UA / RU
Підтримати ZN.ua

Пандемія COVID-19 відкриває вікно можливостей перед великими техкомпаниями - The Economist

Технологічні гіганти процвітають під час кризи, що викликана коронавірусом. Їм слід скористатися моментом для детоксикації своїх відносин із суспільством.

У пандемії буде багато переможених, але у неї вже є один явний переможець: це компанії-гіганти, що працюють в сфері інформаційних технологій (Big Tech – ред.). Великі цифрові платформи, включаючи Alphabet (частиною якої є компанія Google - ред.) і Facebook, вийдуть з кризи ще сильнішим. Вони повинні використовувати цю можливість, щоб відновити свої, часом дратівливі, відносини зі своїми користувачами. В іншому випадку Федеральний уряд США, інший бенефіціар цієї підступної катастрофи, швидше за все, зробить це за них, повідомляє The Economist.

Попит на онлайн-сервіси різко зріс, і інфраструктура Інтернету виявилася надзвичайно надійною. Новачки, такі як Slack і Zoom, які допомагають підприємствам працювати віддалено, стали популярними. І хоча деякі технологічні ланцюжки поставок скриплять, а витрати на онлайн-рекламу скоротилися, в цілому, в найбільших п'яти Big Tech компаніях (Alphabet, Amazon, Apple, Facebook і Microsoft) спостерігається зростання попиту.

Facebook заявив, що в тих країнах, які сильно постраждали від вірусу, активність обміну повідомленнями збільшилася на 50%. Amazon планує найняти 100 тисяч нових співробітників, щоб не відставати від зростаючих замовлень електронної комерції. Великі технологічні фірми також є оплотом фінансової стабільності США: разом Alphabet, Amazon, Apple, Facebook і Microsoft мають 570 млрд доларів валових грошових коштів на своїх балансах. Акції цих фірм подорожчали з кінця січня.

У США ринок інформаційних технологій обвалився, але не для всіх

Подібно до того, як великі подорожчали, багато з молодих і дрібних компаній, що працюють у сфері високих технологій, опинилися у важкому становищі, як після кризи електронної комерції (dotcom bubble – ред.) 20 років тому. Ще до того, як з'явився коронавірус, у великих компаній назрівали проблеми. Серед багатьох фірм, які обслуговують споживачів, стратегія зростання будь-якою ціною, відома як "бліцколінг" (пріоритезація швидкості масштабування над ефективністю в умовах високої невизначеності – ред.), виявилася помилковою. Деякі компанії, особливо ті, які наповнилися капіталом інвестиційного фонду Vision Fund, вже почали звільняти людей. Все це дозволить великим фірмам наймати найкращих фахівців. Збанкрутілі фірми можуть бути поглинені технологічними гігантами.

Якщо це станеться, є ймовірність, що регулятори мало що зможуть зробити або зовсім нічого не зроблять, щоб зупинити поглинання. В Америці антимонопольне розслідування відносно Alphabet, і Facebook, по суті, було призупинено, оскільки чиновники займаються іншими пріоритетами і утримуються від дестабілізації компаній під час кризи. Прийняття нового федерального закону про конфіденційність здається ще більш далекою перспективою, ніж коли-небудь. Навіть скептики в Європейському союзі хочуть переосмислити свій підхід до регулювання штучного інтелекту (ШІ – ред.). Раптово "наглядовий капіталізм", критики так називають бізнес-практики великих техкомпаний, більше не розглядається як експлуататорський, а необхідний для боротьби з вірусом. І ніхто не скаржиться на те, що Facebook і Google ревно прибирають дезінформацію про COVID-19 і все більше покладаються на штучний інтелект. Тим не менш, до пандемії, така діяльність викликала б обурення з приводу цензури та упередженості.

Насправді, більш ніж коли-небудь ясно, що великі технологічні фірми діють як життєво важливі комунальні послуги. В цьому і полягає пастка, тому що майже скрізь інші комунальні послуги, такі як вода або електрика, жорстко регулюються, їх ціни і прибуток обмежені. Як тільки ця криза мине, перелякані громадяни і уряд могли б підштовхнути державу до того, щоб мати аналогічний контроль над великими технологічними компаніями.

Компанії, здається, відчувають цю небезпеку. Їх найкращий захист - запропонувати нову угоду світовому громадянському суспільству. Це означає чіткі і такі що можна перевірити правила про те, як вони публікують і модерують контент, допомагаючи користувачам володіти, контролювати свої власні дані і отримувати від них прибуток; а також справедливе ставлення до конкурентів, які використовують їхні платформи. Такий підхід може бути навіть більш вигідним у довгостроковій перспективі. На сьогоднішній день найважливішою фірмою в Америці є Microsoft, яка повернула до себе довіру шляхом створення такої репутації, яка заслуговує на довіру. Це приклад, який повинні наслідувати інші великі технологічні платформи або інші цифрові компанії, як тільки вони стануть відомі.

Як повідомлялося раніше, розвідувальні служби США намагаються скласти повну картину поширення коронавірусу у світі і стикаються з труднощами при зборі інформації про епідемію в Ірані, Китаї, Росії та Північній Кореї.

Також опубліковано перші результати випробування вакцини від коронавірусу. Випробування на мишах визнали "обнадійливими".