.

Нагадаємо, переможцем "Євробачення 2018" стала учасниця з Ізраїлю Нетта Барзілай з 529 балами, на другому місці представниця Кіпру Елені Фурейра, яка набрала 436 балів, а на третьому – конкурсант з Австрії з 342 балами.

MELOVIN, який представляв Україну на конкурсі в цьому році, набрав 130 балів, що дозволило йому зайняти 17 місце з 26 можливих.