UA / RU
Підтримати ZN.ua

Два кораблі з вимкненими датчиками пройшли біля газопроводів Nord Stream за кілька днів до вибухів — ЗМІ

Такий висновок аналітики зробили шляхом аналізу зображень з декількох супутників.

Супутниковий моніторинг виявив два кораблі з вимкненими трекерами в районі «Північних потоків» за кілька днів до вибухів на газопроводах. Про це повідомляє Wired, посилаючись на отриманий аналіз компанії SpaceKnow.

Перші витоки газу на трубопроводі «Північний потік-2» в Балтійському морі були виявлені 26 вересня. Чиновники відразу ж запідозрили диверсію.

Згідно з аналізом, проведеним компанією SpaceKnow, що займається моніторингом супутникових даних, два кораблі, кожен довжиною від 95 до 130 метрів, пройшли в межах декількох миль від місць витоків із Nord Stream 2.

«Ми виявили кілька "темних кораблів", тобто суден значних розмірів, які проходили через район. Вони мали вимкнені датчики, тобто не було інформації про їхнє пересування, і вони намагалися приховати інформацію про своє місцезнаходження та загальну інформацію», - заявив генеральний директор і співзасновник SpaceKnow Джеррі Яворніцькі.

Такий висновок аналітики зробили шляхом аналізу зображень з декількох супутників. Це, ймовірно, ще більше посилить дискусії щодо причин вибухів.

Багато країн, які розслідують інцидент, вважають, що трубопроводи «Північний потік 1» і «Північний потік 2» постраждали від серії вибухів, і багато підозр спрямовані на Росію на тлі її війни проти України. РФ заперечує свою причетність.

Після того, як SpaceKnow ідентифікувала кораблі, вона повідомила про свої висновки офіційним особам НАТО, які розслідують вибухи на Nord Stream. За словами Яворніцькі, представники НАТО попросили компанію надати більше інформації.

Речник НАТО Оана Лунгеску заявила, що не коментуватиме деталі, але підтвердила, що Альянс вважає інцидент «навмисним і безвідповідальним актом саботажу», тому і збільшив свою присутність у Балтійському та Північному морях. Проте офіційний представник НАТО, який не мав дозволу говорити публічно, підтвердив виданню WIRED, що Альянс отримав дані SpaceKnow, і сказав, що супутникові знімки можуть виявитися корисними для розслідування.

Щоб виявити кораблі, компанія переглянула 90-денні архівні супутникові зображення цього району. Компанія аналізує зображення з декількох супутникових систем.

«У нас є 38 спеціальних алгоритмів, які можуть виявляти військову техніку», - сказав Яворніцькі.

За кілька тижнів до вибухів SpaceKnow виявила 25 кораблів, що проходили через регіон, від вантажних суден до багатоцільових великих кораблів. Загалом, 23 з цих кораблів мали увімкнені транспондери автоматичної ідентифікаційної системи (АІС). На двох кораблях дані АІС не були увімкнені.

Згідно з міжнародним законодавством, великі кораблі зобов'язані встановлювати і використовувати АІС. Ця система відстеження була створена для того, щоб допомогти кораблям орієнтуватися та уникати потенційних зіткнень з іншими суднами. Після увімкнення АІС передає назву корабля, його місцезнаходження, напрямок руху, швидкість та іншу інформацію.

Відносно рідко судна вимикають свої транспондери АІС. Кораблі, які це роблять часто підозрюють у причетності до незаконного вилову риби або сучасного рабства.

Читайте також: Росію все ж допустили до огляду пошкоджень на «Північних потоках»

Відбулася найбільша диверсія в історії газотранспортних систем світу. У Балтійському морі з невеликими інтервалами рвонуло на трьох із чотирьох ниток обох «північних потоків». Вибухи в районі острова Борнхольм засікли сейсмографи Данії та Швеції. Спочатку було перебито трубу так і не запущеного «Північного потоку-2», потім рознесло труби «Північного потоку-1», що простоює з кінця серпня. «Хто й навіщо підірвав «Північний потік»?», пояснює Ігор Маскалевич.