UA / RU
Підтримати ZN.ua

До авіакатастрофі "Боїнга" в Ростові призвів конфлікт пілотів – Ъ

Пілоти не змогли узгодити свої дії під час посадки лайнера.

Після розшифровки самописців "Боїнга" 737-800 компанії Flydubai, який розбився в аеропорту Ростова-на Дону, домінуючою в розслідуванні стала версія про помилку пілотів, пише видання "Коммерсантъ".

Як вважають експерти, екіпаж не врахував специфіку переходу "Боїнга" 737 з режиму посадки в режим набору висоти. Справа в тому, що при заході на смугу під автопілотом літак знаходиться в досить складній конфігурації: його кермо висоти відхилений на пікірування, а хвостовий стабілізатор при цьому працює в протилежному напрямку, задираючи ніс машини. Якщо відхід на друге коло відбувається в автоматичному режимі, положення всіх рулів плавно змінює бортовий комп'ютер. У разі ж скоєння даного маневру вручну, пілот інстинктивно тягне штурвал на себе, ставлячи таким чином в положення набору висоти і кермо, і стабілізатор. У підсумку "Боїнг" замість плавного набору висоти спрямовується вгору в режимі винищувача.

На думку експертів, пілоти Flydubai через втому або відсутність досвіду даний мимовільний маневр лайнера не розпізнали. Коли ж швидкість літака, який вийшов на закритичні кути атаки, почала стрімко падати, в кабіні стався конфлікт. Керуючий льотчик, продовжуючи підйом, спробував набрати швидкість, збільшивши режим роботи двигунів до злітного. Його напарник вважав, що в першу чергу слід опустити ніс "Боїнга". Він повчав партнера криками "Стій. Куди? Стояти! Стояти!" і одночасно намагався припинити набір висоти, відштовхуючи від себе свій штурвал.

В результаті керування літаком розірвалося: у бортовий комп'ютер "Боїнга" стали надходити електричні імпульси від всіх маніпуляцій, які здійснюються пілотами на обох штурвалах, які в штатному режимі працюють синхронно. Екіпаж погодив свої дії лише тоді, коли обидва пілоти відчули негативні перевантаження - відчуття, яке відчуває людина, наприклад, в падаючому ліфті. Однак до цього часу було вже пізно - некерований "Боїнг", на борту якого перебували 62 людини, зі швидкістю 325 км/год і під кутом близько 45 градусів мчав до землі. До зіткнення кілька секунд обидва пілоти лише кричали від жаху і відчаю.

У ніч на суботу, 19 березня, "Боїнг 737-800" авіакомпанії FlyDubai, що виконував рейс з Дубая в Ростов-на-Дону, розбився при повторному заході на посадку. Загинули всі, хто був на борту – 62 людини.

Серед можливих причин авіакатастрофи: помилка екіпажу, технічна несправність, складні погодні умови.